Wydawcy walczą z Pocztą o lepsze umowy

Branża wydawnicza obawia się, że kolejnym krokiem będzie likwidacja tej usługi. A na rynku nie ma dla wydawców alternatywnego partnera do jej świadczenia

Publikacja: 10.04.2012 03:08

Prenumerata to gwarantowane wpływy wydawców ze sprzedaży prasy

Prenumerata to gwarantowane wpływy wydawców ze sprzedaży prasy

Foto: Rzeczpospolita

Pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku Pocz­ta Pol­ska za­pro­po­no­wa­ła kil­ku wy­daw­com, z któ­ry­mi aku­rat koń­czy­ły jej się umo­wy na świad­cze­nie pre­nu­me­ra­ty, zmia­ny w za­pi­sach oraz wpi­sa­nie do nich kwot mi­ni­mal­nych. – W nie­któ­rych przy­pad­kach – cho­dzi o ty­tu­ły o ni­skich ce­nach oraz dzien­ni­ki, któ­re są tań­sze od ma­ga­zy­nów – kosz­ty pre­nu­me­ra­ty prze­kro­czy­ły ce­nę eg­zem­pla­rzo­wą ty­tu­łu – mó­wi „Rz" Ma­ciej Hof­f­man, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Izby Wy­daw­ców Pra­sy (IWP). Jak do­da­je, no­we staw­ki za­pro­po­no­wa­ne przez Pocz­tę by­wa­ły na­wet czte­ro­krot­nie wyższe niż do­tych­czas.

Po ne­go­cja­cjach Pocz­ta po­ro­zu­mia­ła się z wy­daw­ca­mi i pod­pi­sa­ła ak­cep­to­wal­ne przez nich umo­wy, ale tyl­ko do koń­ca te­go ro­ku. – Je­ste­śmy ta­kim sa­mym kol­por­te­rem, jak in­ne pod­mio­ty go­spo­dar­cze na ryn­ku pra­so­wym – tłu­ma­czy Zbi­gniew Ba­ra­now­ski, rzecz­nik Pocz­ty Pol­skiej. – Trud­no mó­wić o pod­wyżce, gdyż wa­run­ki współ­pra­cy są każdo­ra­zo­wo usta­la­ne in­dy­wi­du­al­nie w ra­mach dwu­stron­nych umów – do­da­je.

Jak wy­ja­śnia, ma­ją być za­wie­ra­ne je­dy­nie umo­wy dla Pocz­ty opła­cal­ne, gwa­ran­tu­ją­ce ren­tow­ność przed­się­wzię­cia. Pry­wat­ni ope­ra­to­rzy pocz­to­wi nie­ofi­cjal­nie przy­zna­ją, że ten sek­tor dzia­łal­no­ści nie jest do­cho­do­wy i Pocz­ta nie mo­że zro­bić nic bar­dziej ra­cjo­nal­ne­go, jak pod­nieść ce­ny wy­daw­com. Ci pod­kre­śla­ją na­to­miast, że na ryn­ku al­ter­na­ty­wy dla Pocz­ty w tym za­kre­sie nie ma. – Pry­wat­ne fir­my nie są w sta­nie przy­go­to­wać nam ta­kiej usłu­gi. W za­kre­sie wy­sy­ła­nia ad­re­so­wych prze­sy­łek imien­nych pew­ną al­ter­na­ty­wą jest In­Post, jest też kol­por­ter­ska pre­nu­me­ra­ta tecz­ko­wa, ale o peł­nej za­stę­po­wal­no­ści usług Pocz­ty Pol­skiej trud­no mó­wić. Nikt nie jest w sta­nie te­go za­pew­nić – mó­wi Ewa Re­del-By­dłow­ska, wi­ce­pre­zes Wy­daw­nic­twa Edi­pres­se Pol­ska (wy­da­je m.in. „Przy­ja­ciół­kę"). Jak do­da­je, wy­daw­cy chcą roz­wi­jać pre­nu­me­ra­tę elek­tro­nicz­ną, ale w przy­pad­ku czy­tel­ni­ków wie­lu ty­tu­łów jest to nie­możli­we z uwa­gi na ich ma­łą zna­jo­mość tech­no­lo­gii.

– Ob­słu­gu­je­my m.in. wy­daw­nic­two In­for, in­ni wy­daw­cy zwra­ca­ją się do nas o przed­sta­wie­nie ofer­ty. W Niem­czech i kra­jach skan­dy­naw­skich kon­trak­ty na ob­słu­gę pre­nu­me­ra­ty są war­te mi­lio­ny. W Pol­sce pre­nu­me­ra­ta jest rzad­ka, tra­ci i bę­dzie tra­cić na zna­cze­niu. Nie jest to część biz­ne­su, na któ­re­go roz­wój sta­wia­my – mó­wi Ra­fał Brzo­ska, pre­zes In­Po­stu. W po­dob­nym to­nie wy­po­wia­da­ją się in­ni. – Bio­rąc pod uwa­gę pre­sję cza­su oraz przy­cho­do­wość ob­słu­gi pre­nu­me­ra­ty, mo­gę po­wie­dzieć, że nie są to naj­bar­dziej lu­kra­tyw­ne kon­trak­ty – mó­wi Le­szek Że­brow­ski, pre­zes Pol­skiej Gru­py Pocz­to­wej, i do­da­je, że pre­nu­me­ra­ta jest bar­dzo wy­ma­ga­ją­cym ob­sza­rem dzia­łal­no­ści. We­dług IWP w pre­nu­me­ra­cie roz­cho­dzi się 7 – 8 proc. na­kła­du pra­sy w Pol­sce.

W związ­ku z tym, że Pocz­ta nie przed­sta­wi­ła wy­daw­com pro­po­zy­cji wa­run­ków współ­pra­cy na okres dłuższy niż do koń­ca te­go ro­ku, wy­daw­nic­twa oba­wia­ją się, że pla­nu­je wy­co­fa­nie się z tej usłu­gi. Zbi­gniew Ba­ra­now­ski za­pew­nia jed­nak, że Pocz­ta nie prze­wi­du­je ogra­ni­cze­nia ofer­ty zwią­za­nej z pre­nu­me­ra­tą. Jak wy­ja­śnia, zmie­nia się ona na­to­miast m.in. ze wzglę­du na „brak wspól­nych ce­lów biz­ne­so­wych po­mię­dzy wy­daw­cą a Pocz­tą Pol­ską".

Wy­daw­cy przy­po­mi­na­ją, że np. w Niem­czech czy Nor­we­gii pań­stwo do­tu­je pre­nu­me­ra­tę ja­ko for­mę wspie­ra­nia czy­tel­nic­twa. W Pol­sce kol­por­taż za­pre­nu­me­ro­wa­nych ga­zet pod­le­ga jed­nak pra­wom ryn­ku, co ozna­cza, że o wspar­ciu nie ma mo­wy.

Wy­daw­com nie po­do­ba się też to, że nie ma­ją do­stę­pu do ba­zy ad­re­so­wej pre­nu­me­ra­to­rów ich wła­snych pism.

– Pocz­ta nam jej nie udo­stęp­nia. Gdy­by­śmy więc np. chcie­li ich po­in­for­mo­wać o zmia­nie sys­te­mu pre­nu­me­ra­ty, nie mo­że­my mu na­wet wy­słać in­for­ma­cyj­nej ulot­ki – za­uwa­ża Ewa Re­del-By­dłow­ska. Jak mó­wi Zbi­gniew Ba­ra­now­ski, zgod­nie z re­gu­la­cja­mi da­ne oso­bo­we pre­nu­me­ra­to­rów mo­gą być wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez PP wy­łącz­nie do re­ali­za­cji pre­nu­me­ra­ty pra­sy i nie mo­gą być udo­stęp­nia­ne.

Pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku Pocz­ta Pol­ska za­pro­po­no­wa­ła kil­ku wy­daw­com, z któ­ry­mi aku­rat koń­czy­ły jej się umo­wy na świad­cze­nie pre­nu­me­ra­ty, zmia­ny w za­pi­sach oraz wpi­sa­nie do nich kwot mi­ni­mal­nych. – W nie­któ­rych przy­pad­kach – cho­dzi o ty­tu­ły o ni­skich ce­nach oraz dzien­ni­ki, któ­re są tań­sze od ma­ga­zy­nów – kosz­ty pre­nu­me­ra­ty prze­kro­czy­ły ce­nę eg­zem­pla­rzo­wą ty­tu­łu – mó­wi „Rz" Ma­ciej Hof­f­man, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Izby Wy­daw­ców Pra­sy (IWP). Jak do­da­je, no­we staw­ki za­pro­po­no­wa­ne przez Pocz­tę by­wa­ły na­wet czte­ro­krot­nie wyższe niż do­tych­czas.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie