Reklama

„China Daily" idzie na giełdę

Publiczna oferta akcji części „China Daily" ma być pierwszym krokiem do globalizacji chińskich mediów. Podobna droga czeka też agencję Xinhua

Publikacja: 15.01.2012 14:21

„China Daily" idzie na giełdę

Foto: Bloomberg

Władze chińskie zdecydowały się na eksperyment. W ostatni piątek zdecydowano, że na giełdzie zostanie sprzedana internetowe wydanie największego angielskojęzycznego dziennika w tym kraju „China Daily".

Do oferty publicznej na giełdzie w Szanghaju ma dojść w połowie tego roku, a rząd spodziewa się wpływów w wysokości przynajmniej 85 mln dolarów.

Ma to być pierwszy krok do prywatyzacji krajowej prasy. Nie wyklucza się przy tym także oferty publicznej państwowej agencji informacyjnej Xinhua.

Rząd w Pekinie ma nadzieję, że w ten sposób dojdzie do poprawy wizerunki oficjalnej prasy w tym kraju, która będzie w stanie lepiej konkurować z prywatnymi portalami jak Sina, Sohu i Baidu. Liczy także, na większą niezależność finansową mediów.

Nie oznacza to naturalnie, że chińskie władze rezygnują z kontroli politycznej nad krajowymi mediami, czy zwalniania ich z obowiązku publikowania w pierwszej kolejności oficjalnych informacji i stanowiska rządu. Natomiast wejście na ścieżkę prywatyzacyjną ma im nadać impuls do wejścia na rynki globalne i stworzenie organizacji na wzór CNN, czy BBC, Bloomberga, ale przede wszystkim katarskiej Al Jazeery, która ma opinię najbardziej niezależnej stacji na świecie.

Reklama
Reklama

Już dzisiaj na nowojorskim Times Square wyświetlana jest gigantyczna reklama Xinhua. Natomiast China Central Television CCTV ma międzynarodowy kanał, na którym nadaje po angielsku, francusku, hiszpańsku, rosyjsku, arabsku i kilku innych językach. Teraz oferuje pracę zagranicznym dziennikarzom. Na razie CCTV wynajmuje pomieszczenia na Manhattanie, a w Waszyngtonie buduje własną siedzibę.

China Daily

Władze chińskie zdecydowały się na eksperyment. W ostatni piątek zdecydowano, że na giełdzie zostanie sprzedana internetowe wydanie największego angielskojęzycznego dziennika w tym kraju „China Daily".

Do oferty publicznej na giełdzie w Szanghaju ma dojść w połowie tego roku, a rząd spodziewa się wpływów w wysokości przynajmniej 85 mln dolarów.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama