Na jaką pomoc od gminy może liczyć przedsiębiorca

Każda pomoc udzielana przez państwo członkowskie UE lub pochodząca ze źródeł publicznych, która może powodować naruszenie konkurencji na rynku przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców, może zostać uznana za niedozwoloną

Publikacja: 30.09.2009 07:30

Red

Wsparcie gminy będzie stanowić pomoc tylko wtedy, gdy pochodzi ona z zasobów państwowych. Oznacza to, że źródłem wsparcia są środki publiczne. W tym przypadku konieczne jest poznanie katalogu środków publicznych zawartego w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C09592AFAC6833643942689F1CE32D65?id=180304]ustawie z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych[/link].

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 tej ustawy środkami publicznymi są: dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych, przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. Z powyższego wynika, iż decydujące znaczenie ma źródło pomocy, a nie podmiot, który wsparcia udziela.

[ramka][b]Przykład[/b]

Podatnik zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej. Wówczas nie oznacza to, że nie mamy do czynienia z przedsiębiorcą.

Natomiast pomoc dla podatnika, który wyrejestrował działalność gospodarczą, nie stanowi pomocy publicznej.[/ramka]

Ponadto z pomocą publiczną mamy do czynienia w sytuacji, gdy:

- przedsiębiorca uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku;

- wsparcie ma charakter selektywny, co oznacza uprzywilejowanie określonego lub określonych przedsiębiorców albo produkcję określonych towarów;

- pomoc grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE.

[srodtytul]Systemowe różnicowanie stawek[/srodtytul]

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w stanowisku wspólnym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwa Finansów w sprawie stosowania przepisów o pomocy publicznej w zakresie podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i leśnego należy zauważyć, że [b]zarówno określenie przez radę gminy niższych stawek podatku od nieruchomości, jak również ich zróżnicowanie[/b] na podstawie art. 5 ust. 2 – 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1727538878945BB6EB355A75DE8142DD?id=182297]ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.)[/link] [b]nie będzie stanowić pomocy publicznej, pod warunkiem że takie rozwiązania mają charakter systemowy[/b], tj. stanowią integralny element lokalnego systemu opodatkowania, a nie jest ich celem udzielanie pomocy konkretnym przedsiębiorcom.

[wyimek]Ustalenie, czy pomoc jest dozwolona następuje na podstawie art. 87 ust. 1 traktatu o Wspólnocie Europejskiej.[/wyimek]

W szczególności nie stanowi pomocy publicznej uchwalenie przez radę gminy stawek w wysokości niższej niż obowiązujące górne ich granice. W przypadku różnicowania stawek podatkowych należy stwierdzić, że jedną z istotnych przesłanek wyłączających wystąpienie pomocy publicznej jest wyłącznie lokalny charakter działalności gospodarczej, objętej obniżoną stawką podatkową.

[b]Zastosowanie obniżonej stawki podatkowej w odniesieniu do drobnych, lokalnych przedsiębiorców co do zasady nie spowoduje zakłócenia konkurencji w wymiarze wspólnotowym bądź naruszenia wymiany handlowej pomiędzy państwami członkowskimi, a zatem nie stanowi pomocy publicznej.[/b]

W odniesieniu do różnicowania stawek w podatku od nieruchomości może się okazać, że obniżona stawka podatku ustalona dla konkretnej działalności gospodarczej przez jedną gminę może być równa stawce podstawowej (nieobniżonej) obowiązującej w gminie sąsiadującej.

[ramka][b]Dozwolone formy wsparcia[/b]

W konstrukcji podatku od nieruchomości rada gminy jest upoważniona do:

- określenia stawek podatku od nieruchomości (art. 5 ust. 1 ustawy),

- różnicowania wysokości stawek podatkowych (art. 5 ust. 2, 3 i 4 ustawy),

- wprowadzenia innych zwolnień przedmiotowych (art. 7 ust. 3 ustawy).

[b]Podatek od środków transportowych:[/b]

- określenie wysokości stawek podatkowych (art. 10 ust. 1 ustawy),

- różnicowanie wysokości stawek podatkowych (art. 10 ust. 2 ustawy),

- wprowadzenie innych zwolnień przedmiotowych w podatku (art. 12 ust. 4 ustawy).[/ramka]

Różnicując stawki podatkowe, rada gminy musi mieć na względzie art. 20b i 20c ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – należy zbadać, czy obniżenie stawki (zwolnienie) nie będzie pomocą publiczną. W przypadku, gdy dana stawka dotyczy jednakowo wszystkich podatników, nie będzie mowy o pomocy publicznej.

W przypadku podatku rolnego rada gminy otrzymała również uprawnienia do stanowienia gminnych uchwał podatkowych, a mianowicie do:

- określenia trybu i szczegółowych warunków zwolnienia w podatku gruntów, na których zaprzestano produkcji rolnej (art. 12 ust. 9 ustawy),

- wprowadzenia innych zwolnień i ulg przedmiotowych niż określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej (art. 13e ustawy).

[srodtytul]Pomoc regionalna[/srodtytul]

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zawiera szczególne regulacje dotyczące zwolnień w podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych. Zgodnie z art. 20d ustawy Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia warunki udzielania zwolnień stanowiących pomoc publiczną, o których mowa w art. 7 ust. 3 i art. 12 ust. 4, mając na uwadze zapewnienie zgodności udzielania pomocy z warunkami dopuszczalności tej pomocy określonymi w przepisach Unii Europejskiej.

Ponadto projekt uchwały rady gminy przewidujący udzielanie pomocy publicznej, który nie uwzględnia warunków określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie ust. 1, podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, chyba że projekt ten przewiduje udzielanie pomocy w ramach wyłączeń grupowych lub udzielanie pomocy de minimis.

Wypełnieniem ustawowej delegacji jest [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=279731]rozporządzenie Rady Ministrów z 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (DzU nr 146, poz. 927)[/link]. Rada, podejmując odpowiednią uchwałę, powinna odsyłać w niej do warunków określonych w ww. rozporządzeniu.

Uchwała ta nie powinna jednak ich powielać. Podjęcie takiej uchwały jest możliwe bez konieczności opiniowania przez prezesa UOKiK oraz notyfikacji do Komisji Europejskiej.

[ramka][b]Ważne[/b]

Aby uzyskać pomoc inwestycyjną, przedsiębiorca podatnik przed rozpoczęciem realizacji inwestycji będzie musiał dokonać zgłoszenia gminnemu organowi podatkowemu. Zarówno tryb, jak i formę dokonania tego zgłoszenia ustali rada gminy.

Ponadto przedsiębiorca podatnik będzie musiał zobowiązać się do pokrycia co najmniej 25 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania.

Konieczne też będzie spełnienie warunku w zakresie utrzymania inwestycji w danym regionie przez okres co najmniej pięciu lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców – co najmniej trzech lat od dnia zakończenia jej realizacji.

Kolejny warunek dotyczy utworzenia nowych miejsc pracy w okresie trzech lat od dnia zakończenia inwestycji i utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia oraz nowo utworzonych miejsc pracy, w związku z którymi została udzielona pomoc, przez co najmniej pięć lat.

Przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje do końca 2013 roku.[/ramka]

Wsparcie gminy będzie stanowić pomoc tylko wtedy, gdy pochodzi ona z zasobów państwowych. Oznacza to, że źródłem wsparcia są środki publiczne. W tym przypadku konieczne jest poznanie katalogu środków publicznych zawartego w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C09592AFAC6833643942689F1CE32D65?id=180304]ustawie z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych[/link].

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 tej ustawy środkami publicznymi są: dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych, przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. Z powyższego wynika, iż decydujące znaczenie ma źródło pomocy, a nie podmiot, który wsparcia udziela.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów