Reklama
Rozwiń
Reklama

Spada liczba operatorów płatnej telewizji w Europie

W ciągu czterech lat liczba operatorów płatnej telewizji zmalała w Europie o około?6 proc. To przede wszystkim efekt konsolidacji sieci kablowych i mobilnej telewizji.

Publikacja: 21.07.2014 06:52

Spada liczba operatorów płatnej telewizji w Europie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Spada nie tylko liczba operatorów, ale także udział przychodów wypracowywanych przez firmy europejskie w całej światowej puli wpływów z działalności sektora audiowizualnego.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, analizujące ten rynek na potrzeby Komisji Europejskiej, wyliczyło właśnie w najnowszym raporcie, że europejskie firmy przyniosły w 2013 roku zaledwie 12,5 proc. przychodów wypracowanych przez 50 największych na świecie przedsiębiorstw z sektora telewizyjnego, kinowego, wideo na żądanie, muzycznego oraz gier wideo. Jeszcze w 2009 roku było to 17,1 proc.

Gros wpływów branży generują oczywiście giganci z USA. W 2013 r. ich udział w światowy torcie sięgał już 66,4 proc.

Przychody nadawców i operatorów telewizyjnych w Europie w ubiegłym roku były stabilne. 19 największych grup zaraportowało łącznie wpływy o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej (podczas gdy operatorzy płatnej telewizji odnotowali mały, 1,5-proc. wzrost przychodów, nadawcy finansujący się głównie z reklam mieli wpływy symbolicznie, o 0,1 proc., niższe niż w 2012 r.).

W 37 krajach europejskich, jakie przebadało EOA, ostatnie cztery lata przyniosły spadek liczby operatorów telewizyjnych o 5,76 proc., do niespełna 7,9 tys. To głównie skutek konsolidacji na bardzo rozdrobnionym rynku kablówek, których liczba spadła najmocniej (patrz: wykres). Kurczyło się też grono operatorów mobilnej telewizji, która niespecjalnie przyjęła się na europejskim rynku.

Reklama
Reklama

W tym samym czasie rosła liczba firm sprzedających satelitarny dostęp do telewizji oraz IPTV (telewizji dostarczanej po łączach internetowych) i płatnej naziemnej telewizji cyfrowej. Ta ostatnia tendencja nie powinna dziwić – ostatnie lata w Europie były czasem całkowitego przechodzenia na cyfrową odsłonę tej usługi.

Konkurencję płatnym telewizjom robią serwisy z wideo w sieci. Na koniec ubiegłego roku w krajach UE działało już prawie 3,1 tys. serwisów oferujących w rozmaitych modelach wideo na żądanie. Najliczniejszą kategorią były jednak kontrolowane przez operatorów tradycyjnej telewizji usługi catch-up TV (internetowe serwisy VoD oferowane jako uzupełnienie tradycyjnej oferty operatorów telewizyjnych).

Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama