14 dni na zawiadomienie wójta o kupnie działki

Kupujący dom, mieszkanie lub działkę ma o nabytku poinformować organ podatkowy, na terenie którego owa nieruchomość się znajduje

Publikacja: 24.03.2010 03:17

14 dni na zawiadomienie wójta o kupnie działki

Foto: www.sxc.hu

Wizyty w urzędzie gminy właściwym według miejsca położenia kupionej nieruchomości nie należy odkładać. Trzeba się tam pojawić już w ciągu 14 dni od kupna mieszkania, domu czy gruntu.

Tyle dni na poinformowanie o dokonanej transakcji daje nowemu właścicielowi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawa o podatkach i opłatach lokalnych[/link], a dokładnie jej art. 6 ust. 6 (DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.). Powiadomienie urzędu o okolicznościach mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku zapłacenia podatku od nieruchomości to zresztą powinność nie tylko nowego właściciela.

[srodtytul]Sprzedawca również [/srodtytul]

W dobrze pojętym interesie sprzedającego leży też powiadomienie organu podatkowego (tj. wójta, burmistrza lub prezydenta, starosty czy marszałka województwa) o zbyciu nieruchomości. Wszystko po to, aby w przyszłości nie musiał płacić za nią podatków i aby uniknął tłumaczenia, od kiedy nie jest już właścicielem nieruchomości.

Co ważne, wizyta w gminie nie ominie także tych osób, które mieszkają wprawdzie od lat w tym samym lokalu czy domu, ale zmienił się tytuł prawny do zajmowanej nieruchomości, bo np. spółdzielca przekształcił lokatorskie prawo do mieszkania we własność. Ponieważ zmiana ta ma wpływ na wysokość płaconych podatków, nowi właściciele muszą ten fakt zgłosić również do urzędu gminy.

[srodtytul]Wypełnianie formularza[/srodtytul]

Ale uwaga! Choć czynność jest z pozoru łatwa i sprowadza się do wypełnienia formularza, to o błąd nietrudno. I to nie tylko dlatego, że precyzyjnie musimy w nim podać powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz – odpowiednio – ułamkowy udział w gruncie lub powierzchnię działki, na której stoi dom (podatek od nieruchomości płacony jest bowiem od powierzchni użytkowej budynków lub ich części oraz od powierzchni gruntów, gdy to o nie chodzi – art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). W przeciwieństwie bowiem do formularza PIT, który obowiązuje taki sam w całym kraju, dla podatku od nieruchomości każda gmina ma swój wzór formularza. Pozwala je j na to art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nim rada gminy określa w drodze uchwały wzory formularzy stanowiących informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, ale i deklaracji w podatku od nieruchomości.

Żaden przepis prawa nie wymaga dołączania do informacji składanej w urzędzie gminy aktu notarialnego potwierdzającego nabycie lub sprzedaż konkretnej nieruchomości. Bez niego nie będziemy jednak w stanie prawidłowo wypełnić formularza. Dlatego, jak radzą doradcy podatkowi, dobrze jest mieć przy sobie kopię aktu notarialnego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=g.lesniak@rp.pl]g.lesniak@rp.pl[/mail][/i]

[ramka]OPINIA

[b]Dominika Dragan-Berestecka, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i Wspólnicy[/b]

Zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości nie czyni nabywcy nieruchomości jej właścicielem. Własność przechodzi na niego z chwilą podpisania aktu notarialnego. Tak długo więc, jak długo go nie posiadamy, nie możemy mówić, że jesteśmy właścicielami domu, mieszkania czy działki. To ważne zwłaszcza dla osób, które kupują mieszkanie od dewelopera.Często zdarza się bowiem, że nawet kilka miesięcy od zamieszkania w nowym lokalu nabywcy nie mają jeszcze aktu notarialnego. Nie muszą się jednak obawiać o podatkowe zobowiązania wobec gminy. W tym czasie bowiem obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości spoczywa na deweloperze (będącym właścicielem nieruchomości do czasu ostatecznego przeniesienia prawa własności na nabywcę). Nabywcy mieszkań zaczną płacić go dopiero po podpisaniu aktu notarialnego. Od tego momentu będą mieli 14 dni na poinformowanie gminy o nabyciu nieruchomości.[/ramka]

[srodtytul]Czytaj też:[/srodtytul] [srodtytul][ul] [li][link=http://www.rp.pl/artykul/8,451363_Stawka_zalezy_od_gminy.html]Stawka zależy od gminy[/link][/li] [li][link=http://www.rp.pl/artykul/8,451362_Decyzja_na_kazdy_rok_.html]Decyzja o wysokości podatku na każdy rok[/link] [/li] [li][link=http://www.rp.pl/artykul/8,451360_Po_wyjasnienia_do_prezydenta_miasta.html]Po wyjaśnienia do prezydenta miasta[/link][/li] [li][link=http://www.rp.pl/artykul/8,451361_Po_ulge_do_urzedu.html]Po ulgę do urzędu[/link][/li] [/ul][/srodtytul]

Wizyty w urzędzie gminy właściwym według miejsca położenia kupionej nieruchomości nie należy odkładać. Trzeba się tam pojawić już w ciągu 14 dni od kupna mieszkania, domu czy gruntu.

Tyle dni na poinformowanie o dokonanej transakcji daje nowemu właścicielowi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawa o podatkach i opłatach lokalnych[/link], a dokładnie jej art. 6 ust. 6 (DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.). Powiadomienie urzędu o okolicznościach mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku zapłacenia podatku od nieruchomości to zresztą powinność nie tylko nowego właściciela.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara