Od nowego roku wszystkie unikalne i eksperckie treści „Rzeczpospolitej" i „Parkietu" w Internecie będą dostępne odpłatnie. Presspublica, idąc za przykładem największych, dochodowych wydawców na świecie, wprowadzi jednolity system opłat za ekskluzywne treści. Prenumeratorzy otrzymają dostęp do wszystkich dotychczasowych serwisów internetowych, archiwum, oraz nowych, specjalistycznych tytułów i programów w ramach swoich pakietów.
Od nowego roku we wszystkich, dotychczas darmowych, witrynach wprowadzone zostaną bramki do pobierania opłat za ekskluzywne treści zamieszczane w portalach rp.pl, ekonomia24.pl i parkiet.com. Dzięki opłatom możliwe będzie poszerzenie internetowej oferty dla stałych czytelników o nowe pakiety treści, rozbudowany serwis wideo, a także nowe odsłony specjalistycznych serwisów prawnych i ekonomicznych. Dodatkowo pojawią się specjalne, ekskluzywne projekty przygotowywane zmyślą o użytkownikach iPadów i innych urządzeń mobilnych.
W Polsce żaden wydawca gazety na razie takich rozwiązań nie stosuje.- Ale np. na Słowacji prawie nie ma już darmowych treści na mediowych portalach. W Polsce nie ma jednak na razie żadnej dyskusji na temat podobnych rozwiązań wśród wydawców - mówił „Rz" niedawno Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Ruch Presspubliki wpisuje się w trend coraz bardziej widoczny na świecie. Uruchomienie płatnych bramek lada dzień zapowiedziała amerykańska „The Star Tribune". Dziennik zamknie swoją witrynę wzorem" The New York Timesa": zezwalając czytelnikom na przeczytanie miesięcznie 20 tekstów lub blogów bezpłatnie i dając prenumeratorom papierowych wydań darmowe hasła do sieci. - Żaden z wydawców, który zdecydował się na płatności, na razie się z tego nie wycofał - przekonuje Michael Klingensmith, jej wydawca.
Ci, którzy zrobili ten krok, są zadowoleni. - Jesteśmy na wczesnym etapie projektu, ale eksperyment się powiódł - mówił na tegorocznym Światowym Forum Wydawców w Wiedniu Jim Roberts, jeden z wydawców „The New York Times". NYT, który opłaty wprowadził w marcu tego roku, ma już224 tys. cyfrowych abonentów i57 tys. prenumeratorów wydań elektronicznych. Kolejne756 tys. ludzi dostaje hasła do płatnych stref w sieci za wykupienie prenumeraty.