Czego nie wpisywać do umowy

Jakie pułapki mogą czyhać na niedoświadczonych najemców w umowach?

Publikacja: 27.08.2012 02:23

– Przede wszystkim trzeba być świadomym, że jeżeli umowę najmu zawiera się na czas oznaczony – i  można ją wypowiedzieć tylko w konkretnych i uzasadnionych przypadkach – to jest się zobligowanym do płacenia czynszu przez cały okres jej trwania. Bez względu na kondycję finansową firmy, a więc nawet jeśli przestaniemy korzystać z biura – przestrzega Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki.

Z doświadczeń Mikołaja Kowalskiego-Barysznikowa, eksperta z działu powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, wynika, że w większości przypadków przyczyną niemiłych dla najemców niespodzianek nie są pułapki kontraktowe, ale niedoszacowanie budżetu związanego z kosztami zasiedlenia i wynajmu biura.

– Pierwszą kwestią, która może rodzić zaskoczenie, jest rozliczenie opłat eksploatacyjnych, dokonywane w większości biurowców raz do roku. Warto też wiedzieć, że opłata eksploatacyjna wcale nie zawsze zawiera koszt ogrzewania, chłodzenia i wody w wynajętym lokalu – zwraca uwagę Mikołaj Kowalski-Barysznikow. – Warto też zweryfikować przed podpisaniem umowy, ile pochłonie adaptacja biura – dodaje.

Ekspert Cushman & Wakefield radzi także, aby raczej wzbraniać się przed obowiązkiem przywrócenia biura po wyprowadzce do stanu wyjściowego – co może chcieć zapisać w umowie wynajmujący. Szczególnie, jeśli najemca sam pokrywał koszt przystosowania powierzchni do swoich potrzeb.

Miłosz Michalski, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie CBRE, zwraca uwagę, że na koszty najmu biura składa się nie tylko czynsz za powierzchnię biurową, wyrażany przeważnie w euro lub złotych za mkw. miesięcznie.

– Do niego dochodzi jeszcze opłata eksploatacyjna zawierająca m.in. sprzątanie i ochronę budynku, obsługę recepcji biurowca, konserwację wind, wywóz śmieci. Natomiast koszty np. sprzątania biura i dodatkowej ochrony leżą po stronie najemcy – dodaje Michalski.

Mówi, że trzeba jeszcze pamiętać o opłatach licznikowych za media w biurze (energia, woda, usługi telekomunikacyjne, Internet). Dodatkowo mogą być pobierane należności za korzystanie z miejsca parkingowego czy umieszczenie logo firmy na fasadzie budynku.

– Przede wszystkim trzeba być świadomym, że jeżeli umowę najmu zawiera się na czas oznaczony – i  można ją wypowiedzieć tylko w konkretnych i uzasadnionych przypadkach – to jest się zobligowanym do płacenia czynszu przez cały okres jej trwania. Bez względu na kondycję finansową firmy, a więc nawet jeśli przestaniemy korzystać z biura – przestrzega Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki.

Z doświadczeń Mikołaja Kowalskiego-Barysznikowa, eksperta z działu powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, wynika, że w większości przypadków przyczyną niemiłych dla najemców niespodzianek nie są pułapki kontraktowe, ale niedoszacowanie budżetu związanego z kosztami zasiedlenia i wynajmu biura.

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie