Psychologia Świętego Mikołaja

Lepiej nie być wybrednym, bo grozi nam, że dostaniemy kartę podarunkową. Naukowcy odkrywają, jak kupujemy prezenty.

Aktualizacja: 23.12.2014 08:31 Publikacja: 23.12.2014 01:00

Psychologia Świętego Mikołaja

Foto: AFP

Kupowanie podarunku dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą – o czym świadczą listy „Top 10 najlepszych prezentów" i tysiące zdezorientowanych klientów w centrach handlowych. Sprawą zajęli się nawet naukowcy – psycholodzy badający, w jaki sposób dokonujemy wyboru, jak ten wybór wpływa na związki i co można zrobić, aby zwiększyć szansę, że prezent się spodoba.

Według Evana Polmana z Uniwersytetu Wisconsin-Madison największy kłopot przed świętami mamy z osobami, które są wybredne. Zbyt wygórowane oczekiwania (niekoniecznie pod względem finansowym) sprawiają, że my, kupujący, tracimy motywację. W rezultacie – ostrzega Polman – idziemy po linii najmniejszego oporu: wybieramy kartę podarunkową lub rezygnujemy z prezentu.

To minusy bycia wybrednym. Naukowcy badający 7,5 tys. klientów centrów handlowych podczas wyprzedaży (tzw. Black Friday) zauważyli jednak, że aby mieć wybredną osobę z głowy, często kupujemy jej dokładnie to, czego sobie zażyczyła. Ci mniej wymagający kończą zaś z prezentami nie do końca odpowiadającymi ich gustom.

Rada naukowców jest pozornie oczywista: przyjrzyjmy się, co chcieliby dostać nasi najbliżsi. – Dający prezenty często koncentrują się na tym, jakie są osoby, dla których kupują podarunek – tłumaczy specjalizująca się w marketingu dr Mary Steffel z Uniwersytetu Cincinnati. – Skupmy się nie na tym, jacy ci ludzie są, ale jacy chcieliby być.

Specjaliści od psychologii i marketingu podpowiadają też, aby nie przekreślać kart podarunkowych. Z badań wynika, że tego rodzaju voucher traktowany jest jako coś pośredniego między gotówką (której dawać nie wypada) a „prawdziwym prezentem". Daje natomiast wolność wyboru. Choć się zdarza, że obdarowani wykorzystują karty podarunkowe do kupowania dóbr codziennego użytku, większość wybiera jednak towary luksusowe. – Mamy wtedy mniejsze poczucie winy, niż gdy płacimy gotówką – mówi Chelsea Helion, psycholog z Uniwersytetu Columbia.

– Jeżeli chcecie wzmocnić więź z narzeczoną czy kimś z rodziny, dajcie im coś, co mogą przeżyć, doświadczenie, które zapamiętają – radzi Cindy Chan z Uniwersytetu Toronto. To skuteczniejsze niż jakikolwiek prezent materialny.

Kupowanie podarunku dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą – o czym świadczą listy „Top 10 najlepszych prezentów" i tysiące zdezorientowanych klientów w centrach handlowych. Sprawą zajęli się nawet naukowcy – psycholodzy badający, w jaki sposób dokonujemy wyboru, jak ten wybór wpływa na związki i co można zrobić, aby zwiększyć szansę, że prezent się spodoba.

Według Evana Polmana z Uniwersytetu Wisconsin-Madison największy kłopot przed świętami mamy z osobami, które są wybredne. Zbyt wygórowane oczekiwania (niekoniecznie pod względem finansowym) sprawiają, że my, kupujący, tracimy motywację. W rezultacie – ostrzega Polman – idziemy po linii najmniejszego oporu: wybieramy kartę podarunkową lub rezygnujemy z prezentu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Naukowcy zbadali rekiny u wybrzeży Brazylii. Testy na obecność kokainy... nie wyszły dobrze
Nauka
Brytyjscy naukowcy: Nietoperze zawierają przyjaźnie, tworzą trwałe więzi
Nauka
Naukowcy wskazali dietę, która może nasilać stany lękowe
Nauka
Naukowcy: Słonie zwracają się do siebie po imieniu
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nauka
Zombifikacja, czyli tragiczne skutki fentanylu