Biznes płaci za czytanie w internecie

Prawie 40 procent menedżerów płaci już za informacje w cyfrowej wersji. Najczęściej czytane są na smartfonach.

Publikacja: 25.06.2014 05:27

Biznes płaci za czytanie w internecie

Foto: Bloomberg

Wydawcom prasy bardzo powoli idzie zastępowanie spadku wpływów z papierowych edycji tymi z cyfrowych źródeł przychodów. Są jednak grupy czytelników, które już dziś znacznie chętniej niż po papierowe wydanie gazety sięgają po smartfon lub tablet i tam sprawdzają, co wydarzyło się na świecie.

Z badania, jakie firma Quartz przeprowadziła na 940 menedżerach z 61 krajów, pracujących w 36 różnych sektorach, wynika, że właśnie oni są tego rodzaju grupą czytelników.

Newsy głównie z komórki

Za dostęp do cyfrowych newsów płaci wśród nich ogółem już 37 proc. Najchętniej decydują się na to menedżerowie firm i instytucji z sektora finansowego. Wśród niech płatną wersję portalu lub cyfrowej gazety ma na stałe wykupiony już prawie co drugi respondent.

– Najczęściej ludzie na kierowniczych stanowiskach spędzają na śledzeniu newsów pół godziny dziennie (minimum tyle poświęca na to 75 proc. badanych – red.), zwykle rano i korzystają przy tym z telefonu – podaje Quartz w raporcie. 46 proc. menedżerów płaci za cyfrowe newsy, bo wierzy danej marce, 45 proc. chce mieć dzięki temu dostęp do informacji zdobywanych przez media na wyłączność, a 41 proc. chce czytać materiały wysokiej jakości.

Tablet lub komórkę wykorzystuje do śledzenia newsów 61 proc. menedżerów. Kolejny jest komputer (wskazuje na niego 30 proc.). Natomiast radio, telewizja i papierowe gazety wykorzystywane są do uzyskiwania informacji tylko przez niewielki odsetek świata biznesu.

800 mln czytelników mają na świecie e-gazety według zrzeszającej wydawców organizacji WAN-IFRA

Dzieje się tak dlatego, że dla większości menedżerów podstawowym źródłem informacji są abonowane newslettery donoszące o najnowszych wydarzeniach e-mailem (korzysta z nich 60 proc.). Nieco mniej osób (43 proc.) wyszukuje samodzielnie newsy przez wyszukiwarkę lub portal społecznościowy, 28 proc. korzysta przy tym ze specjalnych aplikacji na smartfony czy tablety, a 16 proc. wchodzi na strony internetowe z najnowszymi informacjami, korzystając z komputera.

W Polsce podobnych badań nikt w grupie menedżerów nie prowadził, ale eksperci także spodziewają się dalszego powolnego wzrostu wpływów z płatnych treści.

– Stale rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów w naszym kraju, szczególnie osób czytających dzienniki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Choć nie są to jeszcze liczby porównywalne z cyfrową rewolucją w Europie Zachodniej, to jednak można się spodziewać dalszych zwyżek w tym kanale dystrybucji – komentował Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC, prognozy dotyczące cyfrowych wersji prasy dla Polski. Zgodnie z nimi przychody z samej tylko sprzedaży e-wydań w 2018 r. sięgną 86 mln dol., przy zaledwie 12 mln dol. w ubiegłym roku.

Co ciekawe, globalnie w środowisku biznesowym wciąż w zwyczaju jest kupowanie papierowej gazety: abonuje ją 61 proc. osób przepytanych przez Quartz. Jednak jako źródło najnowszych informacji traktuje już tylko 3 proc.

Coraz więcej gadżetów

Popularność sięgania po newsy w cyfrowej formie wśród zamożnych grup menedżerów to także efekt tego, że coraz więcej mają oni mobilnych urządzeń.

Z niedawnego badania EMS firmy Ipsos wynika, że już jedna trzecia najzamożniejszych mieszkańców Europy ma jednocześnie tablet, smartfon i laptop lub komputer stacjonarny, a 58 proc. z nich korzysta z mediów właśnie przez urządzenia mobilne.

Wydawcom prasy bardzo powoli idzie zastępowanie spadku wpływów z papierowych edycji tymi z cyfrowych źródeł przychodów. Są jednak grupy czytelników, które już dziś znacznie chętniej niż po papierowe wydanie gazety sięgają po smartfon lub tablet i tam sprawdzają, co wydarzyło się na świecie.

Z badania, jakie firma Quartz przeprowadziła na 940 menedżerach z 61 krajów, pracujących w 36 różnych sektorach, wynika, że właśnie oni są tego rodzaju grupą czytelników.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie