Klient ma pełne prawa, choć kupuje z przeceny

Gdy produkty są sprzedawane w promocji, na wyprzedaży czy z przeceny, można je tak samo reklamować, jeśli się okaże, że są wadliwe

Aktualizacja: 11.01.2010 06:55 Publikacja: 11.01.2010 06:50

Klient ma pełne prawa, choć kupuje z przeceny

Foto: www.sxc.hu

W sklepach trwają zimowe wyprzedaże. Sprzedawcy kuszą dużymi obniżkami cen odzieży, sprzętu RTV i AGD, aut, wyposażenia mieszkań, ale także np. wyjazdów zagranicznych (piszemy o tym poniżej). Przypominamy, jakie prawa ma konsument w takiej sytuacji i na co powinien zwrócić szczególną uwagę. Przepisy nie różnicują sytuacji prawnej konsumentów tylko z powodu towarów kupowanych okazyjnie czy na sezonowych wyprzedażach, zwłaszcza gdy nabywane produkty są w pełni wartościowe.

[srodtytul]Wymień albo napraw[/srodtytul]

Warto poznać [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F25548D0973C3333E899AE5CAF5BC210?id=166809]ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link]. Ma ona swoje zalety (m.in. możliwość składania reklamacji), ale też minusy. Nie ma np. możliwości oddania towaru bez podania przyczyny za zwrotem pieniędzy, jeżeli rzecz nam się nie podoba albo po namyśle uznamy ją za zbędną.

Produkty kupione na promocjach podlegają tym samym zasadom reklamacji co wszystkie inne. W razie wykrycia jakiejś wady mamy dwa miesiące na jej zgłoszenie, z tym że odpowiedzialność sprzedawcy trwa maksymalnie dwa lata od momentu transakcji.

[b]Nie oznacza to jednak, że każda wada, która ujawni się w ciągu tych dwóch lat, istniała już w momencie sprzedaży, a warto pamiętać, że sklep odpowiada wobec kupującego, jeśli towar jest niezgodny z umową w chwili jego wydania.[/b] Tylko w razie stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili jego wydania.

Na początku mamy prawo do wymiany towaru na nowy albo bezpłatnej naprawy. Dopiero potem możemy domagać się obniżki ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.

[srodtytul]Rady ekspertów[/srodtytul]

Eksperci (rzecznicy konsumentów, specjaliści z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także członkowie stowarzyszeń konsumenckich) sugerują też, aby oprócz kwestii prawnych przestrzegać kilku zasad.

[b]Po pierwsze – porównujmy propozycje kilku sklepów[/b]. Nierzadko w tym samym centrum handlowym możemy znaleźć oferty o kilkanaście procent tańsze niż u konkurencji. Skonfrontujmy też cenę w porównywarkach internetowych. Może się okazać, że reklamowana okazja cenowa oznacza, iż zapłacimy nawet dwa razy więcej, niż gdybyśmy znaleźli towar gdzie indziej albo zamówili w Internecie. W wypadku np. dużych telewizorów albo zestawów mebli będzie to oszczędność nawet kilku tysięcy złotych.

[b]Po drugie – sprawdzajmy cenę na półce i w kasie[/b]. Czasem różnią się one między sobą. Jeśli wybraliśmy towar ze względu na promocję ogłaszaną na półce sklepowej, to mamy prawo żądać sprzedaży po cenie umieszczonej przy regale.

[srodtytul]Uwaga na jedzenie[/srodtytul]

W wypadku żywności sprzedaż towaru nawet na dzień przed upływem terminu ważności nie jest jeszcze podstawą do reklamacji (inne wyjątki od zasad reklamacji – patrz ramka). Sprzedawca musi bowiem obniżyć cenę jedynie wówczas, gdy towar nie ma cech określonych w charakterystyce jakościowej albo ma uszkodzenia, mniejszą ilość, masę lub objętość.

[ramka][b]Reklamacja nie zawsze możliwa [/b]

- Część towaru podczas wyprzedaży ma promocyjne ceny ze względu na wykryte i zakomunikowane klientom wady albo np. bliski termin przydatności do spożycia. Jeśli jesteśmy poinformowani o mankamencie produktu, to możliwość złożenia reklamacji w zakresie tej konkretnej wady jest wyłączona. Nie jest to bowiem niezgodność towaru z umową.

- Uprawnienia konsumenckie obowiązują natomiast wobec innych wad nabywanego towaru (np. możemy reklamować brak polskiej instrukcji obsługi przy telewizorze kupionym taniej z powodu obtartej obudowy). Generalnie więc możliwość reklamacji uzależniona jest od powodów przeceny.[/ramka]

[b]Czytaj też:[/b]

- [b][link=http://www.rp.pl/artykul/4,417703_Uwazaj_na_oferty_zbyt_tanich_wyjazdow.html]Uważaj na oferty zbyt tanich wyjazdów[/link][/b]

- [b][link=http://www.rp.pl/artykul/4,417704_Mozna_sie_bronic_przed_oszustwami.html]Można się bronić przed oszustwami[/link][/b]

W sklepach trwają zimowe wyprzedaże. Sprzedawcy kuszą dużymi obniżkami cen odzieży, sprzętu RTV i AGD, aut, wyposażenia mieszkań, ale także np. wyjazdów zagranicznych (piszemy o tym poniżej). Przypominamy, jakie prawa ma konsument w takiej sytuacji i na co powinien zwrócić szczególną uwagę. Przepisy nie różnicują sytuacji prawnej konsumentów tylko z powodu towarów kupowanych okazyjnie czy na sezonowych wyprzedażach, zwłaszcza gdy nabywane produkty są w pełni wartościowe.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów