MSL i Grupa Komunikacja Plus na czele tabeli zarobków

Firmy od public relations podsumował 2019 rok. Z obawami, ale i nadzieją patrzą w przyszłość.

Aktualizacja: 30.07.2020 06:59 Publikacja: 29.07.2020 21:00

MSL i Grupa Komunikacja Plus na czele tabeli zarobków

Foto: Bloomberg

Związek Firm Public Relations podsumował 2019 r. w branży. W tegorocznej edycji w rankingu podmiotów indywidualnych uczestniczyło 16 firm, a w rankingu grup – 6. Podobnie jak w poprzednich latach, także tym razem kryterium, które decydowało o pozycji agencji, był audytowany dochód z prowizji (ang. fee income), czyli przychód z tytułu opłat i prowizji od klientów agencji za jej własne usługi.

W kategorii firm indywidualnych pierwsze miejsce przypadło agencji MSL z ubiegłorocznym dochodem 18,26 mln zł (wzrost o 0,1 proc. rok do roku). Do głównych klientów MSL należeli m.in. technologiczni giganci, tacy jak Netflix czy Huawei, ale także linie lotnicze Emirates czy Procter & Gamble. Drugie miejsce w tej samej klasyfikacji należało do agencji Hill+Knowlton Strategies, która zarobiła 11,35 mln zł (wzrost o 16,7 proc. w porównaniu z 2018 r.). Także wśród klientów tej agencji był w ub.r. Huawei, a oprócz chińskiego koncernu do głównych zleceniodawców agencji należały Biedronka, Boeing czy Facebook. Trzecia lokata przypadła w udziale 38 Content Communication, która zarobiła 9 mln zł, mając w portfolio klientów, takich jak m.in. Ministerstwo Cyfryzacji. Wszystkie trzy wymienione firmy awansowały o jedno miejsce w rankingu. Przed rokiem numerem jeden byli Partner of Promotion, których zabrakło w zestawieniu.

Z kolei w klasyfikacji grup w rankingu za 2019 r. pierwsze miejsce zajmuje Grupa Komunikacja Plus, której zarobek wyniósł nieco ponad 19 mln zł. W minionym roku do jej głównych klientów należały firmy, takie jak Amazon, 3M czy Skanska. Na drugim miejscu wylądował ubiegłoroczny zwycięzca – Grupa Walk (15,2 mln zł) obsługująca m.in. Adamed czy Wedla. Na trzecim ponownie jest 38 Group z około 11,3 mln zł.

Łączny wynik za 2019 r. uczestników tej edycji wyniósł 132,6 mln zł, o 8,5 proc. mniej niż przed rokiem. To nie oznacza jednak, że był to rok dla całej branży PR słabszy niż poprzedni. Spadek można wiązać z innym składem uczestników rankingu.

Pytanie, jak będzie w kolejnym roku, bo szefowie agencji PR nie ukrywają, że i je dotknęła pandemia. Zdaniem Bartłomieja Kędzierskiego, partnera zarządzającego w Made in PR, wielu firmom nie uda się zrealizować planów na ten i przyszły rok. Michał Olbrychowski, szef Cohn & Wolfe, jest zdania, że jeśli nie będzie kolejnego lockdownu, to agencje, które mają zdrowy portfel klientów i szeroką ekspertyzę, zanotują zwyżki w 2020 r. Sebastian Stępak, prezes MSL, podkreśla, że 2019 r. był rokiem dużych zmian, które sprawiły, że rentowność firmy obniżyła się. – Wierzymy, że redukcja zysku pozwoli nam utrzymać pozycję największej firmy PR w Polsce w nadchodzących latach – mówi.

Związek Firm Public Relations podsumował 2019 r. w branży. W tegorocznej edycji w rankingu podmiotów indywidualnych uczestniczyło 16 firm, a w rankingu grup – 6. Podobnie jak w poprzednich latach, także tym razem kryterium, które decydowało o pozycji agencji, był audytowany dochód z prowizji (ang. fee income), czyli przychód z tytułu opłat i prowizji od klientów agencji za jej własne usługi.

W kategorii firm indywidualnych pierwsze miejsce przypadło agencji MSL z ubiegłorocznym dochodem 18,26 mln zł (wzrost o 0,1 proc. rok do roku). Do głównych klientów MSL należeli m.in. technologiczni giganci, tacy jak Netflix czy Huawei, ale także linie lotnicze Emirates czy Procter & Gamble. Drugie miejsce w tej samej klasyfikacji należało do agencji Hill+Knowlton Strategies, która zarobiła 11,35 mln zł (wzrost o 16,7 proc. w porównaniu z 2018 r.). Także wśród klientów tej agencji był w ub.r. Huawei, a oprócz chińskiego koncernu do głównych zleceniodawców agencji należały Biedronka, Boeing czy Facebook. Trzecia lokata przypadła w udziale 38 Content Communication, która zarobiła 9 mln zł, mając w portfolio klientów, takich jak m.in. Ministerstwo Cyfryzacji. Wszystkie trzy wymienione firmy awansowały o jedno miejsce w rankingu. Przed rokiem numerem jeden byli Partner of Promotion, których zabrakło w zestawieniu.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie