Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.
Jeżeli klient zechce odstąpić od umowy, powinien powiadomić o tym dostawcę (nie musi wskazywać, jakich zmian w regulaminie nie akceptuje). W takiej sytuacji dostawcy usługi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Wynika tak z przepisów, ale także orzecznictwa. Przykładem jest wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (sygn. XVII Amt 49/07). Zgodnie z nim operator sieci komórkowej, dostawca telewizji kablowej lub Internetu nie może żądać od klienta płacenia kary za odstąpienie od umowy po zmianie regulaminu świadczenia usług.
Operator nie może żądać zapłaty jakichkolwiek kwot również wówczas, gdy klient dostał ulgę (np. kupił telefon w promocyjnej cenie). Potwierdza to wyrok SOKiK (sygn. XVII Amc 110/05). Zgodnie z nim, gdy operator zmienia regulamin świadczenia usług, klient może wypowiedzieć umowę. Dotyczy to również umów promocyjnych, w których konsument godził się, że nie zrezygnuje z usługi np. przez dwa lata.
Takie same zasady, a więc możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności zapłacenia kary, obowiązują, gdy operator zmienia cennik.
Konsumenckie przywileje nie zawsze jednak obowiązują. Są sytuacje, w których mimo zmiany regulaminu lub cennika klient nie ma możliwości bezkosztowego odstąpienia od umowy.