Tablety przyszły z odsieczą wydawcom magazynów

Cyfrowe wydania pomogły zwiększyć przychody prasy z reklam.

Publikacja: 14.01.2014 03:49

Tablety przyszły z odsieczą wydawcom magazynów

Foto: Bloomberg

Jak wstępnie wyliczyło amerykańskie Stowarzyszenia Mediów Magazynowych (MPA) – tylko dzięki tabletom amerykańskie magazyny odnotowały w ubiegłym roku 5 proc. wzrostu wpływów z reklam. Ale także papierowe wydania wcale nie miały się tak źle, jak się powszechnie uważa.

Tradycyjne wydania wracają do łask

Z badań przeprowadzonych przez MPA na 69 tytułach amerykańskich magazynów, które mają zarówno wersję papierową, jak wydanie na iPada, wynika, że wpływy z papierowych reklam spadły w 2013 r. tylko symbolicznie (o 0,2 proc.), za to cyfrowe skoczyły o 16 proc. W sumie dało to wzrost ich przychodów ogółem o 5 proc.

– Oczekujemy kolejnych dobrych informacji w nowym roku – skomentowała te doniesienia Mary G. Berner, prezes MPA. Wpływy reklamowe papierowych magazynów w USA (nie tylko tych mających wydania tabletowe) w 2013 r. nie spadły: wzrosły o 1 proc., do 19,7 mld dol., choć liczba stron reklamowych zmniejszyła się w tym czasie o 4 proc.

„Newsweek" znów papierowy

Zdaniem Alfonso Rodés Vilà, prezesa Havas Media Group, mimo że dla prasy wciąż nie znaleziono ostatecznej cyfrowej formuły, pewne jest, że jej przyszłość, podobnie jak innych mediów, jest cyfrowa. – Wydawcy muszą przejść ten symboliczny most – prasa nie będzie publikowana na papierze. Będzie się ją czytać na tablecie albo na innym rodzaju papieru. Zmieni się jej sposób dostarczania, ale wciąż będą publikowane treści – mówił w rozmowie z „Rz".

Na razie na przechodzenie wyłącznie na cyfrową publikacje może być jednak jeszcze nieco za wcześnie. W grudniu ubiegłego roku wydawca amerykańskiego tygodnika „Newsweek" ogłosił, że po roku ukazywania się wyłącznie w wersji cyfrowej tygodnik wróci jednak na papier. Pierwsze wydanie ma się pojawić w styczniu lub lutym. Finansowanie magazynu ma się opierać w większym niż kiedykolwiek stopniu na opłatach od czytelników niż wpływach z reklam, bo tygodniki opinii cierpią na dojrzałych rynkach w czasie kryzysu reklamowego bardziej niż magazyny lifestylowe, które skuteczniej opierają się konkurencji ze strony Internetu.

Wśród magazynów o najwyższych wzrostach wpływów z reklam w papierowych wydaniach w USA w minionym roku nie ma tytułów o charakterze społeczno-politycznym. Ranking otwiera kulinarne „Food and Food Products" ze wzrostem wpływów o 6,7 proc. i sprzedanej powierzchni reklamowej większej o 1,2 proc. Na kolejnych miejscach są poświęcone zdrowiu i lekom „Drugs and Remedies" (6 proc. wyższe niż przed rokiem wpływy z reklam i o 2,1 proc. więcej sprzedanej powierzchni reklamowej) oraz „Home Furnishings and Supplies" (5,6 proc. więcej wpływów reklamowych i o 1,9 proc. więcej sprzedanej powierzchni reklamowej).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie