Reklama

Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy

Bez żadnych kosztów można rozwiązać umowę, gdy operator lub dostawca Internetu wprowadza zmiany do regulaminu lub cennika

Publikacja: 15.11.2011 07:20

Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.

Jeżeli klient zechce odstąpić od umowy, powinien powiadomić o tym dostawcę (nie musi wskazywać, jakich zmian w regulaminie nie akceptuje). W takiej sytuacji dostawcy usługi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Wynika tak z przepisów, ale także orzecznictwa. Przykładem jest wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. XVII Amt 49/07). Zgodnie z nim operator sieci komórkowej, dostawca telewizji kablowej lub Internetu nie może żądać od klienta płacenia kary za odstąpienie od umowy po zmianie regulaminu świadczenia usług.

Operator nie może żądać zapłaty jakichkolwiek kwot również wówczas, gdy klient dostał ulgę (np. kupił telefon w promocyjnej cenie). Potwierdza to wyrok SOKiK (sygn. XVII Amc 110/05). Zgodnie z nim, gdy operator zmienia regulamin świadczenia usług, klient może wypowiedzieć umowę. Dotyczy to również umów promocyjnych, w których konsument godził się, że nie zrezygnuje z usługi np. przez dwa lata.

Takie same zasady, a więc możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności zapłacenia kary, obowiązują, gdy operator zmienia cennik.

Konsumenckie przywileje nie zawsze jednak obowiązują. Są sytuacje, w których mimo zmiany regulaminu lub cennika klient nie ma możliwości bezkosztowego odstąpienia od umowy.

Reklama
Reklama

Dzieje się tak wówczas, gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika bezpośrednio z nowelizacji przepisów (np. na skutek zmian w prawie telekomunikacyjnym), w tym również usunięcia niedozwolonych klauzul umownych (gdy Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionuje jakiś zapis w umowie lub regulaminie). W takiej sytuacji, jeżeli klient zechce rozwiązać umowę przed terminem, a np. korzystał z ulgi, musi zwrócić jej niewykorzystaną część.

Czytaj więcej w serwisach:

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

»

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.

Jeżeli klient zechce odstąpić od umowy, powinien powiadomić o tym dostawcę (nie musi wskazywać, jakich zmian w regulaminie nie akceptuje). W takiej sytuacji dostawcy usługi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Wynika tak z przepisów, ale także orzecznictwa. Przykładem jest wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. XVII Amt 49/07). Zgodnie z nim operator sieci komórkowej, dostawca telewizji kablowej lub Internetu nie może żądać od klienta płacenia kary za odstąpienie od umowy po zmianie regulaminu świadczenia usług.

Reklama
Zawody prawnicze
Przewodnicząca KRS: Wątpliwości budzi rewanżyzm Waldemara Żurka
Edukacja i wychowanie
Egzaminatorzy oblali maturę. Bulwersujący raport NIK
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Prawo karne
Czeka nas wzrost liczby podejrzanych? Nieoczekiwany skutek rządowej nowelizacji
Internet i prawo autorskie
Rząd chce wprowadzić podatek od smartfonów. Wiadomo, ile wyniesie
Reklama
Reklama