“USA Today” płatne w sieci?

Treści w Internecie zamknie największy wydawca amerykańskich dzienników – Gannett

Aktualizacja: 10.12.2011 18:00 Publikacja: 10.12.2011 01:41

“USA Today” płatne w sieci?

Foto: Bloomberg

Gannett to m.in. wydawca „USA Today", ale należy do niego 81 innych gazet. Jego tytuły każdego dnia w tygodniu docierają do 11,6 mln ludzi, w weekend – do 12 mln, przy czym sprzedaż sztandarowego dziennika firmy – „USA Today" – to 1,8 mln egzemplarzy każdego dnia (prawie dwa razy więcej, niż wynosi łączna sprzedaż pięciu największych gazet w Polsce).

Jak zapowiedziała analitykom z Wall Street Garcia Martore, szefowa Gannetta, od przyszłego roku grupa zamknie w Internecie bezpłatny dostęp do treści z części swoich gazet. Szczegółów podać nie chciała, zapowiedziała, że więcej na ten temat będzie wiadomo niedługo. Wiadomo tylko, że – podobnie jak inni wydawcy, Gannett nie zamknie swoich treści w sieci całkowicie, lecz jedynie ich część.

7 mln dol wyniosły wpływy polskich wydawców gazet z cyfrowych reklam w 2011 r. według PwC

– Po zmianach każdy, kto nie będzie naszym prenumeratorem, będzie miał ograniczony dostęp do naszych cyfrowych materiałów. Jesteśmy przekonani, że nowy model subskrypcji będzie lepiej odzwierciedlał wartość naszych angażujących ludzi materiałów w silniejszym cyfrowym ekosystemie – mówiła Martore na konferencji dotyczącej mediów i komunikacji zorganizowanej przez UBS, dodając, że zmian należy się spodziewać już na początku przyszłego roku. – Mamy agresywny plan rozwijania „USA Today" i innych naszych projektów na potrzeby kolejnej generacji telefonów komórkowych, tabletów i wyszukiwarek – dodał David Payne, odpowiedzialny w grupie za strategię cyfrową.

Już w lipcu ubiegłego roku Gannett testowo zamknął treści w trzech swoich gazetach.

Reklama
Reklama

Coraz więcej bramek

Od tego tygodnia treści w sieci opatrzyły bramką także witryny należące do wydawcy Sun-Times Media (ma w portfolio 40 gazet, m.in. „Chicago Sun-Times). Firma wprowadzi system Press+, który będzie mierzył liczbę wejść na jej witryny i każdej osobie, która w ciągu miesiąca przekroczy granicę 20 odsłon, zaproponuje opłatę. – Uważam, że od dawna trzeba było pobierać opłaty za nasze treści. To materiały wielokrotnie nagradzane i musimy znaleźć nowy sposób, by je wspierać – powiedział Jeremy Halbreich, szef rady nadzorczej wydawnictwa. Dla prenumeratorów gazety opłata za dostęp do treści wydawcy w sieci za cztery tygodnie będzie wynosiła 1,99 dol., ale już wyłącznie cyfrowi abonenci będą płacić 6,99 dol.

To kolejni amerykańscy wydawcy, którzy zdecydowali się zamknąć wolny dostęp do swoich materiałów w Internecie po niedawnym kroku „The Star Tribune". Częściowo zamknięte są już także witryny „The New York Times", „The Boston Globe" i „Dallas Morning News", „The Financial Times" i „The Wall Street Journal".

Płaci się też w Europie

Na spadającym rynku sprzedaży papierowych wydań wszyscy wydawcy szukają nowych źródeł przychodów. Szybko rosnący Internet wydaje się rokującym medium w czasie boomu na elektroniczne gadżety w rodzaju tabletów i smartfonów. W Niemczech opłaty pobiera m.in. „Berliner Morgenpost", a na Słowacji – właściciel dziennika „SME", którego witryny docierają do 70 proc. Słowaków.

Wydawcy widzą już efekty takich działań: „FT" ma ponad 4 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 250 tys. płaci za dostęp, a „NYT", który opłaty wprowadził w marcu tego roku, ma 224 tys. cyfrowych abonentów i 57 tys. prenumeratorów wydań elektronicznych.

Teraz czas na polskie gazety?

W Polsce do zamknięcia swoich ekskluzywnych treści w sieci od Nowego Roku przymierza się Presspublica, wydawca m.in. „Rz", „Parkietu" i „Uważam Rze". Czy jej śladem pójdzie Agora wydająca „Gazetę Wyborczą"? – Mamy już płatne treści w sieci, choć w trochę innej formie niż Presspublica. Na pewno będziemy to testowali i przyglądali się, jak podobne systemy działają w Polsce i na świecie – mówił na konferencji spółki Piotr Niemczycki, prezes Agory. Dodał, że trzeba ocenić, jakie przychody mogą generować reklamy, a jakie sprzedaż treści i w każdej firmie decyzje w takiej sprawie zapadają w wyniku kalkulacji szacujących, co dalej będzie się działo na rynku.

Gannett to m.in. wydawca „USA Today", ale należy do niego 81 innych gazet. Jego tytuły każdego dnia w tygodniu docierają do 11,6 mln ludzi, w weekend – do 12 mln, przy czym sprzedaż sztandarowego dziennika firmy – „USA Today" – to 1,8 mln egzemplarzy każdego dnia (prawie dwa razy więcej, niż wynosi łączna sprzedaż pięciu największych gazet w Polsce).

Jak zapowiedziała analitykom z Wall Street Garcia Martore, szefowa Gannetta, od przyszłego roku grupa zamknie w Internecie bezpłatny dostęp do treści z części swoich gazet. Szczegółów podać nie chciała, zapowiedziała, że więcej na ten temat będzie wiadomo niedługo. Wiadomo tylko, że – podobnie jak inni wydawcy, Gannett nie zamknie swoich treści w sieci całkowicie, lecz jedynie ich część.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama