Motoryzacja przygotowuje się na czas boomu

Coraz więcej firm z branży moto szuka hal i magazynów. Będą obsługiwać nowe fabryki.

Publikacja: 17.07.2014 14:02

Motoryzacja przygotowuje się na czas boomu

Foto: Bloomberg

W pierwszym półroczu spółki z branży motoryzacyjnej wynajęły w Polsce ok. 50 tys. mkw. hal magazynowych – podaje firma JLL. W pierwszym kwartale to one obok operatorów logistycznych podpisywały najwięcej umów najmu, wyprzedając branżę spożywczą. Największe transakcje zawarli wtedy producenci komponentów samochodowych Nexteer –  na 12,6 tys. mkw. w Diamond Business Park Gliwice, oraz Valeo – na 5,1 tys. mkw. w Panattoni Park Bielsko-Biała. W drugim kwartale znacząca była umowa najmu ABM Greiffenberger Polska w parku logistycznym MLP Lublin (9,8 tys. mkw.).

– Dziś produkcja samochodów skupiona jest na Górnym Śląsku (Fiat, Opel) i w okolicach Poznania (VW). Jednak sektor motoryzacyjny to nie tylko montaż aut. Większość produkcji w kraju obejmuje części i elementy na eksport – zauważa Jan Jakub Zombirt, starszy analityk w JLL. – Firmy z branży działają w zasadzie w całej Polsce, co sprawia, że motoryzacyjny łańcuch dostaw tworzy złożony system.

W kraju jest już 600 zakładów wytwarzających części. Zdaniem Zombirta, planowane inwestycje sprawią, że produkcja motoryzacyjna w Polsce wkroczy na ścieżkę szybszego rozwoju. Najważniejsze to nowa fabryka Volkswagena we Wrześni, która od maja 2016 r. ma wytwarzać 100 tys. aut Crafter rocznie, produkcja nowej generacji opla astry w fabryce General Motors w Gliwicach (od 2015 r.) oraz uruchomienie linii wytwarzającej silniki diesla w fabryce GM w Tychach.

Pracują po godzinach

Produkcja aut w polskich zakładach będzie rosła – wynika z badań Exact Systems, przeprowadzonych wśród przedstawicieli branży automotive. 48 proc. firm spodziewa się jej wzrostu w swoich zakładach już w ciągu trzech miesięcy. 38 proc. zamierza zwiększyć zatrudnienie. Blisko jedna trzecia ma nadzieję na uruchomienie w Polsce nowej fabryki bądź produkcji nowego modelu auta.

Jeszcze rok temu nie było widać optymizmu. – Zarówno w Polsce, jak i w Europie sprzedaż samochodów osobowych była na minusie, bardzo źle wyglądała także produkcja aut w naszym kraju – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. Jednak pytani przez jego firmę przedstawiciele polskiej motoryzacji wierzyli w odbicie branży. I mieli rację.

Fabryka Fiata w Tychach pracuje teraz w soboty i po godzinach. W sześć miesięcy z tyskiego zakładu wyjechało łącznie 174,1 tys. aut, ponad 11 proc. więcej niż przed rokiem. Najszybciej rośnie produkcja fiatów 500 (o 12 proc. do 101,6 tys.), abarth 500 (o 6,4 proc., do 4,3 tys.) i lancii ypsilon (o 7,4 proc., do 36,7 tys.). Tychy opuszcza też więcej fordów ka. Fiat zamierza jednak postawić na rozwój rodziny „500". Będą premiery kolejnych modeli. Rozwojowa jest też Lancia Ypsilon.

Spadła natomiast produkcja opli w zakładach GM w Gliwicach. Podczas gdy w I półroczu 2013 r. wyprodukowano ich 61,8 tys., to w 2014 – jedynie 49,7 tys. Zakład przygotowuje się jednak do uruchomienia w 2015 r. produkcji nowego modelu Astry.

Sondują rynek

Piotr Wąs, dyrektor ds. wynajmu w firmie deweloperskiej PointPark Properties (P3), mówi, że tam, gdzie pojawia się fabryka aut, zaczyna się ruch w magazynach. Tak było nie tylko w okolicach zakładów VW koło Poznania, ale także na południu Polski, gdzie działają Fiat i Opel. – Mamy zapytania ofertowe z branży motoryzacyjnej – mówi Wąs. – Kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych naszych magazynów w Polsce zajmują części motoryzacyjne. Natomiast globalnie ok. 10 proc. całości wynajmują producenci i dystrybutorzy części, a pozostałe 25 proc. firmy logistyczne obsługujące branżę moto.

Wojciech Dachniewski, starszy negocjator w Cushman & Wakefield, od kilku miesięcy dostrzega wzmożoną aktywność firm motoryzacyjnych i dostawców z nimi powiązanych. – Na razie głównie wokół fabryki Volkswagena, czyli w okolicach Poznania, oraz w pobliżu zakładu Opla w Gliwicach. Sondują tam rynek magazynów i gruntów dostawcy podzespołów, głównie firmy z kapitałem zagranicznym, w szczególności niemieckim – mówi Dachniewski. Sprawdzają, jak szybko można wynająć powierzchnię niedaleko od fabryki, bo muszą zapewnić tzw. szybki łańcuch dostaw. I pytają, ile może potrwać budowa magazynu na zamówienie. Deweloper może wybudować takie hale w sześć–osiem miesięcy. Jeśli klient dopiero szuka gruntu, wszystkie formalności i budowa pochłoną 12–18 miesięcy.

Wzrost sprzedaży aut napędzają teraz promocje

Polski przemysł motoryzacyjny produkuje przede wszystkim na eksport i ok. 98 proc. aut, które wyjeżdżają z polskich zakładów, jest sprzedawanych za granicą. Dlatego zamówienia dla polskich fabryk są uzależnione od kondycji rynku europejskiego, gdzie trafia lwia część naszego eksportu. W Europie rok 2014 ma być pierwszym, w którym prognozowana jest poprawa wyników po sześcioletniej zapaści spowodowanej światowym kryzysem finansowym. Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie eksperci ostrożnie zakładali, że w tym roku dojdzie na rynku do 3-proc. odbicia. Wskazywali, że ten wzrost napędzany będzie przede wszystkim promocjami. Zniżki wahają się od 15 do nawet 24 proc.

W pierwszym półroczu spółki z branży motoryzacyjnej wynajęły w Polsce ok. 50 tys. mkw. hal magazynowych – podaje firma JLL. W pierwszym kwartale to one obok operatorów logistycznych podpisywały najwięcej umów najmu, wyprzedając branżę spożywczą. Największe transakcje zawarli wtedy producenci komponentów samochodowych Nexteer –  na 12,6 tys. mkw. w Diamond Business Park Gliwice, oraz Valeo – na 5,1 tys. mkw. w Panattoni Park Bielsko-Biała. W drugim kwartale znacząca była umowa najmu ABM Greiffenberger Polska w parku logistycznym MLP Lublin (9,8 tys. mkw.).

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej