To oznacza spadek łącznej średniej dziennej sprzedaży "Faktu", "Gazety Wyborczej", "Super Expressu", "Rzeczpospolitej" i "Dziennika Gazety Prawnej" o 2,7 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Najbardziej spadała sprzedaż "Dziennika Gazety Prawnej" – o 6,4 proc., do 108,9 tys. egz. – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem.
W styczniu – ważnym dla wydawców miesiącu ze względu na wykupowanie przez czytelników prenumerat na nowy rok – pozostałe tytuły odnotowały mniejsze spadki. Bulwarowy "Fakt" odnotował sprzedaż na poziomie 426 tys. egz., o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej, wynik "Gazety Wyborczej" obniżył się o 2,1 proc., do 336 tys. egz., tabloidowy "Super Express" stracił 1,2 proc., a jego sprzedaż w styczniu wynosiła 183,8 tys. egz., "Rzeczpospolita" sprzedawała w styczniu średnio 142,9 tys. egz., o 2 proc. mniej niż przed rokiem.
Na tego rzędu jednocyfrowe obniżki liczby sprzedanych egzemplarzy gazet w całym 2011 r. wskazywali na początku roku analitycy.
– Tempo spadku sprzedaży zaczęło wyhamowywać – przyznawał w rozmowie z "Rz" Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA.
Z początkiem roku niektórzy wydawcy postanowili jednak nie czekać na powrót do pełnej prosperity i rekompensować spadki wpływów z reklam, podnosząc ceny swoich gazet.