W województwie dolnośląskim branża e-commerce ma do dyspozycji 716 tys. mkw, magazynów, a w śląskim - 621 tys. mkw. Wyniki pionierskiego badania „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?" przedstawia międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield. Eksperci przeanalizowali polski rynek magazynowy z perspektywy branży e-commerce. Jakie są najważniejsze trendy mające największy wpływ na dalszy rozwój tego sektora?
Wielokanałowa sprzedaż
- Według dostępnych statystyk globalne obroty branży e-commerce wynoszą 3 biliony USD rocznie, a najszybciej rosnącym rynkiem jest rynek azjatycki, którego dynamika sięga prawie 30 proc. - podają autorzy raportu. - Dla porównania wartość europejskiego kanału handlu w internecie oszacowano na ponad 602 mld EUR, z czego prawie 60 proc. generowały trzy rynki - brytyjski, niemiecki oraz francuski.
W Polsce natomiast na koniec 2018 roku rynek e-commerce był wyceniany na ponad 50 mld PLN (w skali Europy jest to udział >2 proc.), a w ciągu najbliższych kilku lat jego wartość może wzrosnąć nawet do 80 mld PLN.
- Głównym czynnikiem mającym wpływ na dynamiczny rozwój branży e-commerce jest przede wszystkim rozwój modelu wielokanałowej sprzedaży omnichannel oraz wzrost udziału internetowego kanału sprzedaży w całym handlu detalicznym - wyjaśniają analitycy Cushman & Wakefield. - Sprzedawcy stawiają w centrum uwagi konsumentów, dla których zakupy powinny być wygodne, szybkie i możliwe do zrealizowania z wykorzystaniem dowolnego urządzenia. Reagując na ich potrzeby, firmy już teraz rozwijają mobile jako dodatkowy kanał sprzedaży. W najbliższym czasie będzie to miało znaczący wpływ m.in. na logistykę zwrotów czy poprawienie szybkości reakcji. W związku z rozwojem technologii i zyskiwaniem na znaczeniu nowych kanałów sprzedaży, najemcy z branży e-commerce będą wymuszać zmiany na rynku magazynowym.
- Rynek powierzchni logistycznych jest odzwierciedleniem tendencji i trendów w handlu. Omnichannel, który przeobraża się coraz częściej w strategię new retail, będącą połączeniem transakcji offline, online, big data i logistyki powoduje, że magazyny przestały być już dawno miejscami rozładunku, składowania i załadunku palet, a stały się centrum osiągania przewagi konkurencyjnej i tworzenia produktów oraz usług, które kreują wartość dodaną całej oferty - podkreśla Damian Kołata, Associate w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield. - Nowoczesne powierzchnie logistyczne to teraz skomplikowane połączenie różnorodnych stref składowania i kompletacji, powierzchni operacyjnych i miejsc do procesowania zwrotów. Połączenie takie odnosi się również coraz częściej do symbiozy działania zasobów ludzkich i automatyki. Daleko nam jeszcze do dronów, które inwentaryzują zapasy, ale inteligentne roboty kognitywne, rozbudowane sortery i wielopoziomowe pick towery będące integralną częścią magazynowego ekosystemu nikogo już nie dziwią. Potwierdzają to nasze badania, które wskazują dodatkowo na kolejne trendy, jak np. postępująca personalizacja w zakresie VAS, a także stworzenie na magazynach punktów druku 3D - opowiada.