Polsat i TVN zyskają w tym roku z reklamy więcej niż TVP

Dwie grupy telewizyjne – TVN i Polsatu – przegonią w tym roku na reklamowym rynku TVP

Publikacja: 18.03.2011 01:34

Polsat i TVN zyskają w tym roku z reklamy więcej niż TVP

Foto: Bloomberg

Jak podał Maciej Stec z zarządu telewizji Polsat, stacja Zygmunta Solorza-Żaka spodziewa się w tym roku wzrostu rynku reklamy telewizyjnej o 8 proc., ale  przychody Polsatu mają rosnąć szybciej niż rynek. Zdaniem analityków to realne. – Z prognoz podanych przez TVP wynika, że spodziewa się ona w tym roku 9-proc. wzrostu wpływów z reklam i sponsoringu (tak wynika z podawanych przez TVP w styczniu prognoz wyników – red.), Polsat tegoroczny wzrost na rynku reklamy telewizyjnej szacuje na 8 proc., TVN – na „wysoki jednocyfrowy", czyli bardzo podobnie. Według mnie przychody Polsatu wzrosną szybciej niż rynek, TVN wzrośnie równo z rynkiem, a TVP – poniżej średniej dla całego rynku – mówi Piotr Janik, analityk KBC Securities.

Przychody telewizji Polsat w 2010 r. wyniosły 1,04 mld zł, o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej, a EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) zwiększyła się o 18 proc., do 306 mln zł. Wyniki TVN to przychody na poziomie 1,67 mld zł (wyższe o 6,4 proc. niż rok wcześniej) oraz EBITDA w wysokości 617 mln zł (o 18,2 proc. niższa niż rok wcześniej). TVP pełnych wyników jeszcze nie podała. Ze wstępnych danych, jakie przekazała w styczniu, wynika, że (wraz z wpływami z abonamentu) spodziewa się w  2010 r. przychodów na poziomie 1,74 mld zł (o 2 proc. mniej niż rok wcześniej).

Przerost zatrudnienia w TVP powoduje, że w 2010 r. jeden pracownik Polsatu wypracował prawie czterokrotnie wyższe przychody niż etatowiec TVP. W zatrudniającej ponad 3,9 tys. ludzi publicznej telewizji jeden etatowy pracownik wypracował niecałe 315 tys. zł przychodów z reklamy i sponsoringu, podczas gdy w TVN  (1,48 tys. ludzi) było to 1,12 mln zł, a w Polsacie (ok. 830 osób) – 1,25 mln zł.

Zdaniem Janika 2010 r. będzie dobry głównie dla Polsatu, którego kanały będą zwiększały udziały w rynku dzięki większemu zasięgowi. – W drugiej połowie 2010 r. weszły do dystrybucji na Cyfrze+, możliwe, że w tym roku zostaną podpisane podobne umowy – mówi. Wzrost mogą spowodować także plany otwarcia nowych kanałów. – Zmienia się też jakość widza Polsatu, który nie celuje już w fanów takich pozycji jak „Świat według Kiepskich", ale produkuje seriale w rodzaju „Szpilek na Giewoncie". To może umożliwić  podnoszenie cen reklam – twierdzi Janik.

Zdaniem Piotra Grzybowskiego, analityka DI BRE, ten rok będzie jednak także dla największych stacji trudny. – Wpływy reklamowe stacji tematycznych rosną dziś na rynku telewizyjnym najszybciej i  reklamodawcy wciąż będą tam przechodzić. Ich rozwój wymusi większe wydatki na ramówki największych stacji, co zresztą już zapowiedział TVN – mówi. Najwolniej zdaniem specjalistów będzie rosła TVP, której wpływy z reklamy i sponsoringu w 2010 r. wyniosły 1,24 mld zł, o niecałe 2 proc. więcej niż rok wcześniej. – TVP nie będzie w stanie stworzyć takiej ramówki jak prywatne telewizje, mimo dobrze rokujących nowych produkcji nadawanych w Dwójce. I dlatego jej wpływy mogą rosnąć wolniej niż rynek – uważa Janik.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

1,5 mld przychodów Cyfrowego Polsatu

Największa platforma satelitarna w kraju, Cyfrowy Polsat, zamknęła 2010 rok  z 1,49 mld zł przychodów (wzrost o 17 proc. rok do roku), 407 mln zł EBITDA (plus 28 proc.) i 258,5 mln zł zysku netto (plus 12 proc.). Platforma szacuje swój udział w rynku satelitarnym na 55 proc., bo w końcu grudnia miała 3,436 mln abonentów, o 234 tys. więcej niż w grudniu 2009 r. Dane operatora pokazują, że platformom satelitarnym rośnie konkurencja ze strony sieci kablowych. O ile w 2009 r. platformy odpowiadały za 75 proc. wzrostu rynku płatnej telewizji, o tyle w ub.r. już za 69 proc. Przewaga kablówek to telefon i Internet w pakiecie z telewizją. Dlatego Cyfrowy Polsat inwestuje w telekomunikację. Na razie jednak przychody z tych usług są niewielkie i nie przynoszą  zysków: w 2010 r. zamknęły się kwotą 19 mln zł.

—ziu

Jak podał Maciej Stec z zarządu telewizji Polsat, stacja Zygmunta Solorza-Żaka spodziewa się w tym roku wzrostu rynku reklamy telewizyjnej o 8 proc., ale  przychody Polsatu mają rosnąć szybciej niż rynek. Zdaniem analityków to realne. – Z prognoz podanych przez TVP wynika, że spodziewa się ona w tym roku 9-proc. wzrostu wpływów z reklam i sponsoringu (tak wynika z podawanych przez TVP w styczniu prognoz wyników – red.), Polsat tegoroczny wzrost na rynku reklamy telewizyjnej szacuje na 8 proc., TVN – na „wysoki jednocyfrowy", czyli bardzo podobnie. Według mnie przychody Polsatu wzrosną szybciej niż rynek, TVN wzrośnie równo z rynkiem, a TVP – poniżej średniej dla całego rynku – mówi Piotr Janik, analityk KBC Securities.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie