Po fatalnym dla branży medialnej roku 2009 europejskie spółki powoli wychodzą z kryzysu – wynika z podsumowania „Rz" na podstawie podanych dotąd wyników mediowych grup za 2010 r.
Widać to szczególnie w zyskach. Łączny wynik operacyjny spółek działających na rynku wydawniczym i telewizyjnym, których wyniki przeanalizowaliśmy, urósł o ponad 1/4, do 10,1 mld euro. Programy naprawcze i tzw. efekt niskiej bazy (rok wcześniej na świecie szalał kryzys, wynik za 2010 r. odnosi się więc do słabszego 2009 r.) spowodowały, że ich łączny zysk netto skoczył aż o 145 proc., do 6,2 mld zł.
Obraz po kryzysie
Firmy medialne słabiej radziły sobie ze zdobywaniem nowego rynku. Przychody ze sprzedaży wzrosły tylko o 5,4 proc., do 76,6 mld euro. Ale w przypadku wielu z nich to także efekt kryzysowego cięcia przez reklamodawców wydatków na promocję.
Według sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group po dwucyfrowych spadkach wydatków na reklamę w Europie w 2009 rok 2010 przyniósł zwyżki – o 3 proc. w Europie Zachodniej (do ponad 103 mld dol.) i o 7,2 proc. w Środkowo-Wschodniej (do ponad 27 mld).
Odczuwają to firmy. – Wyniki RTL Group odzwierciedlają silniejszą od oczekiwanej odbudowę rynku telewizyjnego w Europie Zachodniej i cięcia oszczędności kosztów jeszcze w 2009 r. – wyliczał szef tej telewizyjnej grupy Gerhard Zeiler.