Prawa pasażera: odwołany lot, opóźnienie i zaginiony bagaż

Wysokość odszkodowania za opóźniony wylot zależy od tego, jak długa miała być podróż. Zła pogoda wyklucza otrzymanie pieniędzy

Publikacja: 22.12.2011 06:50

Prawa pasażera: odwołany lot, opóźnienie i zaginiony bagaż

Foto: Rzeczpospolita

Odwołane loty, opóźnienia i ginący bagaż  – z tym nierzadko muszą się zmierzyć podróżujący samolotem. Znający swoje prawa pasażer  wywalczy satysfakcjonujące odszkodowanie. Niestety, nie zawsze.

Jeżeli lot został odwołany lub pasażerowi odmówiono wstępu na pokład, bo linia sprzedała więcej biletów,  niż jest miejsc, to zgodnie z obowiązującymi w całej UE przepisami  przysługuje zryczałtowane odszkodowanie. Należy się ono też (po wyroku Trybunału Sprawiedliwości) pasażerom samolotów opóźnionych o co najmniej trzy godziny. Wynosi ono:

> 250 euro

dla lotów o długości do 1500 km,

> 400 euro

dla lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km,

> 400 euro

dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe od 1500 km do 3500 km,

> 600 euro

dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe powyżej 3500 km.

W niektórych sytuacjach odszkodowanie można zmniejszyć o połowę. Stanie się tak, gdy czas alternatywnego lotu nie przekroczył:

> dwóch godzin przy lotach do 1500 km,

> trzech godzin dla lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km, a także

dla lotów innych niż w obrębie Unii od 1500 km do 3500 km,

> czterech godzin dla lotów innych niż w obrębie UE powyżej 3500 km.

Są jeszcze i inne ograniczenia – odszkodowanie nie zostanie wypłacone, jeżeli podróżni byli poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym odlotem, a niekiedy gdy zaoferowano im odpowiednie połączenie alternatywne. Nie będzie upoważniała do odszkodowania również niepogoda (patrz ramka).

Ewentualne odszkodowanie to jednak nie wszystko. Pasażerowie nie powinni zostać bez opieki:  jeżeli lot opóźnia się o dwie lub więcej godzin w lotach do 1500 km; lub o trzy albo więcej godzin dla wszystkich lotów w obrębie UE dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km bądź gdy opóźnienie wynosi cztery i więcej godzin w pozostałych sytuacjach.

W takich sytuacjach pechowym pasażerom należą się od przewoźnika:

>  posiłki i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania;

>  bezpłatnie: dwie rozmowy telefoniczne, dwa faksy lub e-maile,

>  nocleg i transport między lotniskiem a kwaterą.

Jeśli opóźnienie wynosi więcej niż pięć godzin, pasażerowie mają prawo wybrać pomiędzy:

>  zwrotem kosztów biletu (w ciągu siedmiu dni) za nieodbytą część podróży, a nawet za odbytą, jeśli straciła sens, wraz z lotem powrotnym,

> zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie; lub późniejszym, ale dogodnym dla pasażera – zależnie od wolnych miejsc.

Mgła pozbawi rekompensaty

Przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania, jeżeli odwołanie lotu lub duże opóźnienie spowodowały nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć. Są to:

- wszelkie zjawiska pogodowe o nasilonym charakterze mające wpływ na operacje lotnicze, np. mgły, burze, wyładowania atmosferyczne, opady deszczu, śniegu i gradu, porywiste wiatry;

- zdarzenia losowe, np. zderzenia samolotów z ptakami;

- następstwa niektórych katastrof naturalnych, np. chmura pyłu wulkanicznego jako następstwo erupcji wulkanicznej.

Przewoźnicy mają obowiązek zapewnić bezpłatnie pasażerom:

- odpowiednie posiłki oraz napoje, a także dwukrotny dostęp do środków łączności;

- hotel i transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania;

- zwrot pełnej ceny biletu, w przypadku gdy pasażerowie zrezygnują z odwołanego albo opóźnionego powyżej pięciu godzin lotu;

- zmianę rezerwacji na najbliższy albo najbardziej dogodny dla przewoźnika i pasażera lot, na który dostępne są wolne miejsca.

Gdy zginie bagaż

Podczas podróży lotniczej bagaż nierzadko  ginie lub zostaje zniszczony. W takiej sytuacji mamy prawo do odszkodowania.

- Przewoźnik odpowiada za szkodę w bagażu, jeżeli zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie nastąpiło na pokładzie samolotu lub gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. Pasażer może domagać się odszkodowania w wysokości do 1000 SDR, czyli ok. 5 tys. zł (SDR jest to umowna międzynarodowa jednostka walutowa, rodzaj pieniądza bezgotówkowego). Ogólne zasady odpowiedzialności przewoźnika za bagaż wynikają z konwencji montrealskiej (nie z unijnego rozporządzenia).

- Podróżny powinien zgłosić się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot. Wypełnia również na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report). Dobrze jest też zrobić zdjęcie, na którym widoczne są ewentualne zniszczenia bagażu.

- Trzeba się też zapoznać z warunkami reklamacji konkretnego przewoźnika. Może on żądać dołączenia innych dokumentów, np. karty pokładowej, kopii dowodu tożsamości, odcinka biletu czy identyfikatora bagażu.

Reklamację składa się do biura przewoźnika w ciągu siedmiu dni przy zniszczeniu lub uszkodzeniu i 21 dni, jeżeli bagaż się zagubił.

 

Podstawa prawna:

Prawa pasażerów samolotów w UE określa przede wszystkim rozporządzenie z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (nr 261/2004/WE). Przepisy stosuje się do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium UE lub lecących do jednego z tych krajów

Zobacz cały poradnik » Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Konsumenci » Za co odpowiada przewoźnik

Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Umowy » Umowy z przewoźnikami

Odwołane loty, opóźnienia i ginący bagaż  – z tym nierzadko muszą się zmierzyć podróżujący samolotem. Znający swoje prawa pasażer  wywalczy satysfakcjonujące odszkodowanie. Niestety, nie zawsze.

Jeżeli lot został odwołany lub pasażerowi odmówiono wstępu na pokład, bo linia sprzedała więcej biletów,  niż jest miejsc, to zgodnie z obowiązującymi w całej UE przepisami  przysługuje zryczałtowane odszkodowanie. Należy się ono też (po wyroku Trybunału Sprawiedliwości) pasażerom samolotów opóźnionych o co najmniej trzy godziny. Wynosi ono:

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem