Wydawcy walczą z Pocztą o lepsze umowy

Branża wydawnicza obawia się, że kolejnym krokiem będzie likwidacja tej usługi. A na rynku nie ma dla wydawców alternatywnego partnera do jej świadczenia

Publikacja: 10.04.2012 03:08

Prenumerata to gwarantowane wpływy wydawców ze sprzedaży prasy

Prenumerata to gwarantowane wpływy wydawców ze sprzedaży prasy

Foto: Rzeczpospolita

Pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku Pocz­ta Pol­ska za­pro­po­no­wa­ła kil­ku wy­daw­com, z któ­ry­mi aku­rat koń­czy­ły jej się umo­wy na świad­cze­nie pre­nu­me­ra­ty, zmia­ny w za­pi­sach oraz wpi­sa­nie do nich kwot mi­ni­mal­nych. – W nie­któ­rych przy­pad­kach – cho­dzi o ty­tu­ły o ni­skich ce­nach oraz dzien­ni­ki, któ­re są tań­sze od ma­ga­zy­nów – kosz­ty pre­nu­me­ra­ty prze­kro­czy­ły ce­nę eg­zem­pla­rzo­wą ty­tu­łu – mó­wi „Rz" Ma­ciej Hof­f­man, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Izby Wy­daw­ców Pra­sy (IWP). Jak do­da­je, no­we staw­ki za­pro­po­no­wa­ne przez Pocz­tę by­wa­ły na­wet czte­ro­krot­nie wyższe niż do­tych­czas.

Po ne­go­cja­cjach Pocz­ta po­ro­zu­mia­ła się z wy­daw­ca­mi i pod­pi­sa­ła ak­cep­to­wal­ne przez nich umo­wy, ale tyl­ko do koń­ca te­go ro­ku. – Je­ste­śmy ta­kim sa­mym kol­por­te­rem, jak in­ne pod­mio­ty go­spo­dar­cze na ryn­ku pra­so­wym – tłu­ma­czy Zbi­gniew Ba­ra­now­ski, rzecz­nik Pocz­ty Pol­skiej. – Trud­no mó­wić o pod­wyżce, gdyż wa­run­ki współ­pra­cy są każdo­ra­zo­wo usta­la­ne in­dy­wi­du­al­nie w ra­mach dwu­stron­nych umów – do­da­je.

Jak wy­ja­śnia, ma­ją być za­wie­ra­ne je­dy­nie umo­wy dla Pocz­ty opła­cal­ne, gwa­ran­tu­ją­ce ren­tow­ność przed­się­wzię­cia. Pry­wat­ni ope­ra­to­rzy pocz­to­wi nie­ofi­cjal­nie przy­zna­ją, że ten sek­tor dzia­łal­no­ści nie jest do­cho­do­wy i Pocz­ta nie mo­że zro­bić nic bar­dziej ra­cjo­nal­ne­go, jak pod­nieść ce­ny wy­daw­com. Ci pod­kre­śla­ją na­to­miast, że na ryn­ku al­ter­na­ty­wy dla Pocz­ty w tym za­kre­sie nie ma. – Pry­wat­ne fir­my nie są w sta­nie przy­go­to­wać nam ta­kiej usłu­gi. W za­kre­sie wy­sy­ła­nia ad­re­so­wych prze­sy­łek imien­nych pew­ną al­ter­na­ty­wą jest In­Post, jest też kol­por­ter­ska pre­nu­me­ra­ta tecz­ko­wa, ale o peł­nej za­stę­po­wal­no­ści usług Pocz­ty Pol­skiej trud­no mó­wić. Nikt nie jest w sta­nie te­go za­pew­nić – mó­wi Ewa Re­del-By­dłow­ska, wi­ce­pre­zes Wy­daw­nic­twa Edi­pres­se Pol­ska (wy­da­je m.in. „Przy­ja­ciół­kę"). Jak do­da­je, wy­daw­cy chcą roz­wi­jać pre­nu­me­ra­tę elek­tro­nicz­ną, ale w przy­pad­ku czy­tel­ni­ków wie­lu ty­tu­łów jest to nie­możli­we z uwa­gi na ich ma­łą zna­jo­mość tech­no­lo­gii.

– Ob­słu­gu­je­my m.in. wy­daw­nic­two In­for, in­ni wy­daw­cy zwra­ca­ją się do nas o przed­sta­wie­nie ofer­ty. W Niem­czech i kra­jach skan­dy­naw­skich kon­trak­ty na ob­słu­gę pre­nu­me­ra­ty są war­te mi­lio­ny. W Pol­sce pre­nu­me­ra­ta jest rzad­ka, tra­ci i bę­dzie tra­cić na zna­cze­niu. Nie jest to część biz­ne­su, na któ­re­go roz­wój sta­wia­my – mó­wi Ra­fał Brzo­ska, pre­zes In­Po­stu. W po­dob­nym to­nie wy­po­wia­da­ją się in­ni. – Bio­rąc pod uwa­gę pre­sję cza­su oraz przy­cho­do­wość ob­słu­gi pre­nu­me­ra­ty, mo­gę po­wie­dzieć, że nie są to naj­bar­dziej lu­kra­tyw­ne kon­trak­ty – mó­wi Le­szek Że­brow­ski, pre­zes Pol­skiej Gru­py Pocz­to­wej, i do­da­je, że pre­nu­me­ra­ta jest bar­dzo wy­ma­ga­ją­cym ob­sza­rem dzia­łal­no­ści. We­dług IWP w pre­nu­me­ra­cie roz­cho­dzi się 7 – 8 proc. na­kła­du pra­sy w Pol­sce.

W związ­ku z tym, że Pocz­ta nie przed­sta­wi­ła wy­daw­com pro­po­zy­cji wa­run­ków współ­pra­cy na okres dłuższy niż do koń­ca te­go ro­ku, wy­daw­nic­twa oba­wia­ją się, że pla­nu­je wy­co­fa­nie się z tej usłu­gi. Zbi­gniew Ba­ra­now­ski za­pew­nia jed­nak, że Pocz­ta nie prze­wi­du­je ogra­ni­cze­nia ofer­ty zwią­za­nej z pre­nu­me­ra­tą. Jak wy­ja­śnia, zmie­nia się ona na­to­miast m.in. ze wzglę­du na „brak wspól­nych ce­lów biz­ne­so­wych po­mię­dzy wy­daw­cą a Pocz­tą Pol­ską".

Reklama
Reklama

Wy­daw­cy przy­po­mi­na­ją, że np. w Niem­czech czy Nor­we­gii pań­stwo do­tu­je pre­nu­me­ra­tę ja­ko for­mę wspie­ra­nia czy­tel­nic­twa. W Pol­sce kol­por­taż za­pre­nu­me­ro­wa­nych ga­zet pod­le­ga jed­nak pra­wom ryn­ku, co ozna­cza, że o wspar­ciu nie ma mo­wy.

Wy­daw­com nie po­do­ba się też to, że nie ma­ją do­stę­pu do ba­zy ad­re­so­wej pre­nu­me­ra­to­rów ich wła­snych pism.

– Pocz­ta nam jej nie udo­stęp­nia. Gdy­by­śmy więc np. chcie­li ich po­in­for­mo­wać o zmia­nie sys­te­mu pre­nu­me­ra­ty, nie mo­że­my mu na­wet wy­słać in­for­ma­cyj­nej ulot­ki – za­uwa­ża Ewa Re­del-By­dłow­ska. Jak mó­wi Zbi­gniew Ba­ra­now­ski, zgod­nie z re­gu­la­cja­mi da­ne oso­bo­we pre­nu­me­ra­to­rów mo­gą być wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez PP wy­łącz­nie do re­ali­za­cji pre­nu­me­ra­ty pra­sy i nie mo­gą być udo­stęp­nia­ne.

Pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku Pocz­ta Pol­ska za­pro­po­no­wa­ła kil­ku wy­daw­com, z któ­ry­mi aku­rat koń­czy­ły jej się umo­wy na świad­cze­nie pre­nu­me­ra­ty, zmia­ny w za­pi­sach oraz wpi­sa­nie do nich kwot mi­ni­mal­nych. – W nie­któ­rych przy­pad­kach – cho­dzi o ty­tu­ły o ni­skich ce­nach oraz dzien­ni­ki, któ­re są tań­sze od ma­ga­zy­nów – kosz­ty pre­nu­me­ra­ty prze­kro­czy­ły ce­nę eg­zem­pla­rzo­wą ty­tu­łu – mó­wi „Rz" Ma­ciej Hof­f­man, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Izby Wy­daw­ców Pra­sy (IWP). Jak do­da­je, no­we staw­ki za­pro­po­no­wa­ne przez Pocz­tę by­wa­ły na­wet czte­ro­krot­nie wyższe niż do­tych­czas.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama