Reklama

Psychologia Świętego Mikołaja

Lepiej nie być wybrednym, bo grozi nam, że dostaniemy kartę podarunkową. Naukowcy odkrywają, jak kupujemy prezenty.

Aktualizacja: 23.12.2014 08:31 Publikacja: 23.12.2014 01:00

Psychologia Świętego Mikołaja

Foto: AFP

Kupowanie podarunku dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą – o czym świadczą listy „Top 10 najlepszych prezentów" i tysiące zdezorientowanych klientów w centrach handlowych. Sprawą zajęli się nawet naukowcy – psycholodzy badający, w jaki sposób dokonujemy wyboru, jak ten wybór wpływa na związki i co można zrobić, aby zwiększyć szansę, że prezent się spodoba.

Według Evana Polmana z Uniwersytetu Wisconsin-Madison największy kłopot przed świętami mamy z osobami, które są wybredne. Zbyt wygórowane oczekiwania (niekoniecznie pod względem finansowym) sprawiają, że my, kupujący, tracimy motywację. W rezultacie – ostrzega Polman – idziemy po linii najmniejszego oporu: wybieramy kartę podarunkową lub rezygnujemy z prezentu.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Partnera
Od nikotyny po alzheimera. Nowy model receptorów może zmienić badania nad mózgiem
Materiał Partnera
Pierwszy kryzys gospodarczy w Polsce. Co zbudowało i pogrzebało państwo Piastów?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Nauka
Naukowcy „przebudzili" prastare mikroby z wiecznej zmarzliny. Po co to zrobili?
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama