Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosja zbuduje most na Krym

Jeszcze przed aneksją Krymu, ale jak pokazały ostatnie wydarzenia, ?już z myślą o niej, Rosja planowała budowę mostu na ten półwysep - pisze Krzysztof Kowalski.

Publikacja: 19.03.2014 08:26

Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew wydał rozporządzenie o utworzeniu firmy, która zbuduje „niezawodne i niedrogie połączenie transportowe między rosyjskim Półwyspem Tamańskim a Krymem". Początkowo brano pod uwagę także budowę tunelu pod dnem morskim.

Porozumienie w tej sprawie Rosja podpisała z Ukrainą w grudniu 2013 r. Teraz, po aneksji, jest ono nieaktualne, ale to tylko przyspieszy budowę.

Most będzie przerzucony ponad Cieśniną Kerczeńską oddzielającą Półwysep Kerczeński (Ukraina) od Półwyspu Tamańskiego (Rosja). Łączy ona Morze Czarne i Azowskie. Jest to pasmo wody długości 41 km, szerokości od 4 do 45 km, głębokości od 5 do 15 m. Zimą pokrywa ją pływający lód. Główny port i miasto nad Cieśniną Kerczeńską to Kercz (Ukraina).

Nowa, powołana do życia firma weszła w skład państwowej korporacji Awtodor – Rosyjskie Drogi Samochodowe. Koszt budowy mostu specjaliści szacują na równowartość 1,2 mld dolarów.

W przeszłości można się już było dostać suchą nogą z Półwyspu Tamańskiego na Krym. Pierwsza przeprawa mostowa została zbudowana w 1944 roku przez władze sowieckie. Do budowy wykorzystano materiały pozostawione przez okupujących Krym Niemców, którzy także planowali zbudowanie mostu przez cieśninę. Pierwszy most miał 4,5 km długości, 22 m szerokości, jego wysokość w najwyższym punkcie sięgała 68 m, przy średniej wysokości ?50 m ponad lustrem wody. Most stał kilka miesięcy, nie przetrwał pierwszej zimy, w styczniu 1944 r. runął powalony przez lód. Jakie będą parametry nowego mostu, na razie nie wiadomo.

Reklama
Reklama

Most nad Cieśniną Kerczeńską to niejedyna inwestycja służąca integracji Krymu z Rosją. Według rosyjskiego dziennika „Kommiersant" zaplanowano rekonstrukcję szosy Chersoń–Dankoj–Teodozja–Kercz (miasta na anektowanym Krymie). Zbudowanie tej trasy pochłonie równowartość 1,4 mld dolarów.

Jeszcze droższa będzie planowana rozbudowa portów morskich: Eupatoria, Teodozja, Jałta i Kercz. Ta inwestycja pochłonie 1,8 mld dolarów.

Krzysztof Kowalski

 

Agresywna polityka Putina wobec Ukrainy poprawia jego krajowe notowania

Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew wydał rozporządzenie o utworzeniu firmy, która zbuduje „niezawodne i niedrogie połączenie transportowe między rosyjskim Półwyspem Tamańskim a Krymem". Początkowo brano pod uwagę także budowę tunelu pod dnem morskim.

Porozumienie w tej sprawie Rosja podpisała z Ukrainą w grudniu 2013 r. Teraz, po aneksji, jest ono nieaktualne, ale to tylko przyspieszy budowę.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Reklama
Reklama