Odkrycie w Stambule: jaki piękny wrak

W całości zachowany statek, razem z ładunkiem, odkryli naukowcy na stanowisku Yenikapi

Aktualizacja: 31.08.2011 00:43 Publikacja: 31.08.2011 00:42

Prace archeologiczne

Prace archeologiczne

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Handlowa jednostka pochodzi z IV lub V wieku. Zatonęła prawdopodobnie w wyniku sztormu. Ma 16 metrów długości i 6 szerokości. Zdaniem odkrywców (zespołem kieruje Songül Coban) jest to najlepiej zachowany wrak podobnego statku na świecie.

Spoczywał całkowicie zagrzebany w mule, na głębokości zaledwie 5 metrów. W środowisku pozbawionym tlenu zachowały się nie tylko amfory, ale  praktycznie cały statek – łącznie z poszyciem spojonym gwoździami z brązu. To właśnie ten element pozwolił na wstępne ustalenie wieku jednostki – wcześniej wykorzystywano w tym celu drewniane kołki.

Kiedy zespół archeologów zdjął warstwę mułu i potłuczonych naczyń, ich oczom ukazała się doskonale zachowana ładownia. Statek przewoził m.in. migdały, orzechy i oliwki. Amfory wydobyto i przekazano do badania. Kadłub jednostki badają i konserwują specjaliści z Uniwersytetu Stambulskiego.

Yenikapi to największe stanowisko archeologiczne w Europie. Odkryto je w 2004 roku na planowanej trasie Marmaray łączącej kolej europejskiej i azjatyckiej części Turcji.

Znajdował się tu handlowy port (tzw. port Teodozjusza) użytkowany jako alternatywa dla Konstantynopola między V i X wiekiem. Jak dotąd znaleziono w tym rejonie pozostałości budowli, studni, ludzkie szkielety i wraki 35 statków. Odkryto tam ponad milion fragmentów naczyń i innych artefaktów, z czego nad 150 tysiącami trwają badania. Skatalogowano dotąd zaledwie 40 tys. obiektów. Pracuje nad tym zespół ok. 300 specjalistów.

Naukowcy muszą się spieszyć. Prace archeologiczne hamują bowiem i tak opóźnioną budowę trasy Marmaray.

 

Handlowa jednostka pochodzi z IV lub V wieku. Zatonęła prawdopodobnie w wyniku sztormu. Ma 16 metrów długości i 6 szerokości. Zdaniem odkrywców (zespołem kieruje Songül Coban) jest to najlepiej zachowany wrak podobnego statku na świecie.

Spoczywał całkowicie zagrzebany w mule, na głębokości zaledwie 5 metrów. W środowisku pozbawionym tlenu zachowały się nie tylko amfory, ale  praktycznie cały statek – łącznie z poszyciem spojonym gwoździami z brązu. To właśnie ten element pozwolił na wstępne ustalenie wieku jednostki – wcześniej wykorzystywano w tym celu drewniane kołki.

Materiał Partnera
W jaki sposób nabyć odporność na dezinformację? Międzynarodowy projekt SAUFEX
Nauka
Dlaczego koty są rude? Naukowcy w końcu rozwiązali zagadkę DNA
Materiał Partnera
Czy jest pan/pani za…? Oto, jak sposób zadawania pytań wpływa na odpowiedzi
Materiał Partnera
Wzór na sprawiedliwość. Jak matematyka może usprawnić budżet obywatelski?
Nauka
Naukowcy zaobserwowali „piractwo lodowe” na Antarktydzie. Zachodzi szybciej, niż sądzono