W listopadzie cztery największe stacje ogólnotematyczne, czyli tzw. Wielka Czwórka (TVP1, TVP2, Polsat i TVN), miały łącznie już tylko 48, 52 proc. udziałów w ogólnopolskiej widowni powyżej 4. roku życia – podaje firma Nielsen Audience Measurement.
Zarówno udziały TVN, jak i Polsatu oraz TVP1 i TVP2 spadły, jeśli porówna się je z analogicznymi wynikami sprzed roku. Tymczasem mniejsze stacje mieszczące się w pierwszej dwudziestce (wśród nich połowa to dotychczas małe kanały nadające na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej) odnotowywały dalsze wzrosty.
Najwyższe wpływy cennikowe (czyli te liczone jeszcze przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) miał w listopadzie TVN: 483,9 mln zł i było to o prawie 12 proc. więcej niż przed rokiem. Aż o 36 proc. do 360 mln zł wzrosły cennikowe wpływy Polsatu, który był kolejny w zestawieniu. TVP1 zyskała 8,3 proc. (jej przychody sięgnęły 219,5 mln zł), a TVP2 niecałe 10 proc.(183 mln zł przychodów).
Widać poprawę na rynku
Prezes TVN Markus Tellenbach, mówił niedawno w rozmowie z „Rz", że stacja widzi poprawę na rynku reklamy telewizyjnej. – Spodziewamy się wysokiej sprzedaży, ale też coraz większego udziału wpływów z reklam sprzedawanych po cenach cennikowych w znacznie większym stopniu niż przed rokiem, więc sytuacja rysuje się bardzo pozytywnie: więcej sponsoringu, więcej reklam z cenników, w ogóle wyższa sprzedaż – mówił, pytany o perspektywy na ostatnie miesiące roku.
Z danych domu mediowego Starlink wynika, że po trzech kwartałach na rynku widoczna była spadkowa tendencja wśród flagowych kanałów trzech największych grup telewizyjnych. Cztery główne stacje (Polsat, TVN, TVP1 i TVP2) straciły łącznie 13,7 proc. przychodów z reklam. Natomiast kanały tematyczne odnotowały ich wzrost o 18,4 proc., dzięki czemu ich udział w rynku reklamy telewizyjnej w I–III kw. zwiększył się z 21,7 proc. w 2012 r. do 27,1 proc. w 2013 r.