Eksperyment, na jaki w czerwcu zdecydował się Rupert Murdoch, właściciel koncernu medialnego News Corp., był obserwowany przez branżę medialną na całym świecie.
Murdoch, od lat walczący z darmowym rozpowszechnianiem w sieci informacji wytworzonych przez redakcje gazet, wprowadził obowiązkowe płatności za dostęp do witryn należących do News Corp. „The Times” i „Sunday Times”. Jednodniowe hasło pozwalające czytać wiadomości w komputerze czy na komórce kosztuje 1 funta. Dostęp tygodniowy – dwa razy tyle, miesięczny abonament na tablet iPad lub czytnik Kindle to 9,99 funta.
Jak ujawnił wydawca, po wprowadzeniu płatności liczba osób odwiedzających portal Timesonline.co.uk (wspólna strona obu dzienników) zmniejszyła się o prawie 90 proc., z 21 mln miesięcznie między styczniem a czerwcem 2010 r. do ok. 2,7 mln we wrześniu. News Corp. nie ujawnił, jak bardzo zmniejszyły się przychody reklamowe z portalu.
Ale spadkowi oglądalności w Internecie – zgodnemu z prognozami – towarzyszyło w obu gazetach podwojenie liczby płatnych czytelników w sieci. Po wprowadzeniu obowiązkowych płatności na kupienie dostępu zdecydowało się 105 tys. czytelników.
Przed czerwcową rewolucją za dostęp do wyselekcjonowanych treści w „The Times” płaciło ok. 100 tys. osób. Eksperci zakładają, że część nowych subskrypcji „pokrywa się” ze starymi, a brytyjski dziennik ma obecnie ok. 180 tys. czytelników płacących za e-dostęp do treści. Według News Corp. ok. 50 tys. kupuje najbardziej opłacalne abonamenty miesięczne. – Liczby są niezwykle zachęcające – powiedział James Harding, redaktor „The Times”.