Wydawcy czekają na zmiany w prawie

Kradzież treści oraz wyższa stawka podatku VAT na wydania elektroniczne niż papierowe to główne przeszkody rozwoju wydawnictw w segmencie cyfrowym.

Publikacja: 09.05.2014 06:00

– „Rzeczpospolita" jest liderem sprzedaży e-wydań, 15 proc. sprzedaży tego tytułu to sprzedaż właśnie w wersji elektronicznej i to bardzo cieszy. Niestety, VAT na wydania elektroniczne wynosi 23 proc., podczas gdy na papierowe 8 proc. – mówił Grzegorz Hajdarowicz, prezes Gremi Media, który uczestniczył w panelu „Rynek telemedialny" odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zamykanie treści nie zniechęci czytelników

Jego zdaniem konieczna jest zmiana regulacji unijnych w tym zakresie. – Francja ma niski VAT na e-wydania wbrew dyrektywie. Co prawda toczy się w tej sprawie postępowanie, ale zanim się zakończy, tamtejsi wydawcy zdążą obrosnąć w tłuszczyk – powiedział Hajdarowicz.

Właściciel spółki wydającej m.in. „Rzeczpospolitą" i „Gazetę Giełdy Parkiet" podkreślił też, że należy jak najszybciej zacząć karać za kradzież własności intelektualnej. – Nasi dziennikarze kreują unikatowe treści, a to kosztuje. Te treści są najzwyczajniej w świecie kradzione – podsumował Hajdarowicz.

Biznesmen zauważył, że „Rzeczpospolita" jako pierwsza zamknęła częściowo treści w internecie – nieodpłatnie przeczytać można określoną liczbę artykułów miesięcznie (podobnie jest w przypadku „Parkietu"). – Naszym atutem jest to, że nasze treści to przede wszystkim narzędzie pracy dla prawników, księgowych czy inwestorów, dlatego nie uważam zamknięcia treści za ryzyko odpływu czytelników – podkreślił Hajdarowicz.

Przywołał też przykład sprzedanego już „Przekroju". – Bardzo ważnym elementem tego pisma były rysunki Marka Raczkowskiego. „Przekrój" miał wyłączność na ich publikację, za co płacił co miesiąc pokaźną kwotę, tymczasem w sieci rysunki pojawiały się nazajutrz po wydaniu, na pirackim zagranicznym portalu – podsumował Grzegorz Hajdarowicz.

Bruksela zwleka w sprawie VAT

– Polska na forum europejskim zwracała uwagę na problem VAT. Wbrew zapowiedziom Komisja Europejska nie przedstawiła żadnych propozycji w tej sprawie. Tę kwestię trzeba będzie poruszyć już w ramach nowej kadencji. Konieczne jest odejście od interpretacji, że książki czy gazety elektroniczne to usługa, co powoduje obciążenie najwyższą stawką VAT  – mówił Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji, obecnie kandydat PO w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Przyznał, że potrzebna jest debata w sprawie zmian w prawie autorskim, by pogodzić kwestię ochrony własności intelektualnej z oczekiwaniem powszechnej dostępności do treści.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.roguski@rp.pl

– „Rzeczpospolita" jest liderem sprzedaży e-wydań, 15 proc. sprzedaży tego tytułu to sprzedaż właśnie w wersji elektronicznej i to bardzo cieszy. Niestety, VAT na wydania elektroniczne wynosi 23 proc., podczas gdy na papierowe 8 proc. – mówił Grzegorz Hajdarowicz, prezes Gremi Media, który uczestniczył w panelu „Rynek telemedialny" odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zamykanie treści nie zniechęci czytelników

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem