Łączna średnia sprzedaż dziesięciu największych tygodników społeczno-politycznych wynosiła w 2010 roku 1,03 mln egzemplarzy, co oznacza, że zwiększyła się rok do roku o 8,3 proc. – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem. Większość tytułów, pomiędzy wydawcami których trwa teraz zaciekła publiczna debata na temat metod podawania sprzedaży (na wniosek konkurencji audytowana jest ubiegłoroczna sprzedaż tygodnika „Wprost”), odnotowała wzrosty sprzedaży w porównaniu z wynikami w 2009 roku. Największy przyrost sprzedanych egzemplarzy ma „Gazeta Polska”, której wynik podwoił się rok do roku do 51 tys. egz. (to oznacza, że tyle średnio sprzedawało się w ubiegłym roku każdego wydania tego tytułu). Pozostałe tytuły odnotowały nieporównywalnie niższe wzrosty.

Sprzedaż tygodnika „Newsweek Polska” wzrosła rok do roku o 12 proc. do 119,9 tys. egz., a publikującego przedruki z polskiej prasy „Tygodnika Angora” - o 11,5 proc. do 362,7 tys. egz. Jednocyfrowymi wzrostami sprzedaży mogą się pochwalić „Gość Niedzielny” (wzrost rok do roku o 5 proc., do 143,2 tys. egz.), „Wprost” (wzrost o 4,5 proc. do 103 tys. egz.), "Przegląd" (wzrost o 2 proc., do 22,8 tys. egz.), a "Tygodnik Powszechny" sprzedawał średnio 22,2 tys. egz, o 0,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Rok do roku obniżyła się sprzedaż „Forum” z przedrukami z prasy zagranicznej (spadła o 3,7 proc., do 17,7 tys. egz.) oraz „Polityki” (o 1,2 proc. do 143,1 tys. egz.). Najbardziej jednak spadła rok do roku sprzedaż „Przekroju” – o 11,5 proc. do 46,6 tys. egz.

Między wydawcami tygodników opinii trwa teraz spór sprawozdania sprzedażowe składane w ZKDP. Na wniosek wydawnictw „Polityka” Spółdzielnia Pracy (wydawca „Polityki”) i Ringier Axel Springer Polska (wydaje „Newsweek Polska) Związek zaczął z początkiem lutego audyt sprzedaży „Wprost” (przeprowadza go firma audytorska Global Audit Partner). Wniosków z audytu na razie nie podano, wydawcy jednak publicznie wymienili się uwagami na temat metod stosowanych przy rozliczaniu sprzedaży w trudnym dla wydawnictw, bo kryzysowym roku. - ZKDP jest rodzajem środowiskowej „kontroli antydopingowej”, która ma za zadanie wyłapywać przypadki celowego lub nawet omyłkowego stosowania „dopalaczy”, czyli zawyżania wielkości sprzedaży egzemplarzowej poprzez dopisywanie danych z innych form dystrybucji – argumentował wydawca „Polityki”. Platforma Mediowa Point Group, wydawca „Wprost” nawoływała za to publicznie do skontrolowania przez ZKDP raportów wszystkich tygodników. Formalnego wniosku w tej sprawie jednak nie złożyła.

W tym roku segment tygodników opinii zyskał nowego gracza - od 7 lutego na rynku jest nowy tygodnik opinii - wydawany przez Presspublikę (wydawcę "Rz", "Parkietu" i "Życia Warszawy") tytuł "Uważam Rze".