“USA Today” płatne w sieci?

Treści w Internecie zamknie największy wydawca amerykańskich dzienników – Gannett

Aktualizacja: 10.12.2011 18:00 Publikacja: 10.12.2011 01:41

“USA Today” płatne w sieci?

Foto: Bloomberg

Gannett to m.in. wydawca „USA Today", ale należy do niego 81 innych gazet. Jego tytuły każdego dnia w tygodniu docierają do 11,6 mln ludzi, w weekend – do 12 mln, przy czym sprzedaż sztandarowego dziennika firmy – „USA Today" – to 1,8 mln egzemplarzy każdego dnia (prawie dwa razy więcej, niż wynosi łączna sprzedaż pięciu największych gazet w Polsce).

Jak zapowiedziała analitykom z Wall Street Garcia Martore, szefowa Gannetta, od przyszłego roku grupa zamknie w Internecie bezpłatny dostęp do treści z części swoich gazet. Szczegółów podać nie chciała, zapowiedziała, że więcej na ten temat będzie wiadomo niedługo. Wiadomo tylko, że – podobnie jak inni wydawcy, Gannett nie zamknie swoich treści w sieci całkowicie, lecz jedynie ich część.

7 mln dol wyniosły wpływy polskich wydawców gazet z cyfrowych reklam w 2011 r. według PwC

– Po zmianach każdy, kto nie będzie naszym prenumeratorem, będzie miał ograniczony dostęp do naszych cyfrowych materiałów. Jesteśmy przekonani, że nowy model subskrypcji będzie lepiej odzwierciedlał wartość naszych angażujących ludzi materiałów w silniejszym cyfrowym ekosystemie – mówiła Martore na konferencji dotyczącej mediów i komunikacji zorganizowanej przez UBS, dodając, że zmian należy się spodziewać już na początku przyszłego roku. – Mamy agresywny plan rozwijania „USA Today" i innych naszych projektów na potrzeby kolejnej generacji telefonów komórkowych, tabletów i wyszukiwarek – dodał David Payne, odpowiedzialny w grupie za strategię cyfrową.

Już w lipcu ubiegłego roku Gannett testowo zamknął treści w trzech swoich gazetach.

Coraz więcej bramek

Od tego tygodnia treści w sieci opatrzyły bramką także witryny należące do wydawcy Sun-Times Media (ma w portfolio 40 gazet, m.in. „Chicago Sun-Times). Firma wprowadzi system Press+, który będzie mierzył liczbę wejść na jej witryny i każdej osobie, która w ciągu miesiąca przekroczy granicę 20 odsłon, zaproponuje opłatę. – Uważam, że od dawna trzeba było pobierać opłaty za nasze treści. To materiały wielokrotnie nagradzane i musimy znaleźć nowy sposób, by je wspierać – powiedział Jeremy Halbreich, szef rady nadzorczej wydawnictwa. Dla prenumeratorów gazety opłata za dostęp do treści wydawcy w sieci za cztery tygodnie będzie wynosiła 1,99 dol., ale już wyłącznie cyfrowi abonenci będą płacić 6,99 dol.

To kolejni amerykańscy wydawcy, którzy zdecydowali się zamknąć wolny dostęp do swoich materiałów w Internecie po niedawnym kroku „The Star Tribune". Częściowo zamknięte są już także witryny „The New York Times", „The Boston Globe" i „Dallas Morning News", „The Financial Times" i „The Wall Street Journal".

Płaci się też w Europie

Na spadającym rynku sprzedaży papierowych wydań wszyscy wydawcy szukają nowych źródeł przychodów. Szybko rosnący Internet wydaje się rokującym medium w czasie boomu na elektroniczne gadżety w rodzaju tabletów i smartfonów. W Niemczech opłaty pobiera m.in. „Berliner Morgenpost", a na Słowacji – właściciel dziennika „SME", którego witryny docierają do 70 proc. Słowaków.

Wydawcy widzą już efekty takich działań: „FT" ma ponad 4 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 250 tys. płaci za dostęp, a „NYT", który opłaty wprowadził w marcu tego roku, ma 224 tys. cyfrowych abonentów i 57 tys. prenumeratorów wydań elektronicznych.

Teraz czas na polskie gazety?

W Polsce do zamknięcia swoich ekskluzywnych treści w sieci od Nowego Roku przymierza się Presspublica, wydawca m.in. „Rz", „Parkietu" i „Uważam Rze". Czy jej śladem pójdzie Agora wydająca „Gazetę Wyborczą"? – Mamy już płatne treści w sieci, choć w trochę innej formie niż Presspublica. Na pewno będziemy to testowali i przyglądali się, jak podobne systemy działają w Polsce i na świecie – mówił na konferencji spółki Piotr Niemczycki, prezes Agory. Dodał, że trzeba ocenić, jakie przychody mogą generować reklamy, a jakie sprzedaż treści i w każdej firmie decyzje w takiej sprawie zapadają w wyniku kalkulacji szacujących, co dalej będzie się działo na rynku.

Gannett to m.in. wydawca „USA Today", ale należy do niego 81 innych gazet. Jego tytuły każdego dnia w tygodniu docierają do 11,6 mln ludzi, w weekend – do 12 mln, przy czym sprzedaż sztandarowego dziennika firmy – „USA Today" – to 1,8 mln egzemplarzy każdego dnia (prawie dwa razy więcej, niż wynosi łączna sprzedaż pięciu największych gazet w Polsce).

Jak zapowiedziała analitykom z Wall Street Garcia Martore, szefowa Gannetta, od przyszłego roku grupa zamknie w Internecie bezpłatny dostęp do treści z części swoich gazet. Szczegółów podać nie chciała, zapowiedziała, że więcej na ten temat będzie wiadomo niedługo. Wiadomo tylko, że – podobnie jak inni wydawcy, Gannett nie zamknie swoich treści w sieci całkowicie, lecz jedynie ich część.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie