Axel Springer kupi Onet? Co TVN zrobi z kwotą z przejęcia

Wyłączność na rozmowy w sprawie przejęcia kontrolnych udziałów w Onecie ma Ringier Axel Springer Media. Eksperci spekulują, co TVN zrobi z kwotą z przejęcia

Aktualizacja: 14.04.2012 10:34 Publikacja: 13.04.2012 18:58

Siedziba telewizji TVN

Siedziba telewizji TVN

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

TVN poinformował, że planuje zawrzeć ze szwajcarsko-niemieckim wydawcą Ringier Axel Springer Media „strategiczne partnerstwo". Z komunikatu wynika jednak, że mowa jest o sprzedaży kontroli w Grupie Onet. - Spółka zaakceptowała wstępne warunki partnerstwa i udzieliła Ringier Axel Springer Media AG prawa wyłączności na negocjacje warunków umowy o partnerstwie w nieprzekraczalnym terminie do 31 maja 2012 roku. TVN zamierza zachować mniejszościowy udział w Grupie Onet i ma być nadal zaangażowana w rozwój wspólnego przedsięwzięcia – podał TVN. Rynek informacją zaskoczony nie był, od dawna o niej spekulowano. M.in. dlatego kurs TVN na piątkowym zamknieciu wręcz spadl (o 0,65 proc. do 10,63 zł) proc. - Były trzy przesłanki za tym, by mimo licznych zaprzeczeń ze strony spółki, wierzyć w plany sprzedaży portalu – po pierwsze Vivendi nie koncentruje się na biznesie on-line'owym. Po drugie, TVN w ubiegłym roku, mając Onet VoD, uruchomił niezależny od tego projektu TVN Player. Po trzecie: odejście z firmy Łukasza Wejcherta – wylicza Piotr Janik, szef działu analiz KBC Securities.

Spółka nie odpowiedziała na pytania o to, na ile wycenia Onet ani ilu pierwotnie było chętnych do zakupu internetowej grupy. Nieoficjalnie słychać było m.in. o Naspersie i byłym prezesie Onetu – Łukaszu Wejchercie.

Część potencjalnych inwestorów mogła jednak odstraszać wysoka wycena Onetu. Przychody Grupy Onet wyniosły w 2011 roku 237,1 mln zł, a EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) sięgnęła 95,6 mln zł. Analitycy mówią o wycenie na poziomie 900 mln zł – 1 mld zł. Niewykluczone, że RASM nie będzie chciało zapłacić TVN aż takiej sumy, ale wraz premią za kontrolę nad Onetem ostateczna wycena zdaniem branży i tak może dobić do tego poziomu. Według Piotra Grzybowskiego, analityka z DI BRE, TVN na pewno będzie bardzo zależało na tym, by uzyskać jak najwyższe wpływy ze sprzedaży udziałów w Onecie. – W całej transakcji chodzi o to, by sprzedać aktywo po dobrej cenie i zmniejszyć zadłużenie – uważa.

Rynek zaprząta teraz to, jak TVN wykorzysta pozyskane z transakcji pieniądze i czy skorzystają na tym inwestorzy mniejszościowi. Sprzedaż Onetu mogłaby być dla TVN dobrym sposobem na spłatę części długu, jakim obciążona jest telewizyjna grupa (ponad 2,5 mld zł). Zdaniem jednego z naszych rozmówców TVN może tez jednak zdecydować się na zakup któregoś aktywa od macierzystego koncernu ITI (oprócz TVN ma w portfolio Klub Piłkarski Legia, Multikino i Wydawnictwo Pascal). – Multikino raczej nie wchodzi w grę, trudno byłoby uzasadnić taki zakup, nie ma tez mowy o Legii, według mnie może się stać tak, że TVN kupi od ITI swoja siedzibę – spekuluje jeden z analityków. Jego zdaniem mniejszościowi akcjonariusze TVN, nauczeni już doświadczeniem z zawierania partnerstwa TVN i ITI z grupą Vivendi, nie spodziewali się żadnych bonusów także przy okazji sprzedaży Onetu. Dlatego kurs TVN wczoraj nie rósł. - Obligacje TVN wcześniej czy później będzie musiał wykupić albo zrolować, ale nie wiadomo czy to by było w tej sytuacji w ogóle technicznie możliwe. Zgadzam się, że możliwy byłby tez wykup budynku leasingowanego od ITI, ale nie wierzę, że TVN mógłby kupić od ITI np. Legię lub Multikino – mówi Piotr Janik.

Analitycy nie do końca zgadzają się z ideą sprzedaży Onetu, bo tempo wzrostu wpływów z reklamy w sieci jest większe niż telewizyjnej. - TVN uznał, że taki portal nie jest mu potrzebny i zapewne postawi na rozwój swoich innych aktywów internetowych: TVN24.pl, TVN Player, ja na miejscu spółki bym Onet w strukturze zachował – mówi Piotr Grzybowski.

Onet jest na polskim rynku największym portalem horyzontalnym. W lutym według danych Megapanel PBI/Gemius, miał 12,45 mln użytkowników (tzw. real users). Kolejna w zestawieniu Wp.pl miała ich 10,92 mln. Segment reklamy, z jakiego czerpie przychody portal Onet (tzw. reklama graficzna) w 2011 roku rósł jednak, według danych IAB Polska, wolniej niż cały rynek reklamy w sieci (o 14 proc., podczas gdy cały rynek zwiększył się o 22 proc.), a jej udział w rynku spadł  z 44 proc. w 2010 roku do 41 proc. w 2011.

Zdaniem Piotra Janika dla Onetu RASM, jako długofalowy inwestor, będzie lepszym właścicielem TVN, który chciał się biznesu pozbyć. - Chęć sprzedaży aktywa internetowego właśnie teraz, mimo, że jest to biznes szybciej rosnący niż reklama telewizyjna, może wynikać również z obawy o wolniejszy wzrost tego segmentu w przyszłości. Dzisiaj segment reklamy graficznej w Internecie jeszcze rośnie szybciej niż cały rynek, ale nie wiadomo jak sytuacja w tym segmencie będzie wyglądała za kilka lat. A Springer kupując go zyskuje lidera na rynku ogólnotematycznych portali, gdzie chce się rozwijać – mówi.

TVN

TVN poinformował, że planuje zawrzeć ze szwajcarsko-niemieckim wydawcą Ringier Axel Springer Media „strategiczne partnerstwo". Z komunikatu wynika jednak, że mowa jest o sprzedaży kontroli w Grupie Onet. - Spółka zaakceptowała wstępne warunki partnerstwa i udzieliła Ringier Axel Springer Media AG prawa wyłączności na negocjacje warunków umowy o partnerstwie w nieprzekraczalnym terminie do 31 maja 2012 roku. TVN zamierza zachować mniejszościowy udział w Grupie Onet i ma być nadal zaangażowana w rozwój wspólnego przedsięwzięcia – podał TVN. Rynek informacją zaskoczony nie był, od dawna o niej spekulowano. M.in. dlatego kurs TVN na piątkowym zamknieciu wręcz spadl (o 0,65 proc. do 10,63 zł) proc. - Były trzy przesłanki za tym, by mimo licznych zaprzeczeń ze strony spółki, wierzyć w plany sprzedaży portalu – po pierwsze Vivendi nie koncentruje się na biznesie on-line'owym. Po drugie, TVN w ubiegłym roku, mając Onet VoD, uruchomił niezależny od tego projektu TVN Player. Po trzecie: odejście z firmy Łukasza Wejcherta – wylicza Piotr Janik, szef działu analiz KBC Securities.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju