Wydawcy czekają na zmiany w prawie

Kradzież treści oraz wyższa stawka podatku VAT na wydania elektroniczne niż papierowe to główne przeszkody rozwoju wydawnictw w segmencie cyfrowym.

Publikacja: 09.05.2014 06:00

– „Rzeczpospolita" jest liderem sprzedaży e-wydań, 15 proc. sprzedaży tego tytułu to sprzedaż właśnie w wersji elektronicznej i to bardzo cieszy. Niestety, VAT na wydania elektroniczne wynosi 23 proc., podczas gdy na papierowe 8 proc. – mówił Grzegorz Hajdarowicz, prezes Gremi Media, który uczestniczył w panelu „Rynek telemedialny" odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zamykanie treści nie zniechęci czytelników

Jego zdaniem konieczna jest zmiana regulacji unijnych w tym zakresie. – Francja ma niski VAT na e-wydania wbrew dyrektywie. Co prawda toczy się w tej sprawie postępowanie, ale zanim się zakończy, tamtejsi wydawcy zdążą obrosnąć w tłuszczyk – powiedział Hajdarowicz.

Właściciel spółki wydającej m.in. „Rzeczpospolitą" i „Gazetę Giełdy Parkiet" podkreślił też, że należy jak najszybciej zacząć karać za kradzież własności intelektualnej. – Nasi dziennikarze kreują unikatowe treści, a to kosztuje. Te treści są najzwyczajniej w świecie kradzione – podsumował Hajdarowicz.

Biznesmen zauważył, że „Rzeczpospolita" jako pierwsza zamknęła częściowo treści w internecie – nieodpłatnie przeczytać można określoną liczbę artykułów miesięcznie (podobnie jest w przypadku „Parkietu"). – Naszym atutem jest to, że nasze treści to przede wszystkim narzędzie pracy dla prawników, księgowych czy inwestorów, dlatego nie uważam zamknięcia treści za ryzyko odpływu czytelników – podkreślił Hajdarowicz.

Przywołał też przykład sprzedanego już „Przekroju". – Bardzo ważnym elementem tego pisma były rysunki Marka Raczkowskiego. „Przekrój" miał wyłączność na ich publikację, za co płacił co miesiąc pokaźną kwotę, tymczasem w sieci rysunki pojawiały się nazajutrz po wydaniu, na pirackim zagranicznym portalu – podsumował Grzegorz Hajdarowicz.

Bruksela zwleka w sprawie VAT

– Polska na forum europejskim zwracała uwagę na problem VAT. Wbrew zapowiedziom Komisja Europejska nie przedstawiła żadnych propozycji w tej sprawie. Tę kwestię trzeba będzie poruszyć już w ramach nowej kadencji. Konieczne jest odejście od interpretacji, że książki czy gazety elektroniczne to usługa, co powoduje obciążenie najwyższą stawką VAT  – mówił Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji, obecnie kandydat PO w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Przyznał, że potrzebna jest debata w sprawie zmian w prawie autorskim, by pogodzić kwestię ochrony własności intelektualnej z oczekiwaniem powszechnej dostępności do treści.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.roguski@rp.pl

– „Rzeczpospolita" jest liderem sprzedaży e-wydań, 15 proc. sprzedaży tego tytułu to sprzedaż właśnie w wersji elektronicznej i to bardzo cieszy. Niestety, VAT na wydania elektroniczne wynosi 23 proc., podczas gdy na papierowe 8 proc. – mówił Grzegorz Hajdarowicz, prezes Gremi Media, który uczestniczył w panelu „Rynek telemedialny" odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Zamykanie treści nie zniechęci czytelników

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie