Reklama
Rozwiń

Seksistowska klimatyzacja

Dlaczego kobiety zwykle marzną w klimatyzowanych biurach? Naukowcy znaleźli winnych. To mężczyźni.

Aktualizacja: 05.08.2015 07:25 Publikacja: 04.08.2015 21:06

fot. Sylvain Kalache

fot. Sylvain Kalache

Foto: Flickr

A konkretnie jeden mężczyzna. Standardowy, 40-letni, ważący 70 kg, będący modelowym człowiekiem, dla którego opracowano skalę komfortu cieplnego. Typowa temperatura ustawiana w biurowych (i nie tylko) układach klimatyzacji to 21 st. C. To taka, która odpowiada ludziom o metabolizmie zbliżonym do modelowego.

Jak przypominają naukowcy na łamach najnowszego „Nature Climate Change", formuła termicznego komfortu została opracowana jeszcze w latach 60. XX wieku. Dokonał tego Povl Ole Fanger, naukowiec pracujący w Duńskim Uniwersytecie Technicznym oraz prezydent skandynawskiej federacji specjalistów klimatyzacji i wentylacji. To on zaproponował, aby wrażenia użytkowników oceniać na podstawie standardowego wskaźnika i określać liczbę osób niezadowolonych z panującej temperatury. Do określenia tych standardów wykorzystał wyniki eksperymentów z udziałem swoich 1300 studentów. Wzięto pod uwagę ruch powietrza i temperaturę, przeciętny ubiór, a także tempo metabolizmu wspomnianego mężczyzny standardowego. Badania te posłużyły do skonstruowania międzynarodowych norm, również tych obowiązujących w Polsce.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Nauka
Zaskakujący zwrot ewolucji. Ten gatunek odnowił cechy sprzed milionów lat
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nauka
Przełomowe odkrycie naukowców. Zmienia nasz obraz neandertalczyków
Nauka
Magma rozrywa kontynent afrykański? Przełomowe badania naukowców
Nauka
Alkohol, nikotyna, narkotyki wyzwaniem dla zdrowia publicznego. Między wolnością a reglamentacją
Nauka
Naukowcy testują nowy sposób walki z superbakteriami. Skład tabletek może zaskoczyć
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama