Czego nie wolno właścicielom wyciągów

Właściciele wyciągów i dzierżawcy stoków chcą w zimie zarobić jak najwięcej na narciarzach. Często robią to nieuczciwie i łamią przepisy

Publikacja: 18.01.2010 06:27

Czego nie wolno właścicielom wyciągów

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Narciarstwo stało się już dawno sportem masowym, a wyciągi powstają nie tylko na obszarach górskich, ale także na niższych wzniesieniach całej Polski, więc co do zasady narciarze są traktowani jako konsumenci, a zajmujący się wyciągami – jako przedsiębiorcy. Wynikają z tego istotne konsekwencje prawne zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4907A6685AD5A7304FA31AE037C89E51?id=185138]ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.)[/link].

Właścicieli wyciągów co pewien czas kontroluje także Inspekcja Handlowa i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stacje narciarskie posługują się też regulaminami przewozowymi (część oferuje bowiem np. kolejki górskie), regulaminami tras, jak również cennikami usług. Wszystkie one są traktowane jako wzorce umów z konsumentami i podlegają ocenie pod kątem warunków, jakie powinny spełniać. Konsekwencją tego jest to, że niektóre ze stosowanych przez właścicieli wyciągów regulacji mogą też zostać uznane za zakazane przez prawo niedozwolone klauzule umowne.

Największe kontrowersje i praktyczne problemy może budzić rozliczanie karnetów. UOKiK kwestionuje bowiem postanowienia regulaminów, które nie przewidują zwrotu pieniędzy narciarzom za niewykorzystane punkty. Powołuje się na art. 385[sup]3[/sup] pkt 12 [link= http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], który stanowi, że zakazane są postanowienia wyłączające obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczanej zapłaty za świadczenia niespełnione w całości lub w części, jeśli klient zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania. Urzędnicy argumentują, że przewóz wyciągiem, kolejką lub orczykiem stanowi umowę wzajemną – świadczenie jednej strony jest odpowiednikiem świadczenia drugiej. Dlatego w regulaminach nie powinno być postanowień typu: „niewykorzystane punkty nie podlegają zwrotowi”. UOKiK podważa nawet postanowienia, które przewidują, że niewykorzystane punkty można wyjeździć kiedy indziej, bezterminowo, albo w następnym sezonie.

[wyimek]Dzierżawca stoku nie może gorzej traktować klientów konkurencji[/wyimek]

Inna kontrowersyjna kwestia to brak jasnych zasad zwracania pieniędzy za niewykorzystane karnety w sytuacjach losowych (wypadek na stoku, nagła choroba, konieczność szybkiego powrotu do pracy itp.). Często to od interpretacji właścicieli stacji narciarskich zależy, czy przypadek zakwalifikują do nagłych i wyjątkowych. To istotne, gdyż niektóre zdarzenia są częściowo uzależnione od samych narciarzy, a inne prawie w całości od nich niezależne. Dlatego w tej mierze powinny obowiązywać jasne zasady, bez miejsca na dużą dowolność interpretacyjną.

Turyści powinni pamiętać, że na terenie stacji narciarskich mają też do czynienia z usługami innego typu: parkingami, wypożyczalniami sprzętu, punktami gastronomicznymi, szkółkami nauki jazdy na nartach lub snowboardzie, sklepami sportowymi, przechowalniami bagażu oraz miejscami noclegowymi. Warto więc przytoczyć konkluzję [b]wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie (sygn. VI ACa 1463/07)[/b]. Właściciel wyciągu nie może pobierać od klientów korzystających z usług nienależących do niego wypożyczalni sprzętu, parkingów czy jadłodajni wyższych opłat za jeżdżenie po jego stoku niż od własnych usługobiorców. Byłoby to naruszenie zasad konkurencji.

Choć opisane tu zasady pochodzą z Polski, to właściwie takie same obowiązują w całej Unii Europejskiej, bo prawo konsumenckie wszędzie jest teraz podobne.

Narciarstwo stało się już dawno sportem masowym, a wyciągi powstają nie tylko na obszarach górskich, ale także na niższych wzniesieniach całej Polski, więc co do zasady narciarze są traktowani jako konsumenci, a zajmujący się wyciągami – jako przedsiębiorcy. Wynikają z tego istotne konsekwencje prawne zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4907A6685AD5A7304FA31AE037C89E51?id=185138]ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.)[/link].

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara