Polacy wolą komórki, nawet jeżeli są droższe

Tylko 15 proc. z nas woli dzwonić z telefonów stacjonarnych, kiedy są tańsze od komórek - wynika z raportu Ofcomu.

Publikacja: 09.12.2010 18:34

Polacy wolą komórki, nawet jeżeli są droższe

Foto: Fotorzepa, Bartosz Sadowski BS Bartosz Sadowski

Dla porównania taką gospodarność przejawia 63 proc. Niemców i 47 proc. Brytyjczyków. Taki obraz przyzwyczajeń Polaków ukazuje się w raporcie brytyjskiego regulatora rynku telekomunikacyjnego i medialnego Ofcomu.

Ofcom zestawił dane na temat specyfiki 17 rynków w krajach Europy i reszty świata. Twarde liczby pokazują przyzwyczajenia Polaków do telefonii komórkowej i siłę rynku komórkowego względem telefonii stacjonarnej. Aż 32 proc. Polaków dzwoni tylko z telefonów komórkowych, a 85 proc. korzysta z obu typów łączności – stacjonarnej i komórkowej - ale preferuje komórki. Dla Niemiec oba te wskaźniki wynoszą odpowiednio 5 proc. i 27 proc., dla Francji 6 proc. i 57 proc., a dla Wielkiej Brytanii 12 proc. i 47 proc.

W 2009 r. w Polsce na rynek telefonii komórkowej przypadło 68 proc. wartości całego rynku telekomunikacyjnego (wartego ok. 42 mld zł). W tym samym okresie, w Japonii, na rynek mobilny przypadło 62 proc., a w Szwecji tylko 48 proc. Od 2004 r. udział wartości polskiego rynku mobilnego w wartości całego rynku telekomunikacyjnego wzrósł o 11 punktów procentowych. To jeden z największych skoków w raporcie Ofcom.

W 2009 r. przeszło 82 proc. wszystkich połączeń głosowych w Polsce inicjowanych było w sieciach mobilnych. W zestawieniach Ofcomu wyższy odsetek (93 proc.) odnotowano tylko w Indiach. Średnia dla wszystkich krajów wyniosła prawie 74 proc.

Polska należała również do krajów, w których w ciągu ostatnich pięciu lat ilość połączeń z telefonów komórkowych rósł najszybciej – o 30,6 proc. rocznie. W 2009 r. w polskich sieciach mobilnych zostało zainicjowanych 49 mld minut połączeń. W zbliżonej wielkością do Polski Hiszpanii - 79 mld minut (w Chinach prawie 4 bln, a w Indiach prawie 1,5 bln).

Wobec danych na temat siły rynku mobilnego nie dziwi, że polski rynek stacjonarny wypada blado. Spadek przychodów z usług głosowych w sieciach stacjonarnych w okresie 2004-2009 wyniósł 10,4 proc. – najwięcej, ze wszystkich przebadanych przez Ofcom krajów.

Brytyjski regulator co roku przygotowuje raport, którego celem jest pokazanie trendów na brytyjskim rynku telekomunikacyjnym przez pryzmat rynków w innych krajach. W raporcie za zeszły rok Ofcom zgromadził dane o 16 takich krajach: Francji, Niemczech, Włochach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Australii, Hiszpanii, Holandii, Polsce, Szwecji, Irlandii, Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach.

[srodtytul]Czytaj więcej w serwisie branżowym [link=http://www.rp.pl/artykul/576468_Polacy-wola-komorki--nawet-jezeli-sa-drozsze.html]rpkom.pl[/link] [/srodtytul]

Dla porównania taką gospodarność przejawia 63 proc. Niemców i 47 proc. Brytyjczyków. Taki obraz przyzwyczajeń Polaków ukazuje się w raporcie brytyjskiego regulatora rynku telekomunikacyjnego i medialnego Ofcomu.

Ofcom zestawił dane na temat specyfiki 17 rynków w krajach Europy i reszty świata. Twarde liczby pokazują przyzwyczajenia Polaków do telefonii komórkowej i siłę rynku komórkowego względem telefonii stacjonarnej. Aż 32 proc. Polaków dzwoni tylko z telefonów komórkowych, a 85 proc. korzysta z obu typów łączności – stacjonarnej i komórkowej - ale preferuje komórki. Dla Niemiec oba te wskaźniki wynoszą odpowiednio 5 proc. i 27 proc., dla Francji 6 proc. i 57 proc., a dla Wielkiej Brytanii 12 proc. i 47 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie