Picasso malował farbą do ścian

Pablo Picasso używał farb, jakimi malarze pokojowi pokrywali ściany mieszkań

Aktualizacja: 14.02.2013 01:37 Publikacja: 13.02.2013 20:32

Picasso namalował ten obraz farbami ściennymi

Picasso namalował ten obraz farbami ściennymi

Foto: Estate of Pablo

W ten sposób powstał w 1931 roku obraz „Czerwony fotel”. Teraz znajduje się on w zbiorach Instytutu Sztuki w Chicago.

Nietypowy skład farb mistrza ustalili badacze z Argonne National Laboratory, podlegającego Departamentowi Energii Stanów Zjednoczonych.

Naukowcy z ANL odkryli to, posługując się nanosondą i promieniami X. Fizycy i chemicy z ANL analizowali składniki chemiczne tworzące farbę. Zespołem kierował dr Volker Rose. Rezultaty ich pracy publikuje pismo „Applied Physics”.

Tworząc „Czerwony fotel”, Picasso użył farby do malowania ścian firmy Ripolin, istniejącej zresztą do dziś.

Próbkę farby pobraną z obrazu porównano z próbkami farb zachowanymi na ścianach, pochodzącymi z lat 30. ubiegłego wieku.

Rezultaty badań wskazują, że Picasso eksperymentował z farbami Ripolin, aby uzyskać efekt odmienny od tego, jaki uzyskuje się, korzystając z farb olejnych. W przeciwieństwie do tych ostatnich farby ścienne schną szybciej i tworzą na płótnie efekt „błyszczenia”, nie pozostawiając śladów pędzla.

– Pozory mylą, dlatego historia sztuki może tylko skorzystać na badaniach naukowych. Wiele obrazów trzeba zweryfikować pod tym kątem – podkreśla dr Francesca Casado, konserwator w Instytucie Sztuki w Chicago.

 

W ten sposób powstał w 1931 roku obraz „Czerwony fotel”. Teraz znajduje się on w zbiorach Instytutu Sztuki w Chicago.

Nietypowy skład farb mistrza ustalili badacze z Argonne National Laboratory, podlegającego Departamentowi Energii Stanów Zjednoczonych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Nauka
Picasso w świecie biznesu. Dlaczego powstają korporacyjne kolekcje sztuki
Nauka
Naukowcy potwierdzili 67-letnią hipotezę. „Niemożliwe” odkrycie
Nauka
Sprawdzian z góralskiego. Czy da się jeszcze ocalić mowę Podhala?
Nauka
Szympansom bliżej do zachowań ludzi, niż nam się wydawało. Nowe wyniki badań
Materiał Partnera
Jak postrzegamy UE? Co myślimy w zależności od mediów, z których korzystamy?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku