- zmianę rezerwacji na najbliższy albo najbardziej dogodny dla przewoźnika i pasażera lot, na który dostępne są wolne miejsca.
Gdy zginie bagaż
Podczas podróży lotniczej bagaż nierzadko ginie lub zostaje zniszczony. W takiej sytuacji mamy prawo do odszkodowania.
- Przewoźnik odpowiada za szkodę w bagażu, jeżeli zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie nastąpiło na pokładzie samolotu lub gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. Pasażer może domagać się odszkodowania w wysokości do 1000 SDR, czyli ok. 5 tys. zł (SDR jest to umowna międzynarodowa jednostka walutowa, rodzaj pieniądza bezgotówkowego). Ogólne zasady odpowiedzialności przewoźnika za bagaż wynikają z konwencji montrealskiej (nie z unijnego rozporządzenia).
- Podróżny powinien zgłosić się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot. Wypełnia również na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report). Dobrze jest też zrobić zdjęcie, na którym widoczne są ewentualne zniszczenia bagażu.
- Trzeba się też zapoznać z warunkami reklamacji konkretnego przewoźnika. Może on żądać dołączenia innych dokumentów, np. karty pokładowej, kopii dowodu tożsamości, odcinka biletu czy identyfikatora bagażu.
Reklamację składa się do biura przewoźnika w ciągu siedmiu dni przy zniszczeniu lub uszkodzeniu i 21 dni, jeżeli bagaż się zagubił.
Podstawa prawna:
Prawa pasażerów samolotów w UE określa przede wszystkim rozporządzenie z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (nr 261/2004/WE). Przepisy stosuje się do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium UE lub lecących do jednego z tych krajów
Zobacz cały poradnik » Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Konsumenci » Za co odpowiada przewoźnik
Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Umowy » Umowy z przewoźnikami