Telewizory typu Smart TV w coraz większej liczbie domów stają się multimedialnymi centrami rozrywki. I coraz częściej zastępują także komputer stacjonarny. Za pośrednictwem tego typu telewizora widzowie oglądają filmy w serwisach internetowych – producenci podpisują bowiem umowy z serwisami, w których można je oglądać za darmo.
Jednak takie telewizory umożliwiają też inne opcje, jak choćby korzystanie z internetowych komunikatorów czy serwisów informacyjnych.
Dlatego ich popularność szybko rośnie. Jak podaje firma DisplaySearch obecnie już 27 proc. telewizorów trafiających na rynek ma funkcję Smart TV. W tym roku ich sprzedaż ma wynieść 88 mln sztuk, w przyszłym już 105 mln. Obecnie najpopularniejsze są w Japonii, gdzie 46 proc. telewizorów trafiających na rynek ma dostęp do Internetu.
W Chinach czy Europie Zachodniej jest to nieco ponad 30 proc. Jednak to właśnie w Chinach sprzedaż telewizorów Smart TV rośnie zdecydowanie najszybciej. Ogółem na świecie ten segment rynku rośnie średnio o niemal 20 proc. rocznie. – Obecnie to Internet jest największym źródłem treści. Dlatego zmieniają się także zwyczaje korzystających z telewizorów – mówi Paul Gray, szef badań rynku telewizyjnego NPD DisplaySearch.
Bardzo optymistyczne prognozy są też dla Polski. Według Samsunga w okresie styczeń – kwiecień 2012 r. 33 proc. sprzedaży telewizorów stanowiły Smart TV. Firma podaje, że jej udział w ujęciu ilościowym to 40 proc. – Smart TV to bardzo duża część sprzedaży. W ofercie telewizorów na 2012 r. z serii E to 83 proc. – mówi Grzegorz Stanisz z Samsung Polska.