Handlowa jednostka pochodzi z IV lub V wieku. Zatonęła prawdopodobnie w wyniku sztormu. Ma 16 metrów długości i 6 szerokości. Zdaniem odkrywców (zespołem kieruje Songül Coban) jest to najlepiej zachowany wrak podobnego statku na świecie.
Spoczywał całkowicie zagrzebany w mule, na głębokości zaledwie 5 metrów. W środowisku pozbawionym tlenu zachowały się nie tylko amfory, ale praktycznie cały statek – łącznie z poszyciem spojonym gwoździami z brązu. To właśnie ten element pozwolił na wstępne ustalenie wieku jednostki – wcześniej wykorzystywano w tym celu drewniane kołki.
Kiedy zespół archeologów zdjął warstwę mułu i potłuczonych naczyń, ich oczom ukazała się doskonale zachowana ładownia. Statek przewoził m.in. migdały, orzechy i oliwki. Amfory wydobyto i przekazano do badania. Kadłub jednostki badają i konserwują specjaliści z Uniwersytetu Stambulskiego.
Yenikapi to największe stanowisko archeologiczne w Europie. Odkryto je w 2004 roku na planowanej trasie Marmaray łączącej kolej europejskiej i azjatyckiej części Turcji.
Znajdował się tu handlowy port (tzw. port Teodozjusza) użytkowany jako alternatywa dla Konstantynopola między V i X wiekiem. Jak dotąd znaleziono w tym rejonie pozostałości budowli, studni, ludzkie szkielety i wraki 35 statków. Odkryto tam ponad milion fragmentów naczyń i innych artefaktów, z czego nad 150 tysiącami trwają badania. Skatalogowano dotąd zaledwie 40 tys. obiektów. Pracuje nad tym zespół ok. 300 specjalistów.