Reklama

Nc+ zrekompensuje klientom nadużycia

Operator platformy cyfrowej nc+ został zobowiązany przez Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów do wynagrodzenia klientom nieuczciwych praktyk stosowanych przy zawieraniu lub przedłużaniu umów na odległość.

Publikacja: 30.08.2017 17:10

Nc+ zrekompensuje klientom nadużycia

Foto: 123rf.com

Chodzi o praktyki stosowane przez firmę w latach 2013-2014, które klienci zaczęli zaskarżać po tym, jak UOKiK nakazał nc+ rekompensowanie klientom nieuzasadnionych podwyżek abonamentu. Jak ustalił UOKiK, platforma stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe przy zawieraniu lub przedłużaniu umów na odległość (zazwyczaj przez telefon), a uprawnione do rekompensaty będą te osoby, którym przedsiębiorca nie uznał prawa do odstąpienia od umowy.

Kiedy abonent płatnej telewizji przedłuża z operatorem umowę na korzystanie z jego usług, jest tak, jakby zawierał z nim nową umowę. Może więc wtedy w ciągu dwóch tygodni od niej odstąpić.

- Rozpoczęcie korzystania z usług przed upływem tego terminu musi nastąpić na wyraźne żądanie klienta. Początek oglądania telewizji nie oznacza utraty prawa do rezygnacji, jednak konsument musi ponieść koszty korzystania z usługi – do dnia wycofania się z umowy – podaje UOKiK. Urząd ustalił, że nc+ działała wbrew tym zasadom.

- Spółka włączała usługę telewizji bez wyraźnej zgody konsumenta i udzielała nieprawidłowych informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Traktowała usługę telewizji jak usługę dostarczania treści cyfrowych, od której nie można odstąpić – mówi Katarzyna Araczewska z UOKiK.

Dodatkowo nc+ nie informaowała części klientów o możliwości rezygnacji z kontraktu, nie dostarczała też w terminie potwierdzenia zawarcia lub zmiany warunków umów.

Reklama
Reklama

- Skutki dotknęły konsumentów, którzy od zawartej umowy chcieli odstąpić, lecz nie mogli. W rezultacie musieli oni albo umowę wypowiedzieć, co wiązało się z konsekwencjami finansowymi, albo, żeby ich uniknąć, decydowali się na dalsze w niej trwanie wbrew swojej woli. – mówi Araczewska.

Jak podaje UOKiK, ITI Neovision, właściciel nc+ zobowiązał się, że zaprzestanie takich praktyk, a tym abonentom, którzy zostali dotknięci jej nieuczciwymi działaniami, wynagrodzi to rekompensatami (byli klienci dostaną określone przez urząd zwroty kosztów, a obecni – promocyjne warunki korzystania z oferty nc+). Konsumenci mają miesiąc na zwrócenie się do przedsiębiorcy od chwili otrzymania informacji na ten temat od ITI Neovision. - Po wykonaniu zobowiązania spółka będzie musiała złożyć do UOKiK sprawozdanie z realizacji swoich działań – podaje UOKiK.

Chodzi o praktyki stosowane przez firmę w latach 2013-2014, które klienci zaczęli zaskarżać po tym, jak UOKiK nakazał nc+ rekompensowanie klientom nieuzasadnionych podwyżek abonamentu. Jak ustalił UOKiK, platforma stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe przy zawieraniu lub przedłużaniu umów na odległość (zazwyczaj przez telefon), a uprawnione do rekompensaty będą te osoby, którym przedsiębiorca nie uznał prawa do odstąpienia od umowy.

Kiedy abonent płatnej telewizji przedłuża z operatorem umowę na korzystanie z jego usług, jest tak, jakby zawierał z nim nową umowę. Może więc wtedy w ciągu dwóch tygodni od niej odstąpić.

Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama