Reklama

Luksusowe oferty kosztują ponad 30 tys. zł za mkw.

Najdroższe nowe mieszkania z górnej półki kosztują ponad 30 tysięcy złotych za metr kwadratowy. W sprzedaży przeważają lokale w gotowych lub niemal zakończonych inwestycjach

Publikacja: 07.03.2011 03:55

Kamienica Perłowa w Krakowie – 150-metrowy apartament kosztuje 17,7 tys. zł za mkw. (2,5 mln zł za c

Kamienica Perłowa w Krakowie – 150-metrowy apartament kosztuje 17,7 tys. zł za mkw. (2,5 mln zł za całość)

Foto: Materiały Inwestora

Wkrótce się to jednak zmieni. – Coraz więcej spółek rozpoczyna luksusowe inwestycje w prestiżowych lokalizacjach. Możemy się więc spodziewać zwiększenia oferty na rynku – prognozuje Olimpia Bronowicka, rzecznik Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

– W stosunku do skali zainteresowania oferta apartamentowa wcale nie jest wąska, zwłaszcza że ciągle można kupić od dewelopera lokum oddane do użytku w latach 2007 – 2009 – mówi Łukasz Madej, szef firmy doradczej ProDevelopment.

Lokale dziś wprowadzane na rynek, także w tym segmencie, są mniejsze, by inwestor łatwiej i szybciej mógł je sprzedać. – Dlatego tak ostrożnie deweloperzy podchodzą do wznawiania prac nad apartamentowymi wieżami mieszkalnymi – dodaje Madej.

Marcin Jańczuk z Metrohouse uważa, że największym powodzeniem cieszą się mieszkania w odrestaurowanych kamienicach, z dobrym adresem. Często samym sprzedawcom takich mieszkań nie zależy na rozgłosie. – Niektóre spółki nie zgadzają się na publikację ogłoszeń w serwisach internetowych, co z jednej strony dość komplikuje proces sprzedaży, ale z drugiej gwarantuje, że oferta trafi do wyselekcjonowanych klientów – zauważa Jańczuk.

Zdaniem Waldemara Oleksiaka z agencji Emmerson deweloperzy przeznaczają mniejsze budżety reklamowe na komercjalizację apartamentów niż wielkich osiedli w standardzie popularnym. – Zajmujemy się np. bardzo prestiżowym i zarazem drogim projektem powstającym w stolicy, którego deweloper praktycznie w ogóle nie reklamuje – zapewnia Oleksiak.

Reklama
Reklama

– Informacja o prestiżowych ofertach rozprowadzana pocztą pantoflową wzmaga zainteresowanie potencjalnych kupujących i często jest chwytem marketingowym – dodaje Jerzy Sobański, szef biura Akces Nieruchomości.

Choć ceny wywoławcze za luksusowe mieszkania praktycznie nie spadły od czasów hossy, deweloperzy przewidują większe obniżki w trakcie negocjacji w przypadku apartamentu niż lokalu w standardzie popularnym.

– Największe przeceny dotyczyły najdroższych lokali położonych na najwyższych kondygnacjach, z dużymi tarasami. Np. w największych projektach w Warszawie (Grzybowska 4, Nowe Powiśle, Platinium Towers) takie apartamenty sprzedają się trudniej niż lokale z niższych kondygnacji – twierdzi Łukasz Madej.

Maciej Dymkowski, prezes portalu Tabelaofert.pl, dodaje, że potaniały jedynie produkty „apartamentopodobne".

W Warszawie, gdzie luksusowa oferta jest ciągle najszersza, średnia cena mkw. mieszkania z wyższej półki wynosi 12,4 tys. zł, przy czym – jak podaje Emmerson – w Śródmieściu sięga ok. 17 tys. zł za metr.

Najwyższe stawki, według portalu Tabelaofert.pl, wyznaczyła spółka ECC Real Estate w inwestycji Puławska 111, proponując lokal za ponad 24,3 tys. zł za mkw. (ok. 3,4 mln zł). Jednak w projektach sprzedawanych bez rozgłosu deweloperzy mają jeszcze wyższe ceny. Do wzięcia są np. ponad 100-metrowe apartamenty za powyżej 30 tys. zł za mkw. w jednym z kameralnych stołecznych projektów, który jest jeszcze w budowie.

Reklama
Reklama

W Krakowie najdroższa oficjalnie sprzedawana inwestycja to Kamienica Perłowa zbudowana przez spółkę DK-Development. Można tam kupić 150-metrowy apartament za 17,7 tys. zł za mkw. (2,5 mln zł).

– W sprzedaży pojawiają się jednak jeszcze droższe lokale: o pow. ponad 100 mkw. za 22 – 28 tys. zł za mkw. Kupują je głównie klienci lokalni, nie zagraniczni – zauważa Joanna Targowska z Ober-Haus.

We Wrocławiu stawki za mkw. mieszkania z górnej półki dochodzi do 15 – 16 tys. zł, np. w projekcie Thespian realizowanym przez ING Real Estate Development czy inwestycji Dąbie, której deweloperem jest spółka Temar.

W Gdańsku jedna z najdroższych inwestycji to Apartamenty Długie Ogrody, gdzie mkw. kosztuje 10 – 18,9 tys. zł. Natomiast w Poznaniu, jak wyliczają pośrednicy z Metrohouse, najdroższe mieszkania kosztują 14 tys. zł za mkw. (np. w projekcie City Park).

 

 

Reklama
Reklama

- Warszawa – min. 12 tys. zł

- Gdańsk – min. 10 tys. zł

- Kraków – min. 9,5 tys. zł

- Poznań – min. 8,5 tys. zł

- Wrocław – min. 8,5 tys. zł

Reklama
Reklama

 

Łukasz Madej, szef firmy doradczej ProDevelopment

Za pomocą tzw. poczty pantoflowej można sprzedawać kamienice liczące po kilka apartamentów, a nie duże projekty. Jeden z największych deweloperów w Warszawie chciał w ten sposób sprzedawać inwestycję na Powiślu. Skończyło się zmasowaną akcją marketingową mającą zwiększyć bardzo słabą sprzedaż. Realne nakłady na marketing powinny być przewidziane na poziomie nie mniejszym niż 3 proc. wartości sprzedaży projektu. zdrowia.

Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama