Reklama
Rozwiń

Psychologia Świętego Mikołaja

Lepiej nie być wybrednym, bo grozi nam, że dostaniemy kartę podarunkową. Naukowcy odkrywają, jak kupujemy prezenty.

Aktualizacja: 23.12.2014 08:31 Publikacja: 23.12.2014 01:00

Psychologia Świętego Mikołaja

Foto: AFP

Kupowanie podarunku dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą – o czym świadczą listy „Top 10 najlepszych prezentów" i tysiące zdezorientowanych klientów w centrach handlowych. Sprawą zajęli się nawet naukowcy – psycholodzy badający, w jaki sposób dokonujemy wyboru, jak ten wybór wpływa na związki i co można zrobić, aby zwiększyć szansę, że prezent się spodoba.

Według Evana Polmana z Uniwersytetu Wisconsin-Madison największy kłopot przed świętami mamy z osobami, które są wybredne. Zbyt wygórowane oczekiwania (niekoniecznie pod względem finansowym) sprawiają, że my, kupujący, tracimy motywację. W rezultacie – ostrzega Polman – idziemy po linii najmniejszego oporu: wybieramy kartę podarunkową lub rezygnujemy z prezentu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Nauka
Przełomowe odkrycie naukowców. Zmienia nasz obraz neandertalczyków
Nauka
Magma rozrywa kontynent afrykański? Przełomowe badania naukowców
Nauka
Alkohol, nikotyna, narkotyki wyzwaniem dla zdrowia publicznego. Między wolnością a reglamentacją
Nauka
Naukowcy testują nowy sposób walki z superbakteriami. Skład tabletek może zaskoczyć
Materiał Partnera
Wielkie nieobecne. Kobiety we władzach spółek