Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy

Bez żadnych kosztów można rozwiązać umowę, gdy operator lub dostawca Internetu wprowadza zmiany do regulaminu lub cennika

Publikacja: 15.11.2011 07:20

Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.

Jeżeli klient zechce odstąpić od umowy, powinien powiadomić o tym dostawcę (nie musi wskazywać, jakich zmian w regulaminie nie akceptuje). W takiej sytuacji dostawcy usługi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Wynika tak z przepisów, ale także orzecznictwa. Przykładem jest wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. XVII Amt 49/07). Zgodnie z nim operator sieci komórkowej, dostawca telewizji kablowej lub Internetu nie może żądać od klienta płacenia kary za odstąpienie od umowy po zmianie regulaminu świadczenia usług.

Operator nie może żądać zapłaty jakichkolwiek kwot również wówczas, gdy klient dostał ulgę (np. kupił telefon w promocyjnej cenie). Potwierdza to wyrok SOKiK (sygn. XVII Amc 110/05). Zgodnie z nim, gdy operator zmienia regulamin świadczenia usług, klient może wypowiedzieć umowę. Dotyczy to również umów promocyjnych, w których konsument godził się, że nie zrezygnuje z usługi np. przez dwa lata.

Takie same zasady, a więc możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności zapłacenia kary, obowiązują, gdy operator zmienia cennik.

Konsumenckie przywileje nie zawsze jednak obowiązują. Są sytuacje, w których mimo zmiany regulaminu lub cennika klient nie ma możliwości bezkosztowego odstąpienia od umowy.

Dzieje się tak wówczas, gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika bezpośrednio z nowelizacji przepisów (np. na skutek zmian w prawie telekomunikacyjnym), w tym również usunięcia niedozwolonych klauzul umownych (gdy Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionuje jakiś zapis w umowie lub regulaminie). W takiej sytuacji, jeżeli klient zechce rozwiązać umowę przed terminem, a np. korzystał z ulgi, musi zwrócić jej niewykorzystaną część.

Czytaj więcej w serwisach:

Prawo dla Ciebie

»

Konsumenci

»

Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.

Jeżeli klient zechce odstąpić od umowy, powinien powiadomić o tym dostawcę (nie musi wskazywać, jakich zmian w regulaminie nie akceptuje). W takiej sytuacji dostawcy usługi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Wynika tak z przepisów, ale także orzecznictwa. Przykładem jest wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. XVII Amt 49/07). Zgodnie z nim operator sieci komórkowej, dostawca telewizji kablowej lub Internetu nie może żądać od klienta płacenia kary za odstąpienie od umowy po zmianie regulaminu świadczenia usług.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów