Aż 60 proc. polskich internautów w wieku 16–49 lat wysoko ocenia swoje kompetencje przy korzystaniu z Internetu. 17 proc. uważa, że nie potrafi jeszcze korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje sieć. Z Internetu korzysta tylko ok. połowy Polaków.
– Najbardziej pewni swoich umiejętności są najmłodsi. W grupie wiekowej 15–34 lata, prawie trzy czwarte badanych uważa, że w pełni wykorzystuje zasoby cyfrowe Internetu – podają autorzy raportu „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej": OnBoard PR Ecco Network i RS Research. Projektowi patronował PKPP Lewiatan.
Większość Polaków (80 proc.) łączy się z siecią za pośrednictwem stałego łącza, 19 proc. – poprzez mobilne łącze oferowane przez operatora telefonii komórkowej, ale już tylko 2 proc. poprzez komórkę.
Najwięcej osób korzysta w Internecie ze skrzynki e-mailowej – elektroniczne wiadomości wysyła już 96 proc. internautów. Zdecydowana większość bez problemu m.in. kupuje w sklepach internetowych, czyta elektroniczne czasopisma i gazety, słucha radia, ogląda filmy, korzysta z sieci społecznościowych, a nawet ściąga pliki muzyczne i z filmami (patrz wykres).
– Największą popularnością cieszą się najprostsze aktywności. Zatem możemy wywnioskować, że właśnie tak Polacy rozumieją kompetencje cyfrowe. Nie mają wiedzy, jakie nowe czynności można prowadzić za pomocą Internetu lub nie czują potrzeby i nie mają motywacji, aby korzystać z Internetu w innych sytuacjach – komentuje w raporcie Jolanta Słowińska z OnBoard.