Reklama
Rozwiń

Operatorzy komórkowi zaważyli na wynikach outdooru

Fuzje i przejęcia w mediach i telekomunikacji zaszkodziły wynikom

Publikacja: 25.01.2012 02:14

Nie sprawdziły się prognozy wzrostu przychodów o 5 proc. W 2011 roku obroty się nie zwiększyły, a w

Nie sprawdziły się prognozy wzrostu przychodów o 5 proc. W 2011 roku obroty się nie zwiększyły, a w kolejnym może być podobnie.

Foto: Rzeczpospolita

Przychody branży były w 2011 r. zbliżone do osiągniętych rok wcześniej i wyniosły 599,2 mln zł – poinformowała Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej reprezentująca prawie cały rynek. Rozczarowani mogą być zatem ci, którzy oczekiwali, że 2011 r. – rok rebrandingu sieci komórkowej Era na T-Mobile oraz wyborów – przyniesie właścicielom tablic ulicznych wynik nawet o 5 proc. lepszy niż rok wcześniej.

Lech Kaczoń, prezes IGRZ, uważa, że na kondycji branży zaważyły takie elementy jak  zmniejszenie liczby nośników reklamy o blisko 3 tysiące czy kłopoty Stroera w I połowie roku z koncepcją sprzedaży w grupie powstałej po przejęciu News Outdoor.

– Osłabła także w czwartym kwartale 2011 roku dynamika wydatków na reklamę w sektorach: żywność i telekomunikacja – dodaje Kaczoń.

– W przypadku telekomunikacji ograniczenie wydatków ma związek ze zmniejszeniem budżetu reklamowego Polkomtelu oraz niemal całkowitym wycofaniem się operatora sieci T-Mobile z krytykowanej kampanii zaplanowanej na wrzesień – grudzień – mówi Kaczoń. Nie wyklucza on, że także grupa TP, szykująca się do rebrandingu z TP na Orange, wydawała w IV kw. pieniądze na reklamę ostrożniej, z myślą o mocniejszym uderzeniu w 2012 r.

Według szefa IGRZ przed outdoorem kolejny trudny rok, choć teoretyczne mistrzostwa piłkarskie Euro 2012 powinny spowodować reklamowy boom na ulicach. – Moim zdaniem reklamodawcy mogą w większym stopniu postawić na telewizję. Uważam, że lepsza dla branży reklamy zewnętrznej może być druga połowa roku  – mówi Kaczoń.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem wyniki branży w 2012 r. będą podobne do osiągniętych 2010 i 2011 r. Do niewiadomych zalicza wpływ rebrandingu TP na Orange oraz fuzji i przejęć na rynku mediów i telekomunikacji, w tym losy transakcji ITI z grupą Canal+. – TVN jest sporym klientem dla naszej branży – mówi. – Na razie wyniki stycznia nie odbiegają od standardu z poprzednich lat. Natomiast luty i marzec zapowiadają się bardzo dobrze – dodał.

Inaczej widzi rynek Krzysztof Przybyłowski, prezes CAM Media.  – Moim zdaniem 2012 r. będzie dla outdooru dobry, natomiast słaby okaże się dopiero 2013 rok. Wtedy też spodziewałbym się konsolidacji firm działających w tej branży  – uważa.

Sytuacja CAM Mediów i sześciu innych graczy zależeć będzie m.in. od losów postępowania koncesyjnego na budowę i zarządzanie ponad 1,5 tys. wiat przystankowych w Warszawie.  Miasto ogłosiło je w 2010 roku i do tej pory nie rozstrzygnęło.

Tymczasem w ostatni piątek – nieoczekiwanie dla konsorcjów starających się o koncesję – Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił konkurs na dzierżawcę 477 wiat, którymi przez ostatnich kilka lat zarządzał Adpol, spółka zależna AMS z grupy Agory. ZTM podał, że umowa z Adpolem wygasła. Czeka na oferty do poniedziałku i chce podpisać umowę na dzierżawę do końca 2014 roku.

– Nie rezygnujemy z postępowania koncesyjnego – ucina spekulacje branży Igor Krajnow, rzecznik ZTM. Jak wyjaśnia, po wyborze koncesjonariusza dzierżawione wiaty będą stopniowo przechodziły w jego ręce.

Wiaty to dla firm outdoorowych przede wszystkim atrakcyjna lokalizacja kampanii reklamowych. To dlatego, choć wysokość inwestycji, jaką musiałby ponieść koncesjonariusz, sięga około 80 mln zł, do walki o projekt stanęło pięć konsorcjów.  Oprócz grupy CAM Media są to Stroer Polska z AMS, Universum Digital z UPG, JC Decaux oraz Clear Channel.

Reklama
Reklama

Przychody branży były w 2011 r. zbliżone do osiągniętych rok wcześniej i wyniosły 599,2 mln zł – poinformowała Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej reprezentująca prawie cały rynek. Rozczarowani mogą być zatem ci, którzy oczekiwali, że 2011 r. – rok rebrandingu sieci komórkowej Era na T-Mobile oraz wyborów – przyniesie właścicielom tablic ulicznych wynik nawet o 5 proc. lepszy niż rok wcześniej.

Lech Kaczoń, prezes IGRZ, uważa, że na kondycji branży zaważyły takie elementy jak  zmniejszenie liczby nośników reklamy o blisko 3 tysiące czy kłopoty Stroera w I połowie roku z koncepcją sprzedaży w grupie powstałej po przejęciu News Outdoor.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama