Reklama

Odkrycie w Stambule: jaki piękny wrak

W całości zachowany statek, razem z ładunkiem, odkryli naukowcy na stanowisku Yenikapi

Aktualizacja: 31.08.2011 00:43 Publikacja: 31.08.2011 00:42

Prace archeologiczne

Prace archeologiczne

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Handlowa jednostka pochodzi z IV lub V wieku. Zatonęła prawdopodobnie w wyniku sztormu. Ma 16 metrów długości i 6 szerokości. Zdaniem odkrywców (zespołem kieruje Songül Coban) jest to najlepiej zachowany wrak podobnego statku na świecie.

Spoczywał całkowicie zagrzebany w mule, na głębokości zaledwie 5 metrów. W środowisku pozbawionym tlenu zachowały się nie tylko amfory, ale  praktycznie cały statek – łącznie z poszyciem spojonym gwoździami z brązu. To właśnie ten element pozwolił na wstępne ustalenie wieku jednostki – wcześniej wykorzystywano w tym celu drewniane kołki.

Kiedy zespół archeologów zdjął warstwę mułu i potłuczonych naczyń, ich oczom ukazała się doskonale zachowana ładownia. Statek przewoził m.in. migdały, orzechy i oliwki. Amfory wydobyto i przekazano do badania. Kadłub jednostki badają i konserwują specjaliści z Uniwersytetu Stambulskiego.

Yenikapi to największe stanowisko archeologiczne w Europie. Odkryto je w 2004 roku na planowanej trasie Marmaray łączącej kolej europejskiej i azjatyckiej części Turcji.

Znajdował się tu handlowy port (tzw. port Teodozjusza) użytkowany jako alternatywa dla Konstantynopola między V i X wiekiem. Jak dotąd znaleziono w tym rejonie pozostałości budowli, studni, ludzkie szkielety i wraki 35 statków. Odkryto tam ponad milion fragmentów naczyń i innych artefaktów, z czego nad 150 tysiącami trwają badania. Skatalogowano dotąd zaledwie 40 tys. obiektów. Pracuje nad tym zespół ok. 300 specjalistów.

Reklama
Reklama

Naukowcy muszą się spieszyć. Prace archeologiczne hamują bowiem i tak opóźnioną budowę trasy Marmaray.

 

Handlowa jednostka pochodzi z IV lub V wieku. Zatonęła prawdopodobnie w wyniku sztormu. Ma 16 metrów długości i 6 szerokości. Zdaniem odkrywców (zespołem kieruje Songül Coban) jest to najlepiej zachowany wrak podobnego statku na świecie.

Spoczywał całkowicie zagrzebany w mule, na głębokości zaledwie 5 metrów. W środowisku pozbawionym tlenu zachowały się nie tylko amfory, ale  praktycznie cały statek – łącznie z poszyciem spojonym gwoździami z brązu. To właśnie ten element pozwolił na wstępne ustalenie wieku jednostki – wcześniej wykorzystywano w tym celu drewniane kołki.

Reklama
Nauka
Nowa metoda walki z kłusownictwem. Nosorożcom wstrzyknięto radioaktywne izotopy
Patronat Rzeczpospolitej
Future Frombork Festival. Kosmiczne wizje naukowców i artystów
Nauka
Jedyny w Polsce reaktor jądrowy MARIA wznowi prace
Nauka
Zaskakujący zwrot ewolucji. Ten gatunek odnowił cechy sprzed milionów lat
Nauka
Przełomowe odkrycie naukowców. Zmienia nasz obraz neandertalczyków
Reklama
Reklama