Pierwsza unijna dotacja na budowę spalarni

W styczniu łączna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich wynosiła niecałe 1,12 mln egz., to o 2,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Na tym tle "Rz" wypadła lepiej niż rynek

Publikacja: 03.03.2011 19:53

Pierwsza unijna dotacja na budowę spalarni

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

To oznacza spadek łącznej średniej dziennej sprzedaży "Faktu", "Gazety Wyborczej", "Super Expressu", "Rzeczpospolitej" i "Dziennika Gazety Prawnej" o 2,7 proc. w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Najbardziej spadała sprzedaż "Dziennika Gazety Prawnej" – o 6,4 proc., do 108,9 tys. egz. – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem.

W styczniu – ważnym dla wydawców miesiącu ze względu na wykupowanie przez czytelników prenumerat na nowy rok –  pozostałe tytuły odnotowały mniejsze spadki. Bulwarowy "Fakt" odnotował sprzedaż na poziomie 426 tys. egz., o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej, wynik "Gazety Wyborczej" obniżył się o 2,1 proc., do 336 tys. egz., tabloidowy "Super Express" stracił 1,2 proc., a jego sprzedaż w styczniu wynosiła 183,8 tys. egz.,  "Rzeczpospolita" sprzedawała w styczniu średnio 142,9 tys. egz., o 2 proc. mniej niż przed rokiem.

Na tego rzędu jednocyfrowe obniżki liczby sprzedanych egzemplarzy gazet w całym 2011 r. wskazywali na początku roku analitycy.

– Tempo spadku sprzedaży zaczęło wyhamowywać – przyznawał w rozmowie z "Rz" Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA.

Z początkiem roku niektórzy wydawcy postanowili jednak nie czekać na powrót do pełnej prosperity i rekompensować spadki wpływów z reklam, podnosząc ceny swoich gazet.

Od stycznia więcej trzeba zapłacić za "Rzeczpospolitą", "Dziennik Gazetę Prawną" i "Fakt". Nie zdecydował się na to na razie na przykład wydawca "Gazety Wyborczej". Zarząd Agory nie chce też powiedzieć, czy zrobi taki krok. – Monitorujemy rynek i wrażliwość naszych czytelników na cenę. Jesteśmy jednak z jednej strony tytułem ogólnokrajowym, a z drugiej prowadzimy działalność na rynkach lokalnych, w związku z tym nie możemy porównywać naszej ceny tylko do konkurencji ogólnopolskiej – mówił Piotr Niemczycki, prezes Agory, na telekonferencji podsumowującej wyniki spółki za ostatni kwartał 2010 roku.

Drugim sposobem na zwiększanie przychodów wydawnictw w tym roku będzie szeroko pojęta działalność we wciąż rozwijającym się Internecie, gdzie wydawcy na całym świecie szukają nowych źródeł dochodu.

Jak podał Presserwis, o krok od zamknięcia bezpłatnego dostępu do swojej witryny NYTimes.com jest właśnie kolejny duży tytuł: "The New York Times".

Szefowa wydawnictwa New York Times Co. Janet Robinson potwierdziła, że system do pobierania płatności jest już na ostatnim etapie testów. Nieoficjalnie słychać, że miesięczna opłata za dostęp do witryny ma wynosić około 20 dolarów.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie