Axel Springer kupi Onet? Co TVN zrobi z kwotą z przejęcia

Wyłączność na rozmowy w sprawie przejęcia kontrolnych udziałów w Onecie ma Ringier Axel Springer Media. Eksperci spekulują, co TVN zrobi z kwotą z przejęcia

Aktualizacja: 14.04.2012 10:34 Publikacja: 13.04.2012 18:58

Siedziba telewizji TVN

Siedziba telewizji TVN

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

TVN poinformował, że planuje zawrzeć ze szwajcarsko-niemieckim wydawcą Ringier Axel Springer Media „strategiczne partnerstwo". Z komunikatu wynika jednak, że mowa jest o sprzedaży kontroli w Grupie Onet. - Spółka zaakceptowała wstępne warunki partnerstwa i udzieliła Ringier Axel Springer Media AG prawa wyłączności na negocjacje warunków umowy o partnerstwie w nieprzekraczalnym terminie do 31 maja 2012 roku. TVN zamierza zachować mniejszościowy udział w Grupie Onet i ma być nadal zaangażowana w rozwój wspólnego przedsięwzięcia – podał TVN. Rynek informacją zaskoczony nie był, od dawna o niej spekulowano. M.in. dlatego kurs TVN na piątkowym zamknieciu wręcz spadl (o 0,65 proc. do 10,63 zł) proc. - Były trzy przesłanki za tym, by mimo licznych zaprzeczeń ze strony spółki, wierzyć w plany sprzedaży portalu – po pierwsze Vivendi nie koncentruje się na biznesie on-line'owym. Po drugie, TVN w ubiegłym roku, mając Onet VoD, uruchomił niezależny od tego projektu TVN Player. Po trzecie: odejście z firmy Łukasza Wejcherta – wylicza Piotr Janik, szef działu analiz KBC Securities.

Spółka nie odpowiedziała na pytania o to, na ile wycenia Onet ani ilu pierwotnie było chętnych do zakupu internetowej grupy. Nieoficjalnie słychać było m.in. o Naspersie i byłym prezesie Onetu – Łukaszu Wejchercie.

Część potencjalnych inwestorów mogła jednak odstraszać wysoka wycena Onetu. Przychody Grupy Onet wyniosły w 2011 roku 237,1 mln zł, a EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) sięgnęła 95,6 mln zł. Analitycy mówią o wycenie na poziomie 900 mln zł – 1 mld zł. Niewykluczone, że RASM nie będzie chciało zapłacić TVN aż takiej sumy, ale wraz premią za kontrolę nad Onetem ostateczna wycena zdaniem branży i tak może dobić do tego poziomu. Według Piotra Grzybowskiego, analityka z DI BRE, TVN na pewno będzie bardzo zależało na tym, by uzyskać jak najwyższe wpływy ze sprzedaży udziałów w Onecie. – W całej transakcji chodzi o to, by sprzedać aktywo po dobrej cenie i zmniejszyć zadłużenie – uważa.

Rynek zaprząta teraz to, jak TVN wykorzysta pozyskane z transakcji pieniądze i czy skorzystają na tym inwestorzy mniejszościowi. Sprzedaż Onetu mogłaby być dla TVN dobrym sposobem na spłatę części długu, jakim obciążona jest telewizyjna grupa (ponad 2,5 mld zł). Zdaniem jednego z naszych rozmówców TVN może tez jednak zdecydować się na zakup któregoś aktywa od macierzystego koncernu ITI (oprócz TVN ma w portfolio Klub Piłkarski Legia, Multikino i Wydawnictwo Pascal). – Multikino raczej nie wchodzi w grę, trudno byłoby uzasadnić taki zakup, nie ma tez mowy o Legii, według mnie może się stać tak, że TVN kupi od ITI swoja siedzibę – spekuluje jeden z analityków. Jego zdaniem mniejszościowi akcjonariusze TVN, nauczeni już doświadczeniem z zawierania partnerstwa TVN i ITI z grupą Vivendi, nie spodziewali się żadnych bonusów także przy okazji sprzedaży Onetu. Dlatego kurs TVN wczoraj nie rósł. - Obligacje TVN wcześniej czy później będzie musiał wykupić albo zrolować, ale nie wiadomo czy to by było w tej sytuacji w ogóle technicznie możliwe. Zgadzam się, że możliwy byłby tez wykup budynku leasingowanego od ITI, ale nie wierzę, że TVN mógłby kupić od ITI np. Legię lub Multikino – mówi Piotr Janik.

Analitycy nie do końca zgadzają się z ideą sprzedaży Onetu, bo tempo wzrostu wpływów z reklamy w sieci jest większe niż telewizyjnej. - TVN uznał, że taki portal nie jest mu potrzebny i zapewne postawi na rozwój swoich innych aktywów internetowych: TVN24.pl, TVN Player, ja na miejscu spółki bym Onet w strukturze zachował – mówi Piotr Grzybowski.

Reklama
Reklama

Onet jest na polskim rynku największym portalem horyzontalnym. W lutym według danych Megapanel PBI/Gemius, miał 12,45 mln użytkowników (tzw. real users). Kolejna w zestawieniu Wp.pl miała ich 10,92 mln. Segment reklamy, z jakiego czerpie przychody portal Onet (tzw. reklama graficzna) w 2011 roku rósł jednak, według danych IAB Polska, wolniej niż cały rynek reklamy w sieci (o 14 proc., podczas gdy cały rynek zwiększył się o 22 proc.), a jej udział w rynku spadł  z 44 proc. w 2010 roku do 41 proc. w 2011.

Zdaniem Piotra Janika dla Onetu RASM, jako długofalowy inwestor, będzie lepszym właścicielem TVN, który chciał się biznesu pozbyć. - Chęć sprzedaży aktywa internetowego właśnie teraz, mimo, że jest to biznes szybciej rosnący niż reklama telewizyjna, może wynikać również z obawy o wolniejszy wzrost tego segmentu w przyszłości. Dzisiaj segment reklamy graficznej w Internecie jeszcze rośnie szybciej niż cały rynek, ale nie wiadomo jak sytuacja w tym segmencie będzie wyglądała za kilka lat. A Springer kupując go zyskuje lidera na rynku ogólnotematycznych portali, gdzie chce się rozwijać – mówi.

TVN

TVN poinformował, że planuje zawrzeć ze szwajcarsko-niemieckim wydawcą Ringier Axel Springer Media „strategiczne partnerstwo". Z komunikatu wynika jednak, że mowa jest o sprzedaży kontroli w Grupie Onet. - Spółka zaakceptowała wstępne warunki partnerstwa i udzieliła Ringier Axel Springer Media AG prawa wyłączności na negocjacje warunków umowy o partnerstwie w nieprzekraczalnym terminie do 31 maja 2012 roku. TVN zamierza zachować mniejszościowy udział w Grupie Onet i ma być nadal zaangażowana w rozwój wspólnego przedsięwzięcia – podał TVN. Rynek informacją zaskoczony nie był, od dawna o niej spekulowano. M.in. dlatego kurs TVN na piątkowym zamknieciu wręcz spadl (o 0,65 proc. do 10,63 zł) proc. - Były trzy przesłanki za tym, by mimo licznych zaprzeczeń ze strony spółki, wierzyć w plany sprzedaży portalu – po pierwsze Vivendi nie koncentruje się na biznesie on-line'owym. Po drugie, TVN w ubiegłym roku, mając Onet VoD, uruchomił niezależny od tego projektu TVN Player. Po trzecie: odejście z firmy Łukasza Wejcherta – wylicza Piotr Janik, szef działu analiz KBC Securities.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama