Duzi nadawcy walczą o obsugę małych stacji

Największe prywatne grupy telewizyjne walczą teraz o obsługę reklamową kanałów tematycznych.

Publikacja: 03.12.2013 02:00

Duzi nadawcy walczą o obsugę małych stacji

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Psujek gkmp Grzegorz Psujek

W listopadzie cztery największe stacje ogólnotematyczne, czyli tzw. Wielka Czwórka (TVP1, TVP2, Polsat i TVN), miały łącznie już tylko 48, 52 proc. udziałów w ogólnopolskiej widowni powyżej 4. roku życia – podaje firma Nielsen Audience Measurement.

Zarówno udziały TVN, jak i Polsatu oraz TVP1 i TVP2 spadły, jeśli porówna się je z analogicznymi wynikami sprzed roku. Tymczasem mniejsze stacje mieszczące się w pierwszej dwudziestce (wśród nich połowa to dotychczas małe kanały nadające na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej) odnotowywały dalsze wzrosty.

Najwyższe wpływy cennikowe (czyli te liczone jeszcze przed odliczeniem rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) miał w listopadzie TVN: 483,9 mln zł i było to o prawie 12 proc. więcej niż przed rokiem. Aż o 36 proc. do 360 mln zł wzrosły cennikowe wpływy Polsatu, który był kolejny w zestawieniu. TVP1 zyskała 8,3 proc. (jej przychody sięgnęły 219,5 mln zł), a TVP2 niecałe 10 proc.(183 mln zł przychodów).

Widać poprawę na rynku

Prezes TVN Markus Tellenbach, mówił niedawno w rozmowie z „Rz", że stacja widzi poprawę na rynku reklamy telewizyjnej. – Spodziewamy się wysokiej sprzedaży, ale też coraz większego udziału wpływów z reklam sprzedawanych po cenach cennikowych w znacznie większym stopniu niż przed rokiem, więc sytuacja rysuje się bardzo pozytywnie: więcej sponsoringu, więcej reklam z cenników, w ogóle wyższa sprzedaż – mówił, pytany o perspektywy na ostatnie miesiące roku.

Z danych domu mediowego Starlink wynika, że po trzech kwartałach na rynku widoczna była spadkowa tendencja wśród flagowych kanałów trzech największych grup telewizyjnych. Cztery główne stacje (Polsat, TVN, TVP1 i TVP2) straciły łącznie 13,7 proc. przychodów z reklam. Natomiast kanały tematyczne odnotowały ich wzrost o 18,4 proc., dzięki czemu ich udział w rynku reklamy telewizyjnej w I–III kw. zwiększył się z 21,7 proc. w 2012 r. do 27,1 proc.  w 2013 r.

– To już dziewiąty kwartał spadków przychodów reklamowych w telewizji, ale obserwujemy wyraźną poprawę poziomu wydatków. W okresie od stycznia do września 2013 telewizja straciła 5,3 proc. przychodów. Negatywny trend został wyhamowany ze względu na niższą dynamikę spadku w trzecim kwartale – przyznawał jednak Starlink.

Duzi walczą o obsługę małych kanałów

Żeby jak najbardziej korzystać ze wzrostowych segmentów rynku, biura reklamy TVN i Polsatu poszerzają portfolia stacji tematycznych obsługiwanych reklamowo, co osłabi po nowym roku brokera reklam w kanałach tematycznych Atmedia.

Od stycznia biuro sprzedaży reklam w kanałach tematycznych Premium TV należące do TVN  będzie sprzedawało czas reklamowy w stacjach z logo AXN oraz z grupy Fox International Channels, a to dotychczasowi klienci Atmediów.

Od września Premium TV już obsługuje kanały Disneya w Polsce (to także eks-klient Atmediów), zdobyło też budżet kanałów z portfolio Discovery Networks (dotychczas reklamową obsługą tych stacji zajmował się dedykowany zespół Discovery Networks).

Konkurencyjne biuro Polsat Media także wyszło już poza reklamową obsługę własnych stacji. Oprócz kanałów Polsatu ma w portfolio  m.in. stacje Viasatu, ATM Rozrywkę  czy kanały BBC Worldwide.

Lepsze perspektywy

Przyszły rok, zdaniem branży, przyniesie już poprawę w reklamie, także m.in. telewizyjnej. Polsat i TVN już podały, że spodziewają się wtedy niskiego jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej. W sukurs prognozom nadawców idą przewidywania niektórych analityków. Konrad Księżopolski z Banku Inwestycyjnego Espirito Santo (BESI) podał niedawno w jednym z raportów, że według prognoz BESI w 2014 roku cały rynek reklamy wzrośnie o 4,1 proc., natomiast rynek reklamy telewizyjnej zwiększy się nawet bardziej niż rynek, bo o 5 proc. Zdaniem ekspertów telewizja zamknie jednak ten rok jeszcze jednocyfrowym spadkiem wpływów reklamowych podobnie jak cały rynek reklamy w Polsce, który jednak od przyszłego roku ma już zacząć powoli wracać do formy.

W listopadzie cztery największe stacje ogólnotematyczne, czyli tzw. Wielka Czwórka (TVP1, TVP2, Polsat i TVN), miały łącznie już tylko 48, 52 proc. udziałów w ogólnopolskiej widowni powyżej 4. roku życia – podaje firma Nielsen Audience Measurement.

Zarówno udziały TVN, jak i Polsatu oraz TVP1 i TVP2 spadły, jeśli porówna się je z analogicznymi wynikami sprzed roku. Tymczasem mniejsze stacje mieszczące się w pierwszej dwudziestce (wśród nich połowa to dotychczas małe kanały nadające na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej) odnotowywały dalsze wzrosty.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem