Psychologia Świętego Mikołaja

Lepiej nie być wybrednym, bo grozi nam, że dostaniemy kartę podarunkową. Naukowcy odkrywają, jak kupujemy prezenty.

Aktualizacja: 23.12.2014 08:31 Publikacja: 23.12.2014 01:00

Psychologia Świętego Mikołaja

Foto: AFP

Kupowanie podarunku dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą – o czym świadczą listy „Top 10 najlepszych prezentów" i tysiące zdezorientowanych klientów w centrach handlowych. Sprawą zajęli się nawet naukowcy – psycholodzy badający, w jaki sposób dokonujemy wyboru, jak ten wybór wpływa na związki i co można zrobić, aby zwiększyć szansę, że prezent się spodoba.

Według Evana Polmana z Uniwersytetu Wisconsin-Madison największy kłopot przed świętami mamy z osobami, które są wybredne. Zbyt wygórowane oczekiwania (niekoniecznie pod względem finansowym) sprawiają, że my, kupujący, tracimy motywację. W rezultacie – ostrzega Polman – idziemy po linii najmniejszego oporu: wybieramy kartę podarunkową lub rezygnujemy z prezentu.

To minusy bycia wybrednym. Naukowcy badający 7,5 tys. klientów centrów handlowych podczas wyprzedaży (tzw. Black Friday) zauważyli jednak, że aby mieć wybredną osobę z głowy, często kupujemy jej dokładnie to, czego sobie zażyczyła. Ci mniej wymagający kończą zaś z prezentami nie do końca odpowiadającymi ich gustom.

Rada naukowców jest pozornie oczywista: przyjrzyjmy się, co chcieliby dostać nasi najbliżsi. – Dający prezenty często koncentrują się na tym, jakie są osoby, dla których kupują podarunek – tłumaczy specjalizująca się w marketingu dr Mary Steffel z Uniwersytetu Cincinnati. – Skupmy się nie na tym, jacy ci ludzie są, ale jacy chcieliby być.

Specjaliści od psychologii i marketingu podpowiadają też, aby nie przekreślać kart podarunkowych. Z badań wynika, że tego rodzaju voucher traktowany jest jako coś pośredniego między gotówką (której dawać nie wypada) a „prawdziwym prezentem". Daje natomiast wolność wyboru. Choć się zdarza, że obdarowani wykorzystują karty podarunkowe do kupowania dóbr codziennego użytku, większość wybiera jednak towary luksusowe. – Mamy wtedy mniejsze poczucie winy, niż gdy płacimy gotówką – mówi Chelsea Helion, psycholog z Uniwersytetu Columbia.

– Jeżeli chcecie wzmocnić więź z narzeczoną czy kimś z rodziny, dajcie im coś, co mogą przeżyć, doświadczenie, które zapamiętają – radzi Cindy Chan z Uniwersytetu Toronto. To skuteczniejsze niż jakikolwiek prezent materialny.

Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?
Nauka
Niesporczaki pomogą nam zachować młodość? „Klucz do zahamowania procesu starzenia”
Nauka
W Australii odkryto nowy gatunek chrząszcza. Odkrywca pomylił go z ptasią kupą
Nauka
Sensacyjne ustalenia naukowców. Sfotografowano homoseksualny akt humbaków