Według badań firmy Gemius telewizję internetową regularnie ogląda 14 proc. polskich internautów, a tych z kolei – jak podaje comScore – jest w naszym kraju ponad 18 mln. Na świecie odsetek stałych widzów telewizji internetowej jest dużo wyższy niż w naszym kraju – sięga 44 proc. Od 2010 roku skurczył się czas spędzany przed odbiornikami telewizji naziemnej na rzecz tego medium w Internecie. Dane te, prezentowane w raporcie „TV & Video Consumer Trend Report 2011", zebrane zostały przez Ericsson ConsumerLab.
Ericsson prowadził badania konsumenckie w 12 krajach na świecie: Australii, Austrii, Brazylii, Chinach, Niemczech, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA i Korei Południowej. Zebrane dane dotyczą zachowań około 400 mln ludzi. W ciągu roku ograniczyli oni o kilka procent czas spędzany na oglądaniu telewizji naziemnej i o tyle samo zwiększyli aktywność w dziedzinie odbioru treści telewizyjnych przez Internet. Obejmuje to zarówno transmisje na żywo udostępniane przez stacje telewizyjne, jak i pobieranie programów archiwalnych oraz filmów w systemie Video on Demand (VoD, czyli wideo na żądanie). Według raportu „Audio-Video w sieci" firmy Gemius około 80 proc. badanych Polaków deklaruje, że w niedalekiej przyszłości będzie znacznie częściej niż obecnie korzystać z tego dodatkowego sposobu dostępu do telewizji.
140 proc. w ciągu roku wzrosła w Polsce oglądalność filmów na YouTube
– Oglądanie materiałów na żądanie staje się coraz popularniejsze – mówi Anders Erlandsson, starszy konsultant z Ericsson ConsumerLab. – Internet nie osłabił jednak telewizji ani rynku wideo w taki sposób, w jaki wpłynął na druk. Po prostu chcemy dzisiaj oglądać telewizję na znacznie więcej sposobów niż dawniej.
Szansą na wzrost popularności telewizji internetowej w Polsce może być rosnąca lawinowo sprzedaż smartfonów, których mamy kupić w tym roku 5,4 mln. Świetnymi odbiornikami telewizyjnymi są tablety, których tegoroczną sprzedaż w naszym kraju IDC szacuje na 120 tys. sztuk. Ale urządzeniem najbardziej nadającym się do tego celu są telewizory podłączone do Internetu. Aż połowa udziału w polskim rynku należy do firmy Samsung Electronics, która sprzedała do tej pory 130 – 150 tys. takich odbiorników, z czego około 50 tys. jest na stałe podłączonych do sieci.