Springer chce być multimedialny

Przejmując Onet, Ringier Axel Springer zyskałby mocny atut na rynku reklamy. Dobre połączenie mediów może być jednak trudne, a efekty synergii są niepewne. Dla właścicieli prasy rozwój w Internecie to sposób na łatanie spadków w papierze. Czas portali ogólnotematycznych się powoli kończy

Publikacja: 18.04.2012 06:02

Springer chce być multimedialny

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Planowane przejęcie kontroli nad Onetem przez wydawniczą spółkę Ringier Axel Springer Media (RASM; w Polsce ma w portfolio m.in. „Newsweek Polska" i „Fakt" oraz udziały w spółce wydającej „Dziennik Gazetę Prawną") nie dziwi w kontekście zapowiedzi szefa tego koncernu Floriana Felsa, który niedawno powiedział „Financial Times Deutschland", że firma ma rosnąć w Polsce m.in. poprzez akwizycje.

Spółka przejmowała ostatnio także portale w innych krajach, w których działa. W styczniu w Serbii kupiła motoryzacyjny portal Mojeuto.rs i nieruchomościowy Nekretnine.rs, a wcześniej na Słowacji przejęła kontrolę nad portalem Azet.sk. W Polsce słychać o możliwym przejęciu przez RASM portalu NaTemat.pl Tomasza Lisa.

Co dalej? Alexandra Delvenakiotis, rzeczniczka firmy, nie chciała wczoraj skomentować „Rz", jakie środki firma zamierza zainwestować w tym roku w polski rynek i na czym polega tu jej strategia na najbliższe miesiące.

Niewątpliwie, przejmując Onet, firma zyska silną pozycję w segmencie internetowym (patrz ramka).

– Onet to największy portal ogólnotematyczny w kraju. Mając taki portal, RASM na pewno stanie się znaczącym graczem na rynku reklamy internetowej. Awansowałby nawet nie do I ligi, ale wręcz do ekstraklasy – mówi Tomasz Tęcza, media manager w domu mediowym SPC House of Media.

Jak dodaje, ważne jest jednak, jak konkretnie wydawnictwo będzie chciało zdyskontować potencjał swoich połączonych działalności: papierowej i ewentualnej nowej, w postaci Onetu. – Możliwości będzie miał sporo, bo zakres tematyczny Onetu jest tak ogromny, że trudno znaleźć obszar, którego nie obejmuje – wskazuje Tęcza.

Zdaniem Moniki Rychlicy z domu mediowego Initiative media Warszawa takie przejęcie na pewno ogólnie zwiększy siłę negocjacyjną RASM na rynku reklamowym. – Mając Onet, będzie w stanie negocjować lepsze stawki reklamowe. Inni wydawcy, którzy mają w portfolio duże portale, już tak robią: zaznaczają np., że żeby móc wykupić reklamę w ich tytułach prasowych po określonej korzystnej cenie, najpierw trzeba zakupić odpowiednią ilość reklam w ich portalach – dodaje.

Wśród znaczących wydawców konkurencyjnych dla Springera w Polsce duże portale mają Agora (jest właścicielem Gazeta.pl) i Wydawnictwo Bauer (wydawca m.in. „Twojego Stylu", „Pani" czy „Tele Tygodnia" ma Interię).

– Springer już dawno poszukiwał możliwości rozwijania się w Polsce w innych niż prasa mediach. Kilka lat temu bez powodzenia próbował kupić udziały w Polsacie. Widać, że dalej szuka sposobu na szersze zaistnienie poza rynkiem gazet i magazynów – mówi Tomasz Tęcza.

Jak dodaje, to skutek szerszych zmian na rynku mediów. – Prasa, niestety, generuje wydawcom coraz niższe wpływy i firmy, które przez ostatnie lata skupiały się na mediach papierowych, szukając sposobu na dywersyfikację przychodów. Robi to nie tylko Springer – zauważa.

Wydawnictwo Marquard Media Polska (m.in. „Playboy", „CKM", „Shape") kupiło ostatnio np. serwisy Kozaczek.pl, Zeberka.pl, Plotkara.pl i platformę blogową Bloblo.pl. Edipresse Polska (m.in. „Viva!", „Party", „Przyjaciółka") kupiło spółkę Feminet, właściciela serwisów We-Dwoje.pl Idolo.pl), a Agora m.in. udziały w serwisie Goldenline.pl.

– Springer jest oczywistym kupującym, bo od dawna bada polski rynek pod kątem mocniejszego wejścia w segment internetowy. Onetowi na pewno lepiej będzie pod rządami takiego myślącego długofalowo właściciela niż głównego akcjonariusza, TVN, który szuka okazji, by go sprzedać. Inną kwestią są sprawy personalne, bo po sprzedaży portal zapewne czeka restrukturyzacja – komentował „Rz" niedawno Piotr Janik, szef działu analiz KBC Securities.

Przedstawiciele branży zastanawiają się, czy Ringier Axel Springer będzie miał pomysł, jak połączyć swoje aktywa, by skutecznie współpracowały.

– O możliwych synergiach biznesów internetowego i innych mówiło się też w przypadku Onetu i TVN, a jakoś nie było ich mocno widać. Obawiam się, że w przypadku Ringier Axel Springer też może się pojawić ten problem. Ten portal jeszcze przez parę lat będzie zarabiał, zwłaszcza jeśli będzie się w nim cięło koszty. Ale generalnie czas portali ogólnotematycznych się kończy – mówił prof. Marek Minakowski, twórca m.in. serwisów Onetu, na niedawnej konferencji Revenue Trends.

Takie oceny wynikają z faktu, że segment reklamy, z jakiego czerpią przychody Onet i podobne portale (czyli tzw. reklama graficzna), w 2011 r. rósł według danych IAB Polska wolniej niż cały rynek reklamy w sieci (o 14 proc., a cały rynek zwiększył się o 22 proc.), a jego udział w rynku spadł z 44 proc. w 2010 roku do 41 proc. w roku 2011.

Miliard złotych za lidera?

Grupa Onet to na polskim rynku portali internetowych gigant. Ringier Axel Springer mieści się w zestawieniach internetowych dużo dalej niż internetowe ramię grupy TVN. W lutym według badania Megapanel PBI/Gemius posiadana przez Ringier Axel Springer grupa witryn miała łącznie 5,24 mln użytkowników (tzw. real users) i docierała do 27,2 proc. polskich internautów (podczas gdy grupa Onet była druga, za grupą Google). To dawało jej 15. miejsce w zestawieniu grup witryn, już za wynikami grup internetowych innych dużych wydawców prasy: należącą do Agory grupą Gazeta, grupą Interii (należącą do Wydawnictwa Bauer), grupą Polskapresse i grupą Next Infor. Po zakupie Onetu liczba użytkowników portali Ringiera mogłaby uplasować tę firmę nawet na samym szczycie zestawienia grup portali. Za taką pozycję Onetu na rynku TVN każe sobie jednak zapewne słono zapłacić: wartość księgowa internetowej grupy to ok. 1,3 mld zł, co oznacza, że jeśli TVN otrzyma ze sprzedaży portalu mniej, odnotuje w sprawozdaniu stratę na tej transakcji. Na pewno będzie się starał, by była jak najmniejsza. Zdaniem analityków najbardziej prawdopodobna jest wycena portalu na poziomie 900 mln zł – 1 mld zł.

Planowane przejęcie kontroli nad Onetem przez wydawniczą spółkę Ringier Axel Springer Media (RASM; w Polsce ma w portfolio m.in. „Newsweek Polska" i „Fakt" oraz udziały w spółce wydającej „Dziennik Gazetę Prawną") nie dziwi w kontekście zapowiedzi szefa tego koncernu Floriana Felsa, który niedawno powiedział „Financial Times Deutschland", że firma ma rosnąć w Polsce m.in. poprzez akwizycje.

Spółka przejmowała ostatnio także portale w innych krajach, w których działa. W styczniu w Serbii kupiła motoryzacyjny portal Mojeuto.rs i nieruchomościowy Nekretnine.rs, a wcześniej na Słowacji przejęła kontrolę nad portalem Azet.sk. W Polsce słychać o możliwym przejęciu przez RASM portalu NaTemat.pl Tomasza Lisa.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie