Zmiana cyklu wydawniczego stołecznego wydawnia „Polski”

Warszawskie wydanie gazety będzie się ukazywać tylko dwa razy w tygodniu

Aktualizacja: 26.11.2010 01:21 Publikacja: 26.11.2010 01:20

Tytuły wchodzące w skład projektu mają gorsze wyniki. Winien jest m.in. kryzys, który dotknął wszyst

Tytuły wchodzące w skład projektu mają gorsze wyniki. Winien jest m.in. kryzys, który dotknął wszystkich wydawców.

Foto: Rzeczpospolita

Zmiany w cyklu wydawniczym ”Polski Metropolii Warszawskiej”, która dziś ukazuje się jeszcze pięć razy w tygodniu, zostaną wprowadzone od nowego roku. Zmiana wiąże się z kolejną redukcją zatrudnienia. Jak podał Presserwis, pracę w projekcie straci pięć osób z działów marketingu, kolportażu i IT, mniej będzie też współpracowników. Jak wytłumaczyła Presserwisowi Magdalena Chudzikiewicz, rzecznik Polskapresse, decyzja podyktowana jest ”ogólnym trendem sprzedaży egzemplarzowej dzienników”.

To kolejny krok osłabiający projekt, który w połowie października 2007 roku ruszał z ambicjami wywrócenia do góry nogami rynku gazet codziennych w kraju i – jak zapowiadał jego ówczesny szef Tomasz Wróblewski – liczył na średnią sprzedaż na poziomie ”Gazety Wyborczej”. We wrześniu tego roku (ostatnie dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy) łączna sprzedaż ośmiu gazet regionalnych z logo ”Polska The Times” (jeszcze na początku 2008 r. było ich 18) wynosiła 250,1 tys. egz. – prawie 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadła sprzedaża wszystkich gazet wchodzących w skład tego projektu. Najbardziej – aż o 44,5 proc. – obniżyła się rok do roku sprzedaż właśnie ”Polski Metropolii Warszawskiej”.

– Nie spodziewałbym się jednak w najbliższym czasie, że wydawca zrezygnuje z nazwy ”Polska The Times” – mówi Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media. Jego zdaniem byłoby to przyznanie się do porażki, poza tym takie tytuły jak ”Gazeta Wrocławska”, ”Dziennik Bałtycki” czy ”Dziennik Zachodni” są stabilne. – Dobrze sobie radzą i są siłą tego projektu. Kłopoty wydawca miał tam, gdzie nie miał silnej gazety regionalnej i tworzył nowe tytuły – dodaje Tęcza. Te gazety Polskapresse zamknęła jednak w większości w marcu ubiegłego roku. Z rynku zniknęła wtedy połowa tytułów składających się na projekt – dziewięć gazet.

– Oprócz kryzysu przyczyniło się do tego także to, że wydawca otworzył nowe tytuły w regionach, gdzie już działała silna konkurencja – komentował wtedy ”Rz” dr Zbigniew Bajka, prasoznawca z Ośrodka Badań Prasoznawczych UJ.

Zdaniem Tęczy Polskapresse szybciej niż na rezygnację ze wspólnej nazwy projektu może zdecydować się na zamknięcie ”Polski Metropolii Warszawskiej”, rok temu zamknięto ”Polskę Mazowsze”.

– Nie sądzę, żeby ktokolwiek się z tego posunięcia natrząsał z uwagi na trwający w ostatnich latach kryzys, który dotknął wszystkich – zauważa Tęcza. W Lublinie, konkurencyjny dla ”Polski Kuriera Lubelskiego” ”Dziennik Wschodni” stracił w ciągu roku 6 proc. sprzedaży, w Łodzi, gdzie ukazuje się ”Polska Dziennik Łódzki”, należący także do Polskapresse ”Express Ilustrowany” zanotował we wrześniu 2010 r. 8,5-proc. spadek sprzedaży rok do roku. W Krakowie sprzedaż ”Dziennika Polskiego” konkurencyjnego dla ”Polski Gazety Krakowskiej” (Polskapresse ma w nim 25 proc. udziałów) skurczyła się w tym samym czasie rok do roku o 12,3 proc.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Zmiany w cyklu wydawniczym ”Polski Metropolii Warszawskiej”, która dziś ukazuje się jeszcze pięć razy w tygodniu, zostaną wprowadzone od nowego roku. Zmiana wiąże się z kolejną redukcją zatrudnienia. Jak podał Presserwis, pracę w projekcie straci pięć osób z działów marketingu, kolportażu i IT, mniej będzie też współpracowników. Jak wytłumaczyła Presserwisowi Magdalena Chudzikiewicz, rzecznik Polskapresse, decyzja podyktowana jest ”ogólnym trendem sprzedaży egzemplarzowej dzienników”.

To kolejny krok osłabiający projekt, który w połowie października 2007 roku ruszał z ambicjami wywrócenia do góry nogami rynku gazet codziennych w kraju i – jak zapowiadał jego ówczesny szef Tomasz Wróblewski – liczył na średnią sprzedaż na poziomie ”Gazety Wyborczej”. We wrześniu tego roku (ostatnie dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy) łączna sprzedaż ośmiu gazet regionalnych z logo ”Polska The Times” (jeszcze na początku 2008 r. było ich 18) wynosiła 250,1 tys. egz. – prawie 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadła sprzedaża wszystkich gazet wchodzących w skład tego projektu. Najbardziej – aż o 44,5 proc. – obniżyła się rok do roku sprzedaż właśnie ”Polski Metropolii Warszawskiej”.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju