Polacy wysoko oceniają swoje kompetencje internetowe

Większość internautów twierdzi, że perfekcyjnie opanowało korzystanie z Internetu. To jednak nieprawda

Aktualizacja: 26.10.2012 11:15 Publikacja: 26.10.2012 01:23

Polacy wysoko oceniają swoje kompetencje internetowe

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Aż 60 proc. polskich internautów w wieku 16–49 lat wysoko ocenia swoje kompetencje przy korzystaniu z Internetu. 17 proc. uważa, że nie potrafi jeszcze korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje sieć. Z Internetu korzysta tylko ok. połowy Polaków.

– Najbardziej pewni swoich umiejętności są najmłodsi. W grupie wiekowej 15–34 lata, prawie trzy czwarte badanych uważa, że w pełni wykorzystuje zasoby cyfrowe Internetu – podają autorzy raportu „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej": OnBoard PR Ecco Network i RS Research. Projektowi patronował PKPP Lewiatan.

Większość Polaków (80 proc.) łączy się z siecią za pośrednictwem stałego łącza, 19 proc. – poprzez mobilne łącze oferowane przez operatora telefonii komórkowej, ale już tylko 2 proc. poprzez komórkę.

Najwięcej osób korzysta w Internecie ze skrzynki e-mailowej – elektroniczne wiadomości wysyła już 96 proc. internautów. Zdecydowana większość bez problemu m.in. kupuje w sklepach internetowych, czyta elektroniczne czasopisma i gazety, słucha radia, ogląda filmy, korzysta z sieci społecznościowych, a nawet ściąga pliki muzyczne i z filmami (patrz wykres).

– Największą popularnością cieszą się najprostsze aktywności. Zatem możemy wywnioskować, że właśnie tak Polacy rozumieją kompetencje cyfrowe. Nie mają wiedzy, jakie nowe czynności można prowadzić za pomocą Internetu lub nie czują potrzeby i nie mają motywacji, aby korzystać z Internetu w innych sytuacjach – komentuje w raporcie Jolanta Słowińska z OnBoard.

Cyfryzacja największej grupie internautów kojarzy się z cyfryzacją telewizji, z upowszechnianiem dostępu do sieci oraz z cyfryzacją administracji publicznej i urzędów. 83 proc. internautów deklaruje, że korzysta z sieci przy załatwianiu spraw urzędowych. Głównie do tego – do skracania czasu poświęcanego na załatwianie spraw urzędowych – zdaniem większości przydałyby im się dodatkowe zdolności cyfrowe.

Najczęstszą obawą dotyczącą cyfryzacji jest natomiast to, że skorzystają na niej głównie osoby z większymi możliwościami i o wyższych kompetencjach. 37 proc. internautów boi się też, że proces spowoduje pogorszenie jakości tradycyjnych usług.

Prawie połowa Polaków korzystających z Internetu (38 proc.) nie wie, na czym polega rządowy plan cyfryzacji. Wczoraj resort administracji i cyfryzacji podał m.in. że na zbudowanie sieci umożliwiającej dostęp do Internetu o prędkości 2 Mbit/s w całym kraju (plan zakłada to do 2020 roku) potrzeba 8,5 mld zł. Stworzenie w całym kraju infrastruktury umożliwiającej dostęp do Internetu o prędkości 100 Mbit/s to inwestycja rzędu 18–20 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

3 tys. dekoderów zamówiono na poczcie

Z badania OnBoard PR Ecco Network wynika, że z cyfryzacją najczęściej kojarzy się Polakom trwająca teraz cyfryzacja naziemnej telewizji. Wskazuje ją 30 proc. internautów. Z wrześniowych badań Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wynika, że 87 proc. Polaków wie o tym, że zachodzi taki proces, a 78 proc. wie, że potrzebuje do tego odpowiedniego telewizora lub dekodera. Tym dziwniejsze wydaje się, że jego posiadanie deklaruje zaledwie 21,3 proc. To więcej niż w poprzednim etapie badania, ale ponad połowa Polaków wprost mówi, że takiego sprzętu nie ma. Nie spieszy się też z jego pozyskiwaniem. Jak powiedziała wczoraj Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji, na Poczcie Polskiej, która zaczęła we wrześniu dystrybuować dekodery do odbioru tej usługi, zamówienia złożyło na razie 3 tys. osób. 7 listopada na pierwszych obszarach kraju zacznie być już odłączany sygnał analogowy naziemnej telewizji.

Aż 60 proc. polskich internautów w wieku 16–49 lat wysoko ocenia swoje kompetencje przy korzystaniu z Internetu. 17 proc. uważa, że nie potrafi jeszcze korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje sieć. Z Internetu korzysta tylko ok. połowy Polaków.

– Najbardziej pewni swoich umiejętności są najmłodsi. W grupie wiekowej 15–34 lata, prawie trzy czwarte badanych uważa, że w pełni wykorzystuje zasoby cyfrowe Internetu – podają autorzy raportu „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej": OnBoard PR Ecco Network i RS Research. Projektowi patronował PKPP Lewiatan.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie