Od tego dnia należy liczyć termin na zwrot pieniędzy. Zwrot musi więc nastąpić do 28 lutego.
Art. 10 ust. 2 uonpk
W razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
Dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy może zostać wydłużony aż do trzech miesięcy, jeśli sprzedawca nie dopełni obowiązków informacyjnych (o czym bardziej szczegółowo w dalszej części). Klient musi przed zawarciem umowy zostać poinformowany np. o nazwie sprzedawcy i jego adresie czy chociażby o prawie do odstąpienia od umowy.
Co więcej, informacje te powinny zostać potwierdzone na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.
W praktyce znaczy to tyle, że wraz z towarem konsument powinien otrzymać kartkę papieru, na której sprzedawca potwierdzi wszystkie wymagane informacje. Brak takiego pisma (co jest w zasadzie regułą wśród polskich sprzedawców) działa na niekorzyść e-sklepu. Konsument zyskuje bowiem dodatkowy czas na rezygnację z towaru.
Przykład
Sprzedawca w regulaminie sklepu internetowego wskazuje wszystkie informacje wymagane przez przepisy. Klient wie więc, od kogo kupuje, jaka jest cena, i może się też dowiedzieć o prawie do zwrotu towaru. 2 lutego otrzymuje przesyłkę z zamówieniem.
Dołączona jest do niego wyłącznie faktura. Nie ma natomiast żadnej informacji na temat prawa do odstąpienia od umowy. W tej sytuacji klient ma aż trzy miesiące na zwrot towaru.
Możliwa jest jednak sytuacja, gdy po otrzymaniu towaru klientowi zostaje dostarczone pismo ze wszystkimi wymaganymi informacjami.
Wówczas termin na odstąpienie od umowy znów staje się dziesięciodniowy, przy czym liczy się go od dnia otrzymania tych informacji.
Przykład
Towar kupiony przez Internet dociera do adresata 2 lutego. Jednocześnie poza rachunkiem sprzedawca nie przesyła wymaganych przez prawo informacji.
Klient ma więc trzy miesiące na zwrot towaru. 14 lutego dociera do niego pismo od sprzedawcy, w którym ten podaje wszystkie wymagane informacje. Od tej chwili klient ma dziesięć dni na odstąpienie od umowy. Ewentualne oświadczenie musi wysłać najpóźniej 24 lutego.
Czytaj więcej w rozdziale
»
Prawa kupujących w sklepach internetowych:
Spis treści całego poradnika