Reklama
Rozwiń

Pół tysiąca przejęć firm działających w sieci

Do tylu zakupów i fuzji doszło w Europie w 2013 r. Najwięcej działo się w Niemczech, Francji i w Skandynawii. Przejęcie WP zmieściło się ?w pierwszej dziesiątce.

Publikacja: 19.02.2014 09:47

Pół tysiąca przejęć firm działających w sieci

Foto: Bloomberg

W ubiegłym roku europejskie firmy przejmowały lub dały się przejąć 509 razy – wyliczyły firmy Catcap i Augeo Ventures w pierwszej edycji raportu podsumowującego internetowy rynek fuzji i przejęć w Europie. Tylko 17,5 proc. rozpoczętych w ubiegłym roku transakcji zostało w nim zakończonych.

Wśród dziesięciu największych transakcji plasuje się jedna z polskiego rynku–- sprzedanie Grupy Wirtualna Polska funduszowi Innova Capital i Grupie o2 przez Orange Polska za 375 mln zł.

Łączna wartość dziesięciu największych transakcji  M&A w branży internetowej w 2013 r. to – według zestawienia – nieco ponad 4 mld euro. Otwiera je warte aż 1,5 mld euro przejęcie 70 proc. udziałów w grupie internetowych serwisów ogłoszeniowo-transakcyjnych Scout24 od Deutsche Telekom przez fundusz private equity Hellman & Friedman. Powyżej miliarda euro warta była jeszcze tylko transakcja przejęcia 51 proc. udziałów w fińskiej spółce Supercell, produkującej gry mobilne przez japońskiego giganta technologiczno-telekomunikacyjnego Softbank  we współpracy z GungHo Online Entertainment – 1,14 mld euro. Trzecia lokata w zestawieniu przypadła przejęciu kontroli nad niemiecką porównywarką cen Trivago przez amerykańską Expedię – wartość 476 mln euro.

Najwięcej przejęć zdarzyło się w minionym roku w Niemczech (patrz wykres). Ale i na naszym rodzimym rynku sporo się działo. Polska wyprzedziła pod względem liczby transakcji Austrię, Szwajcarię, Irlandię  i Włochy. Wśród większych ubiegłorocznych transakcji na polskim rynku znalazły się m.in. zakup spółki Sunrise System przez Bauer Media Group, Merlina.pl  przez Czerwoną Torebkę i Interactive Solutions przez Saatchi & Saatchi Poland.

Zdaniem autorów raportu ponad 500 transakcji to sporo, jeśli weźmie się pod uwagę napiętą sytuację ekonomiczną na europejskich rynkach.  Najwięcej transakcji  (39 proc. wszystkich) odbywało się w grupie firm wyspecjalizowanych w handlu internetowym. Najmniej – wśród firm działających w obszarze mobilnego internetu. Mimo że  zdarzały się tam ogromne transakcje (jak wspomniane przejęcie Supercell),  było ich niewiele, bo tylko 41.

– Europejski rynek internetowy już dojrzewa, ale wciąż nie brak na nim młodych zmieniających branżę firm. Ośrodki start-upów – Londyn, Paryż, Berlin, Sztokholm – wciąż przyciągają młodych przedsiębiorców z innowacyjnymi koncepcjami i ideami nowatorskich technologicznie rozwiązań. Takie firmy są atrakcyjne dla inwestorów, akceptujących inwestycje podwyższonego ryzyka – piszą analitycy.

W ubiegłym roku europejskie firmy przejmowały lub dały się przejąć 509 razy – wyliczyły firmy Catcap i Augeo Ventures w pierwszej edycji raportu podsumowującego internetowy rynek fuzji i przejęć w Europie. Tylko 17,5 proc. rozpoczętych w ubiegłym roku transakcji zostało w nim zakończonych.

Wśród dziesięciu największych transakcji plasuje się jedna z polskiego rynku–- sprzedanie Grupy Wirtualna Polska funduszowi Innova Capital i Grupie o2 przez Orange Polska za 375 mln zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?