„Manru” Paderewskiego najlepszym spektaklem we Francji

Francuscy krytycy uznali „Manru” Paderewskiego za najlepsze przedstawienie sezonu. Ta nagroda to także sukces dyrygentki Marty Gardolińskiej.

Aktualizacja: 26.06.2023 06:35 Publikacja: 24.06.2023 15:45

„Manru” Paderewskiego w Opera National de Lorraine  w Nancy

„Ķanru” Paderewskiego w Nancy

„Manru” Paderewskiego w Opera National de Lorraine w Nancy

Foto: Jean Louyis Fernandez

Grand Prix francuskiej krytyki wręczono realizatorom inscenizacji „Manru” w Opera National de Lorraine w Nancy podczas gali, jaka odbyła się w Filharmonii Paryskiej z okazji 60-lecia tego konkursu. Do pierwszego we Francji wystawienia tego utworu Ignacego Jana Paderewskiego doszło dzięki inicjatywie Marty Gardolińskiej, która od ubiegłego roku jest dyrektorką muzyczną Opery w Nancy.

Premiera „Manru” odbyła się tym teatrze 9 maja, pisaliśmy o niej wówczas w „Rz”. „Gdy emigrowałam z Polski postawiłam sobie za cel przywrócić zjawiskową muzykę polską z powrotem na międzynarodowe sceny, gdzie jest jej miejsce. Kiedy wysiłek przynosi takie owoce, czuję się spełniona” – stwierdziła Marta Gardolińska w mediach społecznościowych po otrzymaniu nagrody.

Czytaj więcej

"Faust" w łódzkim Teatrze Wielkim. Kobieta w świecie męskiej wojny

Ten sukces to w ogromnej mierze jej zasługa. W „Manru” Marta Gardolińska ukazała całe bogactwo partytury Paderewskiego, wręcz odkryła w wielu momentach tę muzykę na nowo, jej operową melodyjność, nawiązania do folkloru, cygańskie skrzypce i cymbały, a wszystko to połączyła z prawdziwie symfonicznym rozmachem.  Ten utwór stanowi wyzwanie dla orkiestry, a muzycy w Nancy pod wodzą swej dyrektorki sprawdzili się w nim znakomicie.

Inscenizacja w Nancy powstała jako koprodukcja z Operą w Halle, jest dziełem brytyjskiej reżyserki Katharina Kastening. Historię związku wiejskiej dziewczyny i Cygana Manru, inspirowaną powieścią Kraszewskiego „Chata za wsią” pokazała ona jako współczesną opowieść o dostatniej, żyjącej spokojnie społeczności, która nie chce mieć u siebie obcych. To spektakl o upadku wyidealizowanej, romantycznej miłości, która nie zapewnia szczęścia, a jedynie prowadzi do tragedii. W międzynarodowej obsadzie solistów znalazł się także polski baryton Tomasz Kumięga.

1 lipca Radio France zaplanowało retransmisję „Manru” z Nancy. A w kolejnym sezonie Marta Gardolińska w koncertowym programie orkiestry Opera National de Lorraine zaplanowała wykonanie II Koncertu skrzypcowego Henryka Wieniawskiego, która zagra zwyciężczyni ubiegłorocznego Konkursu im. Wieniawskiego w Poznaniu, Japonka Hina Maeda.

Muzyka klasyczna
Alexis Kossenko, kolejny muzyk z zarzutami o molestowanie seksualne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Muzyka klasyczna
Elīna Garanča zaśpiewa na Festiwalu Eufonie. To kobieta o wielu wcieleniach
Muzyka klasyczna
Koryfeusze Muzyki Polskiej: Jakub Józef Orliński i atrakcyjne kobiety
Muzyka klasyczna
XI Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Muzyka klasyczna
Janusz Olejniczak: Trudno dogonić swoje marzenia