1 Prawo do świadczeń zdrowotnych
Chory może mieć ze względu na dużą liczbę innych pacjentów trudności z dostępem do lekarza rodzinnego, specjalisty czy świadczeń szpitalnych. Powinien być jednak wówczas potraktowany według procedury obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych. Ma ona jasno określać kolejność dostępu do świadczeń.
Prawo to jest naruszane, gdy:
- dzwonisz do rejestracji, chcąc się zapisać na wizytę do lekarza rodzinnego lub specjalisty, a dostajesz informację, że masz się pofatygować osobiście;
- zgłaszasz się do szpitala ze skierowaniem od lekarza z prywatnego gabinetu, a na izbie przyjęć odmawiają ci zakwalifikowania dokumentu, bo nie jest wystawiony przez lekarza z publicznej placówki medycznej;
- idąc do lekarza czy szpitala, zapomniałeś dokumentu potwierdzającego, że jesteś ubezpieczony, np. RMUA, a personel medyczny odmawia ci pomocy lub żąda za nią zapłaty. Tymczasem pacjent może się zobowiązać, że dostarczy w ciągu siedmiu dni (30 w przypadku leczenia szpitalnego) dokument ubezpieczenia. Przewidują to przepisy ustawy o świadczeniach gwarantowanych finansowanych ze środków publicznych (ustawa zdrowotna).