Czego nie wpisywać do umowy

Jakie pułapki mogą czyhać na niedoświadczonych najemców w umowach?

Publikacja: 27.08.2012 02:23

– Przede wszystkim trzeba być świadomym, że jeżeli umowę najmu zawiera się na czas oznaczony – i  można ją wypowiedzieć tylko w konkretnych i uzasadnionych przypadkach – to jest się zobligowanym do płacenia czynszu przez cały okres jej trwania. Bez względu na kondycję finansową firmy, a więc nawet jeśli przestaniemy korzystać z biura – przestrzega Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki.

Z doświadczeń Mikołaja Kowalskiego-Barysznikowa, eksperta z działu powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, wynika, że w większości przypadków przyczyną niemiłych dla najemców niespodzianek nie są pułapki kontraktowe, ale niedoszacowanie budżetu związanego z kosztami zasiedlenia i wynajmu biura.

– Pierwszą kwestią, która może rodzić zaskoczenie, jest rozliczenie opłat eksploatacyjnych, dokonywane w większości biurowców raz do roku. Warto też wiedzieć, że opłata eksploatacyjna wcale nie zawsze zawiera koszt ogrzewania, chłodzenia i wody w wynajętym lokalu – zwraca uwagę Mikołaj Kowalski-Barysznikow. – Warto też zweryfikować przed podpisaniem umowy, ile pochłonie adaptacja biura – dodaje.

Ekspert Cushman & Wakefield radzi także, aby raczej wzbraniać się przed obowiązkiem przywrócenia biura po wyprowadzce do stanu wyjściowego – co może chcieć zapisać w umowie wynajmujący. Szczególnie, jeśli najemca sam pokrywał koszt przystosowania powierzchni do swoich potrzeb.

Miłosz Michalski, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie CBRE, zwraca uwagę, że na koszty najmu biura składa się nie tylko czynsz za powierzchnię biurową, wyrażany przeważnie w euro lub złotych za mkw. miesięcznie.

– Do niego dochodzi jeszcze opłata eksploatacyjna zawierająca m.in. sprzątanie i ochronę budynku, obsługę recepcji biurowca, konserwację wind, wywóz śmieci. Natomiast koszty np. sprzątania biura i dodatkowej ochrony leżą po stronie najemcy – dodaje Michalski.

Mówi, że trzeba jeszcze pamiętać o opłatach licznikowych za media w biurze (energia, woda, usługi telekomunikacyjne, Internet). Dodatkowo mogą być pobierane należności za korzystanie z miejsca parkingowego czy umieszczenie logo firmy na fasadzie budynku.

– Przede wszystkim trzeba być świadomym, że jeżeli umowę najmu zawiera się na czas oznaczony – i  można ją wypowiedzieć tylko w konkretnych i uzasadnionych przypadkach – to jest się zobligowanym do płacenia czynszu przez cały okres jej trwania. Bez względu na kondycję finansową firmy, a więc nawet jeśli przestaniemy korzystać z biura – przestrzega Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki.

Z doświadczeń Mikołaja Kowalskiego-Barysznikowa, eksperta z działu powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, wynika, że w większości przypadków przyczyną niemiłych dla najemców niespodzianek nie są pułapki kontraktowe, ale niedoszacowanie budżetu związanego z kosztami zasiedlenia i wynajmu biura.

Nieruchomości
Sezon na działki letniskowe. Ile za nieruchomość na wakacje?
Nieruchomości
Jakie mieszkanie na kredyt?
Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą
Nieruchomości
Inwestorzy zameldują się na rynku magazynów?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce