- Centra szkoleniowo-konferencyjne w Polsce to przede wszystkim domena branży hotelowej - zwraca uwagę Jarosław Jędrzyński, analityk portalu RynekPierwotny.pl. - Większość powstających dziś hoteli wyższej klasy stawia na tzw. turystykę biznesową. Uczestnicy konferencji czy szkoleń mają mieć zapewnione noclegi, wyżywienie, rozrywkę - tłumaczy Jarosław Jędrzyński.
Targi i promocje
Analityk zwraca uwagę, że obiekty, w których można organizować konferencje i szkolenia, powstają bardzo często w atrakcyjnych ośrodkach turystyczno-wypoczynkowych, co zapewnia ich właścicielom wysokie, regularne zyski także poza sezonem turystycznym.
Małgorzata Dybaś, dyrektor zarządzający na Polskę w firmie doradczej Hotels Asset Management (HAM), podkreśla, że najważniejszą część tego rynku stanowią hotele konferencyjne, dysponujące rozmaitymi powierzchniami - od małych sal szkoleniowych do sal kongresowych i bankietowych nawet na kilka tysięcy osób - oraz różnego rodzaju centra konferencyjne i wystawiennicze, a także obiekty sportowe, takie jak MT Polska w Warszawie, Targi Kielce, stadiony sportowe etc.
Dyrektor z HAM zauważa, że w ostatnich latach, wraz z rozwojem branży MICE w Polsce (Meetings, Incentives, Conferences and Events), takich powierzchni powstaje coraz więcej. W obiektach są organizowane m.in. konferencje i targi branżowe, imprezy motywacyjne (incentive), konferencje naukowe, promocje nowych produktów i usług.
- Centra konferencyjno-szkoleniowe są także wydzieloną częścią biurowców, szczególnie tych najwyższej klasy - dodaje Jarosław Jędrzyński. - Tego typu obiekty budują deweloperzy komercyjni, pozostając - krócej lub dłużej - ich właścicielami i zarządzającymi - tłumaczy analityk. - Coraz częściej też w największych polskich aglomeracjach powstają nowoczesne obiekty stricte konferencyjno-szkoleniowe. Przykładem jest Adgar Plaza w Warszawie. Centra konferencyjno-szkoleniowe są też organizowane w zabytkowych obiektach i pałacach - np. w Pałacu Kultury i Pałacu Prymasowskim.