Reklama

Paul Gauguin w 3D

Zespół naukowców i konserwatorów sztuki z Uniwersytetu Northwestern oraz Instytutu Sztuki w Chicago wykorzystał zwykłą żarówkę, lustrzankę i przetwarzanie komputerowe do odtworzenia metod pracy Paula Gauguina.

Publikacja: 16.02.2015 17:17

Grafika Paula Gauguina „Narodziny (Matka i Dziecko w otoczeniu pięciu figur)” / The Art Institute of

Grafika Paula Gauguina „Narodziny (Matka i Dziecko w otoczeniu pięciu figur)” / The Art Institute of Chicago. Gift of Robert Allerton.

Foto: materiały prasowe

Francuski malarz znany jest głównie dzięki serii obrazów malowanych na Tahiti. Jeden z nich zatytułowany „Nafea Faa Ipoipo" został niedawno sprzedany za rekordową sumę 300 mln dolarów. Gauguin eksperymentował z różnymi metodami malowania i sporządzania grafik. Zespół badaczy przyjrzał się sposobowi powstawania 19 grafik znajdujących się w kolekcji Instytutu Sztuki w Chicago.

Informatyk prof. Oliver Cossairt opracował oprogramowanie, które pozwoliło wyjaśnić jak Gauguin tworzył swoje dzieła. Powstała pierwsza trójwymiarowa mapa powierzchni grafiki „Narodziny" (Matka i Dziecko otoczone przez pięć figur). Gauguin wykonał ją w 1902 roku. Wyniki prac konserwatorów sztuki z Chicago zostały zaprezentowane podczas dorocznego spotkania American Association for Advancement of Science (AAAS) w San Jose.

— Do zbadania powierzchni grafiki w 3D użyliśmy dostępnych technik, używanych przez konserwatorów i historyków na całym świecie do analizy dzieł sztuki — powiedział Cossairt.

Badacze ustalili przebieg procesu powstawania grafiki, jakich materiałów użył malarz i jak chronologicznie przebiegał proces tworzenia grafiki. „Narodziny" powstały przez odbijanie rysunków tworzonych na papierze z użyciem dwóch różnych farb. Sposób badania powierzchni „Narodzin" i innych prac graficznych artysty będzie częścią wystawy dzieł Gauguina w Instytucie Sztuki w Chicago w 2017 r.

Do oceny prac badacze użyli zwykłej żarówki emitującej światło składające się z wielu długości fal, ale wykonali 20 zdjęć, zmieniając jedynie położenie żarówki. Następnie dane cyfrowe dla każdego piksela z każdego obrazu zostały przetworzone za pomocą oprogramowania przygotowanego przez Cossairta.

Reklama
Reklama

— Ta technika pozwala nam zdejmować kolor z grafiki i popatrzeć tylko na strukturę powierzchni — powiedział Cossairt. — Znamy kąt oświetlenia dla każdego obrazu, oraz jasność każdego piksela i dzięki temu możemy odtworzyć to, czego nie znamy — strukturę powierzchni. Dzięki tym badaniom naukowcy dowiedzieli się jak w szczegółach wyglądała praca nad grafikami. Cała kolekcja chicagowskich obrazów to efekty poszukiwań i eksperymentów. Naukowcy starają się je rozszyfrować.

— Gauguin zmarł ponad 100 lat temu, ale ciągle ma coś nowego do powiedzenia, o czym możemy się przekonać dzięki naszemu zespołowi — powiedziała Harriet Stratis, starszy konserwator w Instytucie Sztuki w Chicago.

Nauka
Naukowcy wskazują na zaskakującą przyczynę epidemii dżumy. „Jedna z największych katastrof ludzkich”
Nauka
Przełomowe badania DNA zaprzeczają popularnej teorii. Chodzi o ewolucję Homo sapiens
Nauka
Po co robotnice zabijają własne poczwarki? Niezwykłe zachowanie mrówek
Nauka
Ostatnia superpełnia w tym roku już niedługo. Kiedy obserwować Zimny Księżyc?
Materiał Partnera
Radio na laser i opary rubidu. Kwantowy wynalazek fizyków z UW
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama