Stare telewizory trzymają się mocno

Spora część widzów telewizji naziemnej wciąż ma ?w domach kineskopowy odbiornik. Tracą na jakości obrazu

Aktualizacja: 03.07.2014 15:15 Publikacja: 03.07.2014 04:39

Stare telewizory trzymają się mocno

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tradycyjny telewizor kineskopowy wciąż ma w domu jako główny odbiornik prawie 41 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej, będących jednocześnie internautami – wynika z badania domu mediowego MEC „Projekt Cyfrowizja". To spory odsetek. Wśród klientów kablówek wynosi odsetek ten to niecałe 24 proc., a dla platform satelitarnych – ok. 26 proc. Nie dziwi to ekspertów. Telewizory kineskopowe mogą bowiem odgrywać rolę drugich telewizorów w domu, stojących w kuchni czy sypialni. Tak wynika z deklaracji widzów, bo podane przez nich rodzaje telewizorów nie sumują się do 100 proc. – patrz wykres.

– W przypadku klientów sieci kablowych i platform te odsetki mogą być takie jak podane w badaniu, bo im i tak zawsze do odbierania pakietów potrzebny jest dekoder – uważa Krzysztof Lemiech z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

Zaawansowany dekoder podłączony do telewizora daje widzowi wiele dodatkowych opcji: nagrywanie ulubionych programów, hybrydową telewizja, dostęp do internetu. Z danych firmy Nielsen Audience Measurement (NAM) wynika, że w Polsce w chwili przejścia na cyfrowe nadawanie naziemne 59 proc. gospodarstw odbierających tylko tego rodzaju telewizję korzystało z dekodera. Mniejszość miała nowoczesny telewizor z tunerem do odbioru tej usługi.

– To było do przewidzenia, bo spora część widzów kupowała urządzenia w ostatniej chwili, gdy już odłączano nadawanie analogowe. Część w pośpiechu decydowała się na dekoder i zostawiła w domu kineskopowy telewizor – mówi Krzysztof Lemiech.

Z badania NAM wynika, że połowa widzów odbierających tylko naziemną telewizję cyfrową ma miesięczne dochody poniżej 1,8 tys. zł.

Zdaniem Michała Kanownika, dyrektora Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego, dekoder nie jest w stanie zapewnić widzowi obrazu w wysokiej rozdzielczości (HD), co teraz oferuje cyfrowa telewizja naziemna.

– Dekoder to proteza. Koronnym argumentem przemawiającym za wymianą telewizora jest jakość obrazu. Na pewno rozbudowa oferty naziemnej telewizji cyfrowej oraz jakość jej obrazu pomoże przekonać widzów do wymiany telewizorów – mówi Kanownik.

Więcej kanałów nadawanych w HD ma zapewnić widzom planowany nowy multipleks cyfrowy.

Wyższe opłaty i wpływy z abonamentu

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w przyszłym roku uda się zebrać z abonamentu radiowo-telewizyjnego 720 mln zł, czyli aż o 80 proc. więcej niż w ubiegłym. Tegoroczne przychody mają sięgnąć 650 mln zł – 62 proc. więcej niż przed rokiem. TVP  dostanie z tej kwoty 354 mln zł, a Polskie Radio 158 mln zł. W tym roku płacimy za abonament więcej niż w 2013, w przyszłym planowana jest przez KRRiT kolejna podwyżka stawek: o 11 proc.

MEC

Tradycyjny telewizor kineskopowy wciąż ma w domu jako główny odbiornik prawie 41 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej, będących jednocześnie internautami – wynika z badania domu mediowego MEC „Projekt Cyfrowizja". To spory odsetek. Wśród klientów kablówek wynosi odsetek ten to niecałe 24 proc., a dla platform satelitarnych – ok. 26 proc. Nie dziwi to ekspertów. Telewizory kineskopowe mogą bowiem odgrywać rolę drugich telewizorów w domu, stojących w kuchni czy sypialni. Tak wynika z deklaracji widzów, bo podane przez nich rodzaje telewizorów nie sumują się do 100 proc. – patrz wykres.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie