Gdy więc stoją domki jednorodzinne, to można postawić tylko kolejne domki, w niektórych gminach dostanie się także decyzję ustalającą warunki na zabudowę uzupełniającą o charakterze usługowym i o zbliżonych gabarytach. Nie ma tutaj jednoznacznych reguł.
Natomiast osoba, która planuje inwestycję budowlaną na pustkowiu, powinna z niej zrezygnować, ponieważ nie będzie miała sąsiada, do którego zabudowań będzie mogła nawiązać. Wyjątkiem jest zabudowa zagrodowa i inwestycje liniowe.
To, czy inwestor spełnia warunki zabudowy, sprawdza się przez analizę architektoniczno-budowlaną. Przeprowadza się ją według zasad z rozporządzenia ministra infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r.
Analizę przeprowadza wójt, prezydent, burmistrz, a projekt decyzji sporządza urbanista lub architekt. Obejmuje ona obszar wokół działki inwestora.
Taki „obszar analizowany” jest wyznaczony przez minimum trzykrotną szerokość frontu działki objętej wnioskiem o wydanie decyzji, jednak nie może być mniejszy niż 50 m (uwaga, nie ma granicy maksymalnej).
Jeżeli więc przeciętna działka budowlana ma 20 m szerokości, to obszar analizowany wyznacza się jako 60 m wokół granic działki. Nie zawsze jednak tak musi być, bo rozporządzenie określa tylko granice minimalne. Jak więc zostanie ustalona odległość, zależy to od urzędnika. Załóżmy jednak, że obszar analizowany wynosi 60 m wokół granic działki.
Wówczas inwestor musi liczyć się z tym, że wójt, burmistrz, prezydent wydając decyzję, będzie brał pod uwagę wszystko, co znajduje się w odległości 60 m od jego działki, im większa szerokość działki, tym większy obszar będzie poddany analizie. Biorą oni też pod uwagę charakter danej zabudowy, układ komunikacji etc.
Warto też pamiętać, że wójt, burmistrz, prezydent mają obowiązek uzasadnić, dlaczego przyjęli takie a nie inne granice obszaru analizowanego.
Teoretycznie czeka się na decyzję dwa miesiące. Tyle czasu daje na to kodeks postępowania administracyjnego. Bywa z tym różnie. Im mniejsza miejscowość, tym większe szanse na szybkie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.
W dużych miastach, o bardziej skomplikowanej strukturze administracyjnej czy bardziej złożonym zagospodarowaniu terenu, na decyzję czeka się dłużej.
Od decyzji można odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego, a następnie wojewódzkiego sądu administracyjnego i Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Decyzja ustalająca warunki zabudowy staje się ostateczna, jeżeli żadna ze stron nie zaskarży jej w terminie 14 dni od daty otrzymania. Jeżeli w tym czasie nikt się od niej nie odwoła, można zacząć starać się o pozwolenie na budowę.
- Jeżeli wydano decyzję o warunkach zabudowy dla terenu pozbawionego dostępu do drogi publicznej, decyzja taka narusza prawo w sposób rażący (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 12 lutego 2010 r., II SA/Kr 1100/09).
- Usługowo-mieszkalna funkcja planowanej inwestycji, w tym przede wszystkim zamiar urządzenia w niej przychodni weterynaryjnej, wymaga ustalenia liczby miejsc parkingowych.
W świetle bowiem § 18 ust. 2 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań z decyzji o warunkach zabudowy, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z której korzystają osoby niepełnosprawne (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 2 września 2010 r., II SA/OI712/10).
- Przez pojęcie działki sąsiedniej nie można rozumieć wyłącznie działki graniczącej bezpośrednio z terenem inwestycji, ale należy to pojęcie odnieść do terenów położonych w okolicy, tworzącej pewną urbanistyczną całość. Całość ta nie może być oczywiście pojmowana zbyt rozległe, gdyż pojęcie sąsiedztwa narzuca pewną bliskość, ale nie może być ona wyznaczona tylko przez linię graniczną.
Na rozległość badanego terenu powinny wpływać występujące na nim uwarunkowania techniczne i prawne. Każdy przypadek wymaga odrębnej analizy w kontekście ochrony istniejącego ładu przestrzennego.
W związku z tym zadaniem właściwego organu jest ustalenie, czy nowa zabudowa będzie mogła obiektywnie i bezkolizyjnie współistnieć z obecną już funkcją istniejącej zabudowy a także czy charakter nowej zabudowy nie ograniczy zastanego sposobu użytkowania sąsiedniego terenu (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 10 listopada 2009 r., II SA/01 869/09).
- ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80 z 2003 r., poz. 717 z późn. zm.)
- rozporządzenia ministra infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego (DzU z 2003 r. nr 164, poz. 1588 z późń. zm.)