Spada liczba operatorów płatnej telewizji w Europie

W ciągu czterech lat liczba operatorów płatnej telewizji zmalała w Europie o około?6 proc. To przede wszystkim efekt konsolidacji sieci kablowych i mobilnej telewizji.

Publikacja: 21.07.2014 06:52

Spada liczba operatorów płatnej telewizji w Europie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Spada nie tylko liczba operatorów, ale także udział przychodów wypracowywanych przez firmy europejskie w całej światowej puli wpływów z działalności sektora audiowizualnego.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, analizujące ten rynek na potrzeby Komisji Europejskiej, wyliczyło właśnie w najnowszym raporcie, że europejskie firmy przyniosły w 2013 roku zaledwie 12,5 proc. przychodów wypracowanych przez 50 największych na świecie przedsiębiorstw z sektora telewizyjnego, kinowego, wideo na żądanie, muzycznego oraz gier wideo. Jeszcze w 2009 roku było to 17,1 proc.

Gros wpływów branży generują oczywiście giganci z USA. W 2013 r. ich udział w światowy torcie sięgał już 66,4 proc.

Przychody nadawców i operatorów telewizyjnych w Europie w ubiegłym roku były stabilne. 19 największych grup zaraportowało łącznie wpływy o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej (podczas gdy operatorzy płatnej telewizji odnotowali mały, 1,5-proc. wzrost przychodów, nadawcy finansujący się głównie z reklam mieli wpływy symbolicznie, o 0,1 proc., niższe niż w 2012 r.).

W 37 krajach europejskich, jakie przebadało EOA, ostatnie cztery lata przyniosły spadek liczby operatorów telewizyjnych o 5,76 proc., do niespełna 7,9 tys. To głównie skutek konsolidacji na bardzo rozdrobnionym rynku kablówek, których liczba spadła najmocniej (patrz: wykres). Kurczyło się też grono operatorów mobilnej telewizji, która niespecjalnie przyjęła się na europejskim rynku.

W tym samym czasie rosła liczba firm sprzedających satelitarny dostęp do telewizji oraz IPTV (telewizji dostarczanej po łączach internetowych) i płatnej naziemnej telewizji cyfrowej. Ta ostatnia tendencja nie powinna dziwić – ostatnie lata w Europie były czasem całkowitego przechodzenia na cyfrową odsłonę tej usługi.

Konkurencję płatnym telewizjom robią serwisy z wideo w sieci. Na koniec ubiegłego roku w krajach UE działało już prawie 3,1 tys. serwisów oferujących w rozmaitych modelach wideo na żądanie. Najliczniejszą kategorią były jednak kontrolowane przez operatorów tradycyjnej telewizji usługi catch-up TV (internetowe serwisy VoD oferowane jako uzupełnienie tradycyjnej oferty operatorów telewizyjnych).

Spada nie tylko liczba operatorów, ale także udział przychodów wypracowywanych przez firmy europejskie w całej światowej puli wpływów z działalności sektora audiowizualnego.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, analizujące ten rynek na potrzeby Komisji Europejskiej, wyliczyło właśnie w najnowszym raporcie, że europejskie firmy przyniosły w 2013 roku zaledwie 12,5 proc. przychodów wypracowanych przez 50 największych na świecie przedsiębiorstw z sektora telewizyjnego, kinowego, wideo na żądanie, muzycznego oraz gier wideo. Jeszcze w 2009 roku było to 17,1 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie