Takie wnioski płyną z analizy przeprowadzonej przez PwC dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, do której dotarła „Rz". Raport oficjalnie zostanie ogłoszony jutro na forum Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Czytamy w nim, że w ubiegłym roku przedsiębiorcy przeznaczyli ponad 1,1 mld zł w ramach wkładu własnego na projekty innowacyjne realizowane przez NCBR. To ponad dwa razy więcej niż w 2010 r., gdy ich udział finansowy w takich przedsięwzięciach wyniósł niespełna 450 mln zł. W sumie w latach 2010–2013 r. NCBR podpisał z przedsiębiorcami ponad 1,6 tys. umów na kwotę blisko 10 mld zł, z czego przeszło 3,5 mld zł to wkład własny biznesu.
Nauka bliżej biznesu
Raport PwC pokazuje też, że przedsiębiorcy poszukujący innowacyjnych rozwiązań coraz chętniej nawiązują współpracę z sektorem nauki. To właśnie tego typu konsorcja były głównym beneficjantem projektów dofinansowywanych przez NCBR. Na prowadzone przez nie projekty przeznaczono ok. 4,5 mld zł. Tylko w 2013 r. była to kwota 2,5 mld zł. To więcej niż w latach 2010–2012 łącznie.
Biorąc pod uwagę liczbę podpisanych umów, widać, że w innowacyjne rozwiązania najchętniej angażują się mali i mikroprzedsiębiorcy. – Wysoki poziom publicznego finansowania badań zachęcił przedsiębiorców do odważniejszego inwestowania środków w sferę B+R- – mówi Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora NCBR. – To niezwykle ważny sygnał rynkowy, bo wzrost poziomu innowacyjności w Polsce zależeć będzie w dużej mierze od zaangażowania sektora prywatnego w prace badawczo-rozwojowe – dodaje.
Potrzebne rozwiązania systemowe
W podobnym tonie wypowiada się prof. Andrzej Rabczenko, doradca Andrzeja Malinowskiego, prezydenta Pracodawców RP. – Te dane pokazują, że polski biznes nie tylko dostrzega potrzebę innowacyjności, ale zdaje sobie sprawę z tego, że jest to dla niego warunek konieczny, by przetrwać na globalnym rynku – mówi prof. Rabczenko.