Agora wciąż myśli o ekspansji na Ukrainie

Spółka rozważa zainwestowanie w ukraińską grupę medialną KP Media – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”

Publikacja: 13.08.2009 05:07

Ukraińska spółka miała rok temu 60 mln zł przychodów. Zdaniem analityków będą się one kurczyły.

Ukraińska spółka miała rok temu 60 mln zł przychodów. Zdaniem analityków będą się one kurczyły.

Foto: Rzeczpospolita

KP Media jest wydawcą m.in. magazynów kolorowych, książek z drobnymi ogłoszeniami oraz właścicielem popularnych na Ukrainie i w Rosji serwisów internetowych: biznesowego Korespondent.net, informacyjnego BigMir.net, finansowego Ricardo.com.ua i internetowej gazety codziennej. Spółka jest kontrolowana przez Amerykanina Jeda Sundena.

Firma zamierza się skupić na rozwoju w sieci. Jest to zbieżne ze strategią Agory. Wydawca „Gazety Wyborczej” odmówił nam komentarza w tej sprawie. Przedstawiciele KP Media poprosili o dzień zwłoki.

Z naszych informacji wynika, że Agora miałaby przeznaczyć na akcje KP Media około 15 mln dol. Za tyle – wynika z szacunków ukraińskiego specjalisty z Dragon Capital – mogłaby kupić połowę KP Media.

– Akcje tej firmy nie są płynne, więc mogę podać jedynie jej przybliżoną bieżącą wycenę, która wynosi około 30 mln dolarów – powiedział Andrij Bespiatow, dyrektor analiz w banku inwestycyjnym Dragon Capital.

Informacje finansowe za ostatni rok obrotowy KP Media nie są dostępne. Z danych za trzeci kwartał (zakończony pod koniec 2008 roku) wynika, że jej kwartalne przychody sięgają równowartości 12 mln zł, a EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację), stanowiąca podstawę wycen przy transakcjach, 1,3 mln zł. Oznaczałoby to, że w całym roku przychody KP Media to około 48 mln zł, a roczna EBITDA 5,2 mln zł. Przy takich wielkościach wycena przytoczona przez dyrektora z Dragon Capital wydaje się bardzo wysoka.

Tym bardziej że spółka ma kłopoty. Zdaniem Bespiatowa przychody KP Media z ubiegłorocznych ok. 60 mln zł w tym roku spadną a grupa będzie na minusie.

Spadek przychodów KP Media będzie m.in. następstwem wyprzedaży części tradycyjnego biznesu, ale też zapaści na rynku reklamy i dekoniunktury w gospodarce Ukrainy. Pod koniec 2008 r. grupa zamknęła trzy tytuły, w tym roku sprzedała magazyn o celebrytach „Pink”, a tygodnik „Kyiv post” kupiła od niej grupa Istil.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem