Nowi chętni do cyfrowej telewizji naziemnej

Cyfrowe kanały naziemne chcą mieć m.in. Kino Polska, TP i ATM Grupa

Publikacja: 20.10.2010 03:20

Nowi chętni do cyfrowej telewizji naziemnej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Kilkanaście firm wzięło udział w konsultacjach, jakie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła w związku z planami uruchomienia kolejnego pakietu cyfrowych kanałów telewizji naziemnej (czyli tzw. multipleksu numer jeden). To pierwszy pakiet, który wpuści do telewizji naziemnej nowych graczy.

Chęć wprowadzenia tam swojej stacji zgłosiło 11 firm i organizacji, a to najprawdopodobniej nie koniec. – Czas konsultacji już upłynął, ale mogą np. wpłynąć jeszcze te wysłane w terminie pocztą – mówi Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT. Z informacji „Rz” wynika, że firm będzie więcej, bo głos w konsultacjach zabrały np. właściciel Cyfry+ i Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, których KRRiT nie wymienia wśród zainteresowanych uruchomieniem cyfrowych kanałów.

Nowe stacje na potrzeby pierwszego multipleksu chcą otworzyć: TV Puls, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej

(PIKE), spółka Besta Film Stanisław Krzemiński, Kino Polska TV (jeśli oferta miałaby być bezpłatna, w przypadku płatnej firma zaoferuje kanał Kino Polska), ck! tv Agencja Reklamowa oraz producent telewizyjny ATM Grupa. – Bardzo poważnie rozważamy nasz ewentualny udział w procesie przyznawania koncesji, czy to indywidualnie, czy też wspólnie z innym partnerem lub partnerami – napisał Tomasz Kurzewski, prezes ATM Grupy. TV Puls też chce uruchomić nową stację, spółka wchodząca w skład Besta Film (producent m.in. „Plebanii”) chce wyprodukować Tango TV skierowane do widzów powyżej 50. roku życia, a ck!tv Agencja Reklamowa – stację dla dzieci. – Bajka TV jest programem dla dzieci zbudowanym wyłącznie z polskich produkcji dla dzieci, animowanych i aktorskich – podaje Barbara Pawłowska, koordynator projektu, dla którego ma zostać stworzona osobna spółka.

Wśród nowości, które mogą pojawić się w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, jest też informacyjno-rozrywkowy kanał operatorów kablowych o roboczej nazwie CTV. – Wyróżniającą cechą programu jest oparcie jego zawartości na istniejących i nowych unikalnych audycjach lokalnych programów telewizyjnych dostępnych dotąd tylko w sieciach kablowych na ograniczonych obszarach – wyjaśnia w stanowisku PIKE Jerzy Straszewski, prezes izby.

Już istniejące stacje, które nadawcy chcieliby zamieścić na pierwszym multipleksie, to: 4fun.tv, Eska TV, telewizja Trwam, Orange Sport Info i TVS.

Opóźnienie w starcie usługi zmniejszyło zainteresowanie nią niektórych firm. Wśród uczestników konsultacji nie ma na razie wielu firm, które interesowały się naziemną telewizją cyfrową wcześniej (np. Eurozetu, Point Group, grupy RMF czy Agory), ale walka i tak będzie zacięta, bo miejsca na nowe stacje na pierwszym multipleksie będą tylko cztery (łącznie jest ich siedem, ale trzy zajmą tymczasowo TVP 1, TVP 2 i TVP Info), a decyzja o uruchomieniu nowej takiej stacji oznacza w pierwszym roku nadawania inwestycje na poziomie nawet 20 mln zł. Nie wiadomo też, czy niektóre opinie dopiero nie nadejdą. Np. zapytana o zainteresowanie Agory nadawaniem na multipleksie (ma internetową telewizję Tuba TV) Urszula Strych, rzeczniczka spółki, odpowiada: – Jesteśmy zainteresowani szerokim udostępnianiem naszych treści z wykorzystaniem różnych kanałów dystrybucyjnych.

Branża się obawia, że umieszczenie w jednym cyfrowym pakiecie kanałów TVP (która musi rozpisywać przetarg na usługi związane z cyfrowym nadawaniem) i komercyjnych znów spowoduje pat proceduralny uniemożliwiający jego start.

Pierwszy multipleks tylko z nazwy jest pierwszy, bo jego start poprzedza uruchomienie multipleksów nr 2 (w kilku rejonach Polski już nadają cztery stacje: TVN, Polsat, TV Puls i TV4) i 3 (rusza w kilku województwach 27 października).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

ATM

Kilkanaście firm wzięło udział w konsultacjach, jakie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła w związku z planami uruchomienia kolejnego pakietu cyfrowych kanałów telewizji naziemnej (czyli tzw. multipleksu numer jeden). To pierwszy pakiet, który wpuści do telewizji naziemnej nowych graczy.

Chęć wprowadzenia tam swojej stacji zgłosiło 11 firm i organizacji, a to najprawdopodobniej nie koniec. – Czas konsultacji już upłynął, ale mogą np. wpłynąć jeszcze te wysłane w terminie pocztą – mówi Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT. Z informacji „Rz” wynika, że firm będzie więcej, bo głos w konsultacjach zabrały np. właściciel Cyfry+ i Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, których KRRiT nie wymienia wśród zainteresowanych uruchomieniem cyfrowych kanałów.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych